UAM | UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Biblos-e Archivo
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workFrequently Asked Questions

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Congresos y Jornadas
  • Congreso Internacional de Liderazgo y Mejora de la Educación (2º. 2018. Madrid)
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Congresos y Jornadas
  • Congreso Internacional de Liderazgo y Mejora de la Educación (2º. 2018. Madrid)
  • View Item

Factores de innovación docente durante un proceso de asesoramiento colaborativo y aprendizaje cooperativo

Title (trans.)
Teaching innovation factors during a process of collaborative consultation and cooperative learning
Author
Monge López, Carlos; Torrego Seijo, Juan Carlos
Publisher
Red de Investigación sobre Liderazgo y Mejora de la Educación (RILME)
Date
2018
Citation
Avances en democracia y liderazgo distribuido en educación: Actas del II Congreso Internacional de Liderazgo y Mejora de la Educación. Coord. F. Javier Murillo. Madrid: RILME, 2018. 633-635
 
 
 
ISBN
978-84-09-02058-4 (online)
Subjects
Asesoramiento educativo; Educación inclusiva; Estudio de caso; Formación del profesorado; Innovación educativa; Educación
URI
http://hdl.handle.net/10486/683134

Licencia de Creative Commons
Esta obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 Internacional.

Abstract

La innovación docente se considera un elemento necesario en cuanto que su objetivo principal es la mejora de los procesos educativos, pero también supone una complejidad llena de aspectos facilitadores y restrictores. En este sentido, el asesoramiento colaborativo es entendido como un proceso de apoyo al desarrollo organizativo de la escuela y al desarrollo docente para diseñar, implementar y evaluar procesos de innovación vinculados a la mejora de los aprendizajes del alumnado. Por estas razones, el objetivo principal de esta investigación es describir cómo los factores de innovación del profesorado inciden a lo largo de una propuesta de asesoramiento colaborativo y aprendizaje cooperativo, para lo cual se recurrió a un estudio de caso con diversas fuentes y técnicas de recogida de datos (entrevistas, cuestionarios, observación, grupos de discusión y análisis documental). Los resultados evidenciaron la diferenciación de estrategias y habilidades asesoras en función de tres factores de innovación docente: participación institucional, apertura psicopedagógica y planificación didáctica. También se puso de manifiesto esa diferenciación según los objetivos a alcanzar en cada una de las fases del modelo de asesoramiento utilizado
 
Teaching innovation is considered a necessary factor insofar as its main aim is the improvement of educational processes, but also it involves a complexity full of facilitating and restrictive elements. In this way, collaborative consultation is understood as a support process to the school organizational development and to the teacher development for designing, implementing and evaluate processes of innovation that are linked to the improvement of students’ learning. For these reasons, the main aim of this research is to describe how teachers’ innovation factors affect during a proposal of collaborative consultation and cooperative learning, using a case study with various informants and techniques of data collection (interviews, questionnaires, observation, discussion groups and documental analysis). The results showed the differentiation of advisory strategies and skills based on three factors of teaching innovation: institutional participation, psychopedagogic openness and didactic planning. In addition, this differentiation was also revealed according to the aims to be achieved in each of the phases of the collaborative consultation
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
RILME_153.pdf
Size
519.1Kb
Format
PDF

Refworks Export

Google™ Scholar:Monge López, Carlos - Torrego Seijo, Juan Carlos

This item appears in the following Collection(s)

  • Congreso Internacional de Liderazgo y Mejora de la Educación (2º. 2018. Madrid) [146]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Asesoramiento colaborativo y aprendizaje cooperativo: Implicaciones en el desarrollo profesional y personal 

    Monge López, Carlos; Torrego Seijo, Juan Carlos
    2017
  • Innovación educativa sobre aprendizaje colaborativo con CmapTools en la formación inicial docente 

    Pontes, Alfonso; Serrano, Rocío; Muñoz, Juan Manuel; López, Isabel
    2011
  • El proceso cooperativo como medio para la obtención de aprendizajes relevantes en la didáctica de la educación física 

    Luis Pascual, Juan Carlos
    1998
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram
 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram