Narrative form and identity in the conventionalization of memories of national histories
Title (trans.)
Forma narrativa e identidad en la convencionalización del recuerdo de historias nacionalesEntity
UAM. Departamento de Psicología BásicaPublisher
Taylor & FrancisDate
2017-01-30Citation
10.1080/02109395.2016.1268386
Estudios de Psicología 38.1 (2017): 198–229
ISSN
0210-9395 (print); 1579-3699 (online)DOI
10.1080/02109395.2016.1268386Subjects
Mediation; Narrative; Memory; History; Bartlett; Mediación; Narrativas; Recuerdo; Historia; Historia; PsicologíaNote
This is an Author's Original Manuscript of an article published by Taylor & Francis in Estudios de Psicología on 2017-01-30 available online at http://www.tandfonline.com/10.1080/02109395.2016.1268386Rights
© 2017 Fundación Infancia y AprendizajeAbstract
This paper studies the effect of narrative forms on the remembering of historical accounts. Drawing on Bartlett’s method of repeated reproduction, we analyse how two different historical versions of the Irish conflict — constructed with the same historical events but through different narrative forms — are remembered in three recall sessions by subjects with different national feelings of belonging (Spanish and Basque) and positions in relation to that conflict. The conventionalization and rationalization of memories is also analysed by examining the transformation of the material in the three sessions. Results show two different recall profiles resulting from each version of the story. While in the pro-Irish version repressive events justifying the struggle for Irish independence were more remembered, the pro-British version is reconstructed on those more institutional events that legitimize the maintenance of the United Kingdom. The bias of the narrative form on the remembering of the stories is discussed in regard to history teaching Este trabajo estudia el efecto de la forma narrativa sobre el recuerdo de relatos históricos. Partiendo del enfoque de Bartlett y su método de reproducción repetida, se ha analizado cómo dos versiones sobre la historia de Irlanda — elaboradas con los mismos eventos pero mediante diferentes formas narrativas — median el recuerdo de sus respectivos contenidos en tres sesiones de recuerdo realizadas por sujetos con distintos sentimientos de pertenencia nacional (española y vasca) y posicionamientos en relación a dicho conflicto. Asimismo, se ha analizado la convencionalización y racionalización del recuerdo, examinando la transformación del material en las tres sesiones. Los resultados muestran dos perfiles de recuerdo diferentes correspondientes a cada versión de la historia. Mientras en la versión pro-irlandesa se han recordado contenidos de tipo represivo que justifican la lucha por la independencia de Irlanda, la versión pro-británica tiende a reconstruirse sobre eventos más institucionales que legitiman el mantenimiento del Reino Unido. El sesgo de la forma narrativa sobre el recuerdo de las historias es discutido en relación a la enseñanza de la historia
Files in this item
Google Scholar:Brescó de Luna, Ignacio
-
Rosa Rivero, Alberto
This item appears in the following Collection(s)
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.