UAM | UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Biblos-e Archivo
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workFrequently Asked Questions

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Revistas
  • REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación
  • REICE. Vol. 16, num. 03. 2018
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Revistas
  • REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación
  • REICE. Vol. 16, num. 03. 2018
  • View Item

¿Qué opinan los maestros sobre las competencias de liderazgo escolar y sobre su formación inicial?

Title (trans.)
What do teachers think about school leadership competences and their pre-service training?
Author
Iranzo-García, Pilar; Camarero-Figuerola, Marta; Barrios-Arós, Charo; Tierno-García, Juana-María; Gilabert-Medina, Sandra
Publisher
Red Iberoamericana de Investigación sobre Cambio y Eficacia Escolar (RINACE)
Date
2018
Citation
10.15366/reice2018.16.3.002
REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación 16.3 (2018): 29-48
 
 
 
ISSN
1696-4713
DOI
10.15366/reice2018.16.3.002
Editor's Version
https://doi.org/10.15366/reice2018.16.3.002
Subjects
Liderazgo; Coordinación de la educación; Docente; Competencias del docente; Formación de docentes; Educación
URI
http://hdl.handle.net/10486/683681

Licencia de Creative Commons
Esta obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 Internacional.

Abstract

Las competencias para el liderazgo escolar en la formación inicial de los maestros son necesarias porque la acción docente en las aulas se tiene que aliar con el liderazgo y la organización óptima del centro educativo y ello comporta competencias para la coordinación y la colaboración con el entorno. Este artículo se centra en la visión sobre dichas competencias que tienen los maestros y equipos directivos que colaboran en las prácticas externas de los estudiantes. Para ello se realiza un estudio de casos múltiple con metodología mixta, con la participación de tres escuelas de educación infantil y primaria. La muestra de estudio (n=20) la configuran equipos directivos y maestros vinculados a Educación infantil y ciclo inicial de Educación primaria. El instrumento utilizado es un cuestionario ad hoc, distribuido online durante el curso 2016-2017. Los maestros y directores perciben que, del conjunto de las funciones docentes, la coordinación es la más deficitaria, aunque la más importante, por encima del liderazgo y la colaboración con el entorno. Los profesores consideran mejorables algunas competencias relacionadas con el liderazgo como resolución de conflictos, análisis de situaciones complejas, gestión del aula y, por último, relación con familias y entidades del entorno
 
Competencies for school leadership in the initial training of teachers are necessary because the teaching action in the classrooms must be allied with leadership and the optimal organization of the educational institution and this includes competences for coordination and networking with the community. This article focuses on the views on these competencies of teaching staff and school leaders who collaborate on the practicum stage of students. To this end, a multiple case study is conducted using mixed methodology, with the participation of three pre-school and primary schools. The study sample (n=20) is made up of members of management teams and teachers who are working in pre-school or the two first years of primary school. The instrument used is an ad hoc questionnaire, distributed online during the 2016-2017 academic year. The results show that teachers and principals perceive that, from all the teaching functions, coordination is the less developed although it is the most important, above leadership and the relationship with the socio-educational environment. Teachers, they consider that the following competencies, related to leadership, can be improved: conflict resolution, complex situations analysis, classroom management and relationship with families and entities in the educational context
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
REICE_16_3_2.pdf
Size
527.3Kb
Format
PDF

Refworks Export

Google™ Scholar:Iranzo-García, Pilar - Camarero-Figuerola, Marta - Barrios-Arós, Charo - Tierno-García, Juana-María - Gilabert-Medina, Sandra

This item appears in the following Collection(s)

  • REICE. Vol. 16, num. 03. 2018 [8]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • La formación inicial de los maestros para la coordinación, el liderazgo y el trabajo en red con la comunidad 

    Iranzo-García, Pilar; Barrios-Arós, Charo; Camarero-Figuerola, Marta; Tierno-García, Juana-María; Gilabert-Medina, Sandra
    2017
  • Formar a los futuros maestros sobre liderazgo en la Universidad 

    Iranzo-García, Pilar; Barrios-Arós, Charo; Camarero-Figuerola, Marta; Tierno-García, Juana-María
    2018-05
  • Dirección escolar y liderazgo en centros de máxima complejidad de Tarragona 

    Camarero-Figuerola, Marta; Tierno-García, Juana-María; Barrios-Arós, Charo; Iranzo-García, Pilar
    2017
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad

 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad