UAM | UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Biblos-e Archivo
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workFrequently Asked Questions

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Revistas
  • Tendencias pedagógicas
  • Tendencias pedagógicas. Número 32. 2018.
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Revistas
  • Tendencias pedagógicas
  • Tendencias pedagógicas. Número 32. 2018.
  • View Item

Agrupamientos escolares y retos para la educación inclusiva en infantil y primaria

Title (trans.)
School groupings and challenges for inclusive education in early childhood and primary education
Author
Cortés González, Pablo; González Alba, Blas; Sánchez Mesa, María de Fátima
Publisher
Universidad Autónoma de Madrid. Departamento de Didáctica y Teoría de la Educación
Date
2018
Citation
10.15366/ tp2018.32.006
Tendencias Pedagógicas 32 (2018): 75-90
 
 
 
ISSN
1133-2654 (print); 1989-8614 (online)
DOI
10.15366/ tp2018.32.006
Editor's Version
https://doi.org/10.15366/tp2018.32.006
Subjects
Agrupamientos escolares; Organización del aula; Innovación; Inclusión educativa; Educación
URI
http://hdl.handle.net/10486/684127
Rights
© 2018 Tendencias Pedagógicas

Licencia de Creative Commons
Esta obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial 4.0 Internacional.

Abstract

En este estudio, por un lado, queremos comparar los agrupamientos escolares que se desarrollan en dos centros educativos de Educación Infantil y Primaria de la provincia de Málaga y, por otro lado, observar el impacto que genera en la organización del aula la implantación de un proyecto de innovación educativa que busca generar una perspectiva inclusiva en las prácticas docentes. Se han utilizado entrevistas semi-estructuradas, cuestionarios, observación, revisión de informes finales del proyecto y grupos de reflexión. Los resultados en ambos centros han sido similares, encontrando cambios metodológicos más significativos en los grupos de Educación Infantil. Concluimos aportando retos para agrupar al alumnado en el aula desde una perspectiva inclusiva
 
In this study, on the one hand, we want to compare the school groupings that are developed in two schools of Early Childhood and Primary Education in the province of Malaga and, on the other hand, to observe the impact generated in the organization of the classroom by the implementation of a educational innovation project that seeks to generate an inclusive perspective in teaching practices. Semi-structured interviews, questionnaires, observation, review of final project reports and reflection groups have been used. The results in both centers have been similar, finding more significant methodological changes in the Early Childhood Education groups. We conclude by providing challenges of groupings in the classroom from an inclusive perspective
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
TP_32_8.pdf
Size
365.1Kb
Format
PDF

Refworks Export

Google™ Scholar:Cortés González, Pablo - González Alba, Blas - Sánchez Mesa, María de Fátima

This item appears in the following Collection(s)

  • Tendencias pedagógicas. Número 32. 2018. [16]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • La educación inclusiva en la educación infantil: Propuestas basadas en la evidencia 

    Grande Fariñas, Patricia; González Noriega, María del Mar
    2015
  • Intervención escolar sobre la muerte a partir del currículo español en educación infantil y primaria 

    Sánchez Aguilar, Raul; Bascaran Virto, Natalia; Díaz Martín, Silvia; Marín Díaz, Marta; Rodríguez Cuadrado, SaraAutoridad UAM
    2021-07-07
  • Home and Ambulatory Artificial Nutrition (NADYA) group report. Home parenteral nutrition in Spain, 2018 

    Wanden-Berghe, Carmina; Compes, Cristina Cuerda; Maíz Jiménez, María Irene; Pereira Cunill, José Luis; Ramos Boluda, Esther; Gómez Candela, CarmenAutoridad UAM; Virgili Casa, Nuria; Burgos Peláez, Rosa; de Luis Román, Daniel Antonio; Penacho Lázaro, Ma Ángeles; Sánchez Martos, Eva Ángeles; Martínez Faedo, Ceferino; Díaz Guardiola, Patricia; Álvarez Hernández, Julia; Zugasti Murillo, Ana; Campos Martín, Cristina; Sanz Paris, Alejandro; de los Ángeles Martín Fontalba, María; Lobo, Gabriela; Matía Martín, Pilar; Carabaña Pérez, Fátima; Martín Folgueras, Tomás; Martín Palmero, Ma Ángela; Luengo Pérez, Luis Miguel; Sánchez-Vilar Burdiel, Olga; Martínez Costa, Cecilia; Tejera Pérez, Cristina; Martínez Ramírez, María José; García Delgado, Yaiza; Ponce González, Miguel; Mauri Roca, Silvia; García Zafra, Ma Victoria; Germán Díaz, Marta; Romero Gabino, Victoria; Molina Baeza, Begoña; Gonzalo Marín, Montserrat; Irles Rocamora, José Antonio; Sánchez Sánchez, Rebeca; Apezetxea Celaya, Antxón; Ortiz, Clara Joaquín; Suárez Llanos, José Pablo; Pintor de la Maza, Begoña; Leyes García, Pere; Gil Martínez, Ma Carmen; Carrera Santaliestra, María José
    2020-01-01
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad

 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad