UAM | UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Biblos-e Archivo
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workFrequently Asked Questions

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Revistas
  • Tendencias pedagógicas
  • Tendencias pedagógicas. Número 32. 2018.
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Revistas
  • Tendencias pedagógicas
  • Tendencias pedagógicas. Número 32. 2018.
  • View Item

Reflexiones sobre la escuela rural. Un modelo educativo de éxito

Title (trans.)
Reflections on the rural school: A successful educational model
Author
Tahull Fort, Joan; Montero Plaza, Iolanda
Publisher
Universidad Autónoma de Madrid. Departamento de Didáctica y Teoría de la Educación
Date
2018
Citation
10.15366/tp2018.32.012
Tendencias Pedagógicas 32 (2018): 161-176
 
 
 
ISSN
1133-2654 (print); 1989-8614 (online)
DOI
10.15366/tp2018.32.012
Editor's Version
https://doi.org/10.15366/ tp2018.32.012
Subjects
Pueblo; Ruralidad; Prestigio; Alumno; Educación
URI
http://hdl.handle.net/10486/684133
Rights
© 2018 Tendencias Pedagógicas

Licencia de Creative Commons
Esta obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial 4.0 Internacional.

Abstract

En el presente artículo se describe y analiza la escuela rural actual en Cataluña. Se presentan datos comparativos de los resultados académicos de las pruebas de competencias básicas de los alumnos de 6º de Primaria de las escuelas rurales y del global de la Comunidad Autónoma, de tres cursos consecutivos. Se describen algunas de sus potencialidades y fortalezas. Para la realización de la investigación se han utilizado diferentes datos oficiales de la Generalitat de Cataluña y también se han entrevistado a maestros/as, padres/madres y exalumnos/as todos relacionados con la escuela rural. Tradicionalmente la escuela rural en España, también en Cataluña, era maltratada, descuidada y muchas veces abandonada. Esta enseñanza era una copia imperfecta y deformada de la urbana. En la actualidad la escuela rural ha mejorado significativamente los resultados académicos y en valoración y respeto por el trabajo realizado. La organización está consolidada, tiene éxito y no está cuestionada. Quizás la escuela rural deba guiar y orientar la escuela urbana hacia una educación más dinámica, flexible y personal
 
This article describes and analyzes the current rural school in Catalonia. We present comparative data of the academic results of the tests of basic competences of the students of Primary of 6 of the rural schools and of the global of the Autonomous Community. It describes some of its potentialities and strengths. In order to carry out the research, different official data of the Generalitat of Catalonia have been used, and in-depth interviews have also been conducted with teachers, parents and alumni all related to the rural school. Traditionally the rural school in Spain, also in Catalonia, was mistreated, neglected and often abandoned. This teaching was an imperfect and deformed copy of the urban one. At present the rural school has improved significantly in the academic results and in appreciation and respect for the work done. The organization is consolidated, successful and unquestioned. Perhaps the rural school should guide and orient the urban school towards a more dynamic, flexible and personal education
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
TP_32_14.pdf
Size
467.7Kb
Format
PDF

Refworks Export

Google™ Scholar:Tahull Fort, Joan - Montero Plaza, Iolanda

This item appears in the following Collection(s)

  • Tendencias pedagógicas. Número 32. 2018. [16]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • ¿La jornada intensiva en los centros educativos produce situaciones de desigualdad socioeducativa entre los alumnos? 

    Tahull Fort, Joan; Montero Plaza, Iolanda
    2019-09-16
  • Un modelo de practicum en la escuela rural. Las posibilidades de la escuela rural en la formación inicial del profesorado 

    Soler Mata, Joan
    1998
  • Desarrollando el éxito educativo para todos: reflexiones, propuestas y retos conceptuales en torno a la equidad educativa 

    Sánchez-Santamaría, José; Ballester Vila, María Gracia
    2014
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad

 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad