UAM | UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Biblos-e Archivo
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workFrequently Asked Questions

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Revistas
  • Tendencias pedagógicas
  • Tendencias pedagógicas. Número 32. 2018.
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Revistas
  • Tendencias pedagógicas
  • Tendencias pedagógicas. Número 32. 2018.
  • View Item

Los agrupamientos escolares a debate

Title (trans.)
School grouping under discussion
Author
Calatayud Salom, María Amparo
Publisher
Universidad Autónoma de Madrid. Departamento de Didáctica y Teoría de la Educación
Date
2018
Citation
10.15366/tp2018.32.001
Tendencias Pedagógicas 32 (2018): 5-14
 
 
 
ISSN
1133-2654 (print); 1989-8614 (online)
DOI
10.15366/tp2018.32.001
Editor's Version
https://doi.org/10.15366/tp2018.32.001
Subjects
Inclusión; Agrupamientos flexibles; Éxito escolar; Agrupaciones heterogéneas; Rendimiento académico; Educación
URI
http://hdl.handle.net/10486/684122
Rights
© 2018 Tendencias Pedagógicas

Licencia de Creative Commons
Esta obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial 4.0 Internacional.

Abstract

Este artículo invita a la reflexión sobre cómo los modelos de agrupamiento del alumnado influyen directamente en el éxito escolar. La literatura científica internacional desde hace décadas ha demostrado que la separación por niveles de rendimiento resulta perjudicial, sobre todo, para el alumnado que está en los grupos de más bajo nivel, ya que éste realiza menos actividades de aprendizaje instrumental, recibe menor contenido, el ritmo de aprendizaje es mucho más lento, perjudicando el rendimiento académico de todos y obteniendo peores resultados. En cambio, los resultados de investigaciones internacionales evidencian que las agrupaciones heterogéneas que, además, introducen los recursos existentes dentro del aula para dar apoyo al docente, mejoran el rendimiento académico de todo el alumnado, a la vez que mejoran su autoestima. Por tanto, los agrupamientos escolares en el sistema educativo español deberían de tomar en consideración estos andamiajes para proporcionar un aprendizaje de calidad a todos los estudiantes y no sólo a unos pocos
 
This article invites reflection on how the student grouping models directly influence school success. International scientific literature for decades has shown that separation by performance levels is detrimental especially for students in the lower-level groups, since the latter performs less instrumental learning activities, receives less content, Learning is much slower, hurting all their academic performance and getting worse results. On the other hand, the results of international research show that heterogeneous groups, which also introduce the existing resources within the classroom to support the teacher, improve the academic performance of all students, while improving their self-esteem. Therefore, school clusters in the Spanish education system should take these scaffolds into account to provide quality learning for all students and not just a few
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
TP_32_3.pdf
Size
224.6Kb
Format
PDF

Refworks Export

Google™ Scholar:Calatayud Salom, María Amparo

This item appears in the following Collection(s)

  • Tendencias pedagógicas. Número 32. 2018. [16]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Señas de identidad del liderazgo en las organizaciones educativas en la actualidad 

    Calatayud Salom, María Amparo
    2017
  • Presentación del Monográfico: Los agrupamientos escolares 

    Rodrigo Moriche, María PilarAutoridad UAM
    2018
  • Agrupamientos escolares y retos para la educación inclusiva en infantil y primaria 

    Cortés González, Pablo; González Alba, Blas; Sánchez Mesa, María de Fátima
    2018
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad

 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad