UAM | UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Biblos-e Archivo
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workFrequently Asked Questions

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Revistas
  • Tendencias pedagógicas
  • Tendencias pedagógicas. Número 32. 2018.
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Revistas
  • Tendencias pedagógicas
  • Tendencias pedagógicas. Número 32. 2018.
  • View Item

La reforma educativa de 2013, en el nivel de primaria: Discordancias entre la normatividad y el trabajo cotidiano del director

Title (trans.)
The educational reform of 2013, at the primary level: Discrepancies between the norms and the daily work of the director
Author
Castro Porcayo, David
Publisher
Universidad Autónoma de Madrid. Departamento de Didáctica y Teoría de la Educación
Date
2018
Citation
10.15366/tp2018.32.009
Tendencias Pedagógicas 32 (2018): 119-132
 
 
 
ISSN
1133-2654 (print); 1989-8614 (online)
DOI
10.15366/tp2018.32.009
Editor's Version
https://doi.org/10.15366/tp2018.32.009
Subjects
Liderazgo; Gestión escolar; Director; Evaluación; Desempeño; Educación
URI
http://hdl.handle.net/10486/684130
Rights
© 2018 Tendencias Pedagógicas

Licencia de Creative Commons
Esta obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial 4.0 Internacional.

Abstract

El objetivo de este artículo es analizar la coherencia de la normatividad y la práctica de la gestión escolar en el nivel de primaria en México, con motivo de la aplicación de la reforma educativa del año 2013. La articulación de leyes y normatividades se encuentra en un proceso de integración, por lo que aún requiere ser analizado el proceso para su mejor aplicación en la vida cotidiana. Por tal situación, es posible que actualmente los directores se encuentren laborando bajo sistemas legales, administrativos y sindicales de tipo burocrático, pero deban presentar una evaluación de desempeño de acuerdo con perfiles, parámetros e indicadores que tienen un carácter “ideal” y que no concuerdan con la práctica profesional cotidiana
 
The purpose of this article is to analyze the coherence of the normativity and the practice of school management at the primary level in Mexico, due to the application of the educational reform of 2013. The articulation of laws and regulations is found in an integration process, so the process still needs to be analyzed for its best application in everyday life. Due to this situation, it is possible that currently the directors are working under legal, administrative and union systems of bureaucratic type, but they must present a performance evaluation according to profiles, parameters and indicators that have an “ideal” character and that do not agree with daily professional practice
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
TP_32_11.pdf
Size
246.6Kb
Format
PDF

Refworks Export

Google™ Scholar:Castro Porcayo, David

This item appears in the following Collection(s)

  • Tendencias pedagógicas. Número 32. 2018. [16]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • La formación de directores de educación primaria en las reformas educativas en México 

    Hernández Arriaga, Mario; Barrera Pérez, María del Refugio; Chávez Maciel, Francisco Javier
    2017
  • Los directores escolares frente al dilema de las reformas educativas en el caso de México 

    Zorrilla Fierro, Margarita; Pérez Martínez, Guadalupe
    2006
  • Representaciones visuales del cuerpo humano: análisis de los nuevos libros de primaria de ciencias naturales en la reforma educativa mexicana 

    Postigo, Yolanda; López-Manjón, Asunción
    2012
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad

 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad