UAM | UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Biblos-e Archivo
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workFrequently Asked Questions

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • 1 - Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • 1 - Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • View Item

Clima positivo de gestión del aula: efectos del clima de gestión de la disrupción en el comportamiento y en la satisfacción con el profesorado

Author
Simón Rueda, Ceciliauntranslated; Alonso Tapia, Jesús
Entity
UAM. Departamento de Psicología Biológica y de la Salud; UAM. Departamento de Psicología Evolutiva y de la Educación
Publisher
Universidad del Pais Vasco. Escuela Universitaria de Magisterio
Date
2016
Citation
10.1387/RevPsicodidact.13202
Revista de Psicodidáctica 21.1 (2016): 65-86
 
 
 
ISSN
1136-1034 (print); 2254-4372 (online)
DOI
10.1387/RevPsicodidact.13202
Funded by
This work was carried out with funding from the Ministry of Economy and Competitiveness (Project EDU2012-37382)
Project
Gobierno de España. EDU2012-37382
Subjects
Classroom management; Disruption management climate; Classroom motivational climate; Disruptive behaviour; Disruption coping strategies; Gestión de aula; Gestión de la disrupción en el aula; Clima motivacional de aula; Estrategias de afrontamiento de la disrupción; Psicología
URI
http://hdl.handle.net/10486/684114
Note
Contiene versión en inglés
Rights
© UPV/EHU

Abstract

This study analyses the role of disruption management strategies and its effects, in interaction with the classroom motivational climate (CMC), on the decrease of disruptive behaviour and on the perception of teaching quality. For this purpose, the Disruption Management Climate Questionnaire (DMCQ) was developed. A total of 827 Secondary-School students formed the sample. To validate the DMCQ, confirmatory factor and regression analyses were realised. Children’s attribution to teacher’s coping strategies of decrease in disruptive behaviour, and of perceived change in satisfaction with teacher’s work as an index of teaching quality, were used as external criteria. Results support hypotheses related to DMCQ structure, and to its role as predictor of the degree of disruption decrease, but not the hypothesis related to satisfaction with teachers’ work, that depends mainly on CMC. These results underlie the importance of acting on DMCQ and CMC components to improve teaching practices
 
Se analiza el papel de las estrategias de gestión de la disrupción y sus efectos, en interacción con el clima motivacional de clase (CMC), en la disminución de la disrupción y la percepción de la calidad de la enseñanza. Se ha desarrollado el Cuestionario de clima de gestión de la disrupción (DMCQ). Han participado 827 estudiantes de Educación Secundaria. Se realizaron análisis factoriales y de regresión confirmatorios, utilizándose como criterio externo de validez la atribución de los estudiantes al modo de actuar del profesor la disminución de la disrupción y la satisfacción con su trabajo, como indicador de calidad docente. Los resultados apoyan las hipótesis sobre la estructura del DMC y sobre la capacidad de predecir la disminución de la disrupción, pero no sobre la satisfacción con el trabajo del profesor, que depende principalmente del CMC. Muestran la importancia de actuar sobre las variables evaluadas para mejorar la actuación docente
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
clima_simon_rp_2016.pdf
Size
1.179Mb
Format
PDF
Thumbnail
Name
clima_simon_rp_2016_eng.pdf
Size
1.064Mb
Format
PDF
Description
Versión en inglés

Refworks Export

Google™ Scholar:Simón Rueda, Cecilia - Alonso Tapia, Jesús

This item appears in the following Collection(s)

  • Producción científica en acceso abierto de la UAM [17129]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Development and validation of the Family Motivational Climate Questionnaire (FMC-Q) 

    Alonso Tapia, Jesús; Simón Rueda, CeciliaAutoridad UAM; Asensio Fuentes, César
    2013
  • Differences between immigrant and national students in motivational variables and classroom-motivational-climate perception 

    Alonso Tapia, Jesús; Simón Rueda, CeciliaAutoridad UAM
    2013-01-10
  • Parental involvement and family motivational climate as perceived by children: A cross-cultural study 

    Prado-Morales, Mirtha del; Simón-Rueda, Cecilia; Aguirre-Camacho, Aldo; Alonso-Tapia, Jesús
    2020
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad

 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad