Clima positivo de gestión del aula: efectos del clima de gestión de la disrupción en el comportamiento y en la satisfacción con el profesorado
Entity
UAM. Departamento de Psicología Biológica y de la Salud; UAM. Departamento de Psicología Evolutiva y de la EducaciónPublisher
Universidad del Pais Vasco. Escuela Universitaria de MagisterioDate
2016Citation
10.1387/RevPsicodidact.13202
Revista de Psicodidáctica 21.1 (2016): 65-86
ISSN
1136-1034 (print); 2254-4372 (online)DOI
10.1387/RevPsicodidact.13202Funded by
This work was carried out with funding from the Ministry of Economy and Competitiveness (Project EDU2012-37382)Project
Gobierno de España. EDU2012-37382Subjects
Classroom management; Disruption management climate; Classroom motivational climate; Disruptive behaviour; Disruption coping strategies; Gestión de aula; Gestión de la disrupción en el aula; Clima motivacional de aula; Estrategias de afrontamiento de la disrupción; PsicologíaNote
Contiene versión en inglésRights
© UPV/EHUAbstract
This study analyses the role of disruption management strategies and its effects, in interaction with the classroom motivational climate (CMC), on the decrease of disruptive behaviour and on the perception of teaching quality. For this purpose, the Disruption Management Climate Questionnaire (DMCQ) was developed. A total of 827 Secondary-School students formed the sample. To validate the DMCQ, confirmatory factor and regression analyses were realised. Children’s attribution to teacher’s coping strategies of decrease in disruptive behaviour, and of perceived change in satisfaction with teacher’s
work as an index of teaching quality, were used as external criteria. Results support hypotheses related to DMCQ structure, and to its role as predictor of the degree of disruption decrease, but not the hypothesis related to satisfaction with teachers’ work, that depends mainly on CMC. These results underlie the importance of acting on DMCQ and CMC components to improve teaching practices Se analiza el papel de las estrategias de gestión de la disrupción y sus efectos, en interacción con el clima motivacional de clase (CMC), en la disminución de la disrupción y la percepción de la calidad de la enseñanza. Se ha desarrollado el Cuestionario de clima de gestión de la disrupción (DMCQ). Han participado 827 estudiantes de Educación Secundaria. Se realizaron análisis factoriales y de regresión confirmatorios, utilizándose como criterio externo de validez la atribución de los estudiantes al modo de actuar del profesor la disminución de la disrupción y la satisfacción con su trabajo, como indicador
de calidad docente. Los resultados apoyan las hipótesis sobre la estructura del DMC y sobre la capacidad de predecir la disminución de la disrupción, pero no sobre la satisfacción con el trabajo del profesor, que depende principalmente del CMC. Muestran la importancia de actuar sobre las variables evaluadas para mejorar la actuación docente
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Google Scholar:Simón Rueda, Cecilia
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Alonso Tapia, Jesús
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