UAM | UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Biblos-e Archivo
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workFrequently Asked Questions

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Revistas
  • Tendencias pedagógicas
  • Tendencias pedagógicas. Número 32. 2018.
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Revistas
  • Tendencias pedagógicas
  • Tendencias pedagógicas. Número 32. 2018.
  • View Item

Experiencia educativa de aprendizaje-servicio en Educación Primaria: Gota a Gota

Title (trans.)
A service-learning educational experience in Primary Education: Drop by Drop
Author
Piñana, Elena
Publisher
Universidad Autónoma de Madrid. Departamento de Didáctica y Teoría de la Educación
Date
2018
Citation
10.15366/tp2018.32.014
Tendencias Pedagógicas 32 (2018): 193-201
 
 
 
ISSN
1133-2654 (print); 1989-8614 (online)
DOI
10.15366/tp2018.32.014
Editor's Version
10.15366/tp2018.32.014
Subjects
Aprendizaje servicio; Educación primaria; Educación en valores; Sostenibilidad; Educación
URI
http://hdl.handle.net/10486/684135
Rights
© 2018 Tendencias Pedagógicas

Licencia de Creative Commons
Esta obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial 4.0 Internacional.

Abstract

En esta experiencia se describe la implementación de un proyecto ApS interdisciplinar en la etapa de Educación Primaria. El objetivo fundamental fue sensibilizar al alumnado sobre la importancia de valorar el agua. Para lograr un aprendizaje real consideramos necesario darles a conocer otras realidades. La Asociación Bassari decidió colaborar en el proyecto trasladando a nuestros alumnos las dificultades de acceso a un recurso tan necesario como el agua en un pueblo de Senegal (África) y nos propusieron movilizar con una campaña solidaria crowfunding para construir un pozo, gota a gota, entre todos. Los alumnos del colegio CEU San Pablo Sanchinarro con la colaboración de toda la comunidad educativa trabajaron durante una semana con motivación e ilusión por lograr la meta, llevarles agua mediante un pozo. Finalmente, se logró recaudar más dinero del necesario para la construcción del pozo, permitiendo la construcción de un depósito de agua. Sin embargo, el mayor logro del proyecto fue la implicación y la concienciación de los alumnos hacia otras realidades
 
This experience describes the implementation of an interdisciplinary service-learning project in Primary Education. The main objective was to raise students’ awareness about the importance of valuing water. To achieve real learning we consider it necessary to make them aware of other realities. The Bassari Association decided to collaborate in the project by transferring to our students the difficulties of access to a resource as necessary as water in a village in Senegal (Africa) and they proposed us to mobilize with a crowfunding solidarity campaign to build a well, drop by drop, among all. Students of the school CEU San Pablo Sanchinarro with the collaboration of the entire educational community worked for a week with motivation and enthusiasm to achieve the goal, take water through a well. Finally, it was possible to raise more money than necessary for the construction of the well, allowing the construction of a water tank. However, the greatest achievement of the project was the wau students were involvement and awarded towards other realities
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
TP_32_16.pdf
Size
393.6Kb
Format
PDF

Refworks Export

Google™ Scholar:Piñana, Elena

This item appears in the following Collection(s)

  • Tendencias pedagógicas. Número 32. 2018. [16]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Diseño y validación de un cuestionario para la autoevaluación de experiencias de aprendizaje-servicio universitario 

    López-de-Arana Prado, Elena; Aramburuzabala Higuera, María PilarAutoridad UAM; Opazo Carvajal, Héctor
    2020-01-01
  • Las Matemáticas pueden ser divertidas: proyecto de innovación de Aprendizaje-Servicio en la Universidad con alumnado de Educación Primaria 

    Gómez Escobar Camino, AriadnaAutoridad UAM; Simón-Medina, Natalia
    2022-07-04
  • El desarrollo de la orientación educativa en el aprendizaje-servicio. Un estudio de caso en un instituto de educación secundaria de la Comunidad de Madrid 

    García-López, María LourdesAutoridad UAM
    2016-09-19
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad

 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad