UAM | UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Biblos-e Archivo
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workFrequently Asked Questions

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Congresos y Jornadas
  • Congreso Internacional de Liderazgo y Mejora de la Educación (2º. 2018. Madrid)
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Congresos y Jornadas
  • Congreso Internacional de Liderazgo y Mejora de la Educación (2º. 2018. Madrid)
  • View Item

La falsa medida del abandono escolar: Bases para la investigación y mejora educativa

Title (trans.)
The false measure of dropping out: Bases for the research and educational improvement
Author
Morentin Encina, Javier; Ballesteros Velasco, Belén
Publisher
Red de Investigación sobre Liderazgo y Mejora de la Educación (RILME)
Date
2018
Citation
Avances en democracia y liderazgo distribuido en educación: Actas del II Congreso Internacional de Liderazgo y Mejora de la Educación. Coord. F. Javier Murillo. Madrid: RILME, 2018. 597-602
 
 
 
ISBN
978-84-09-02058-4 (online)
Subjects
Fracaso escolar; Abandono escolar; Políticas educativas; Mejora de la educación; Oportunidades educacionales; Economía
URI
http://hdl.handle.net/10486/683125

Licencia de Creative Commons
Esta obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 Internacional.

Abstract

La Estrategia Europa 2020 marca la agenda de crecimiento y empleo hacia una economía de mercado sostenible. Un objetivo es reducir el abandono escolar al 10%. Su cumplimiento justifica el desarrollo de políticas educativas que fundamenten programas y medidas específicas, siendo necesaria la evaluación de su efectividad. Aunque el interés por evaluar es constatado, raramente se lleva a cabo. Los informes disponibles presentan lagunas metodológicas y de contenido que impiden atribuirles el “éxito” en la reducción del abandono en los últimos años. La reducción del porcentaje se debe a los mecanismos de cómputo establecidos a partir de nuestra actual ley educativa. Analizamos cómo se realiza y sus consecuencias. Es necesario atender al fenómeno del abandono escolar en toda su complejidad si nuestro compromiso es conseguir una educación valiosa y con éxito para todos ellos
 
The Europe 2020 Strategy is the agenda for the sustainable and inclusive growth. One goal is to reduce school drop-out to 10%, that justifies the development of educational policies, programs and specific measures. It’s necessary the evaluation of its effectiveness. Although the interest to evaluate is verified, it rarely takes place. The available reports present methodological and content gaps: we can’t consider the "success" in the reduction of the rate as result of these policies. This reduction is due to the current computation mechanism. We analyze how it is done and its consequences. It is necessary to attend to the phenomenon of school dropout in the whole complexity if we want to achieve a valuable and successful education for all the students
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
RILME_144.pdf
Size
1.158Mb
Format
PDF

Refworks Export

Google™ Scholar:Morentin Encina, Javier - Ballesteros Velasco, Belén

This item appears in the following Collection(s)

  • Congreso Internacional de Liderazgo y Mejora de la Educación (2º. 2018. Madrid) [146]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Desde fuera de la escuela: Una reflexión en torno al aprendizaje a partir de trayectorias de abandono escolar prematuro 

    Morentin, Javier; Ballesteros, Belén
    2018
  • Repensar la educación. Una mirada desde “fuera” de la escuela 

    Morentin Encina, Javier; Ballesteros Velázquez, Belén
    2017
  • El liderazgo distribuido en procesos de mejora desde la investigación-acción participativa 

    Sales, Auxiliadora; Traver, Joan; Lozano, María; Ballesteros, Belén; Mata, Patricia
    2018-05
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad

 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad