UAM | UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Biblos-e Archivo
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workFrequently Asked Questions

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • 1 - Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • 1 - Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • View Item

Assessment of learning goals in university students from the perspective of ‘person-situation interaction’: the Situated Goals Questionnaire (SGQ-U)

Title (trans.)
Evaluación de las metas de aprendizaje en estudiantes universitarios desde la perspectiva de la ‘interacción persona-situación’: el Cuestionario de Metas Situadas (CMS-U)
Author
Alonso-Tapia, Jesús; Nieto, Carmen; Merino-Tejedor, Enrique; Huertas, Juan A.; Ruiz, Miguel
Entity
UAM. Departamento de Psicología Básica; UAM. Departamento de Psicología Biológica y de la Salud
Publisher
Taylor & Francis Group
Date
2018-01-04
Citation
10.1080/02109395.2017.1412707
Estudios en Psicología / Studies in Psychology 39.1 (2018): 20-57
 
 
 
ISSN
0210-9395 (print); 1579-3699 (online)
DOI
10.1080/02109395.2017.1412707
Funded by
This work was carried out with funding from the Ministry of Economy and Competitiveness (Project EDU2012-37382)
Project
Gobierno de España. EDU2012-37382
Editor's Version
http://doi.org/10.1080/02109395.2017.1412707
Subjects
Bi-factor model; Engagement; Learning goals; Motivation; Person-situation interaction; Psicología
URI
http://hdl.handle.net/10486/684844
Note
This is an Accepted manuscript of an article published by Taylor and Francis in Estudios en Psicología / Studies in Psychology available online: http://www.tandfoline.com. Jesús Alonso-Tapia, Carmen Nieto, Enrique Merino-Tejedor, Juan A. Huertas & Miguel Ruiz (2018) Assessment of learning goals in university students from the perspective of ‘person-situation interaction’: the Situated Goals Questionnaire (SGQ-U) / Evaluación de las metas de aprendizaje en estudiantes universitarios desde la perspectiva de la ‘interacción persona-situación’: el Cuestionario de Metas Situadas (CMS-U), Estudios de Psicología, 39:1, 20-57, DOI: 10.1080/02109395.2017.1412707
Rights
© 2018 Fundacion Infancia y Aprendizaje

Abstract

Academic behaviour takes place in a context in which the nature of class activities and interactions can influence the student’s motivation to learn. So, in order to study this influence, it is necessary to assess not only the personal variables that can motivate academic behaviour, but also the degree to which students are sensitive to different situational or task characteristics. In this case, the interaction person-situation is analysed using a new tool, the ‘situated-goal questionnaire’ for university students. Data of 770 students were analysed using confirmatory techniques, as well as Anova and regression techniques. According to results, the questionnaire has good psychometric characteristics. Besides, they showed the effect of the kinds of situation on the degree to which students declare the pursuit of different goals, as suggested by the person/situation interaction model, as well as the validity of both goals and sensitivity to situations for predicting engagement and self-estimated mean grade.
 
La conducta académica tiene lugar en un contexto en el cual la naturaleza de las actividades e interacciones en el aula puede tener influencia en la motivación de los estudiantes por aprender. Por tanto, para estudiar esa influencia es necesario evaluar no solamente las variables personales que pueden motivar la conducta académica, sino también el grado de sensibilidad de los estudiantes a las diferentes características de las tareas o situaciones. En este caso, la interacción persona-situación es analizada utilizando una herramienta nueva, el ‘cuestionario de metas situadas’ para estudiantes universitarios. Se analizaron los datos de 770 estudiantes utilizando técnicas confirmatorias, así como también Anova y técnicas de regresión. Los resultados confirmaron que el cuestionario tiene características psicométricas adecuadas. Además mostraron el efecto del tipo de situación en el grado en que los estudiantes declaran que persiguen diferentes metas, tal y como sugiere el modelo persona-situación, así como la validez de ambas metas y sensibilidad a las situaciones — para predecir la implicación de los alumnos y la media del rendimiento autoestimado
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
assessment_alonso_EP_2018ps.pdf
Size
1.156Mb
Format
PDF

Refworks Export

Google™ Scholar:Alonso-Tapia, Jesús - Nieto, Carmen - Merino-Tejedor, Enrique - Huertas, Juan A. - Ruiz, Miguel

This item appears in the following Collection(s)

  • Producción científica en acceso abierto de la UAM [17718]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Coping assessment from the perspective of the person-situation interaction: development and validation of the Situated Coping Questionnaire for Adults (SCQA) 

    Alonso Tapia, JesúsAutoridad UAM; Rodríguez Rey, Rocío; Garrido Hernansaiz, Helena; Ruiz Díaz, Miguel ÁngelAutoridad UAM; Nieto, Carmen
    2016
  • Academic engagement: assessment, conditions, and effects—a study in higher education from the perspective of the person-situation interaction 

    Alonso Tapia, Jesús; Merino Tejedor, Enrique; Huertas, Juan Antonio
    2022-05-23
  • A cross-cultural study of the validity of a battery of questionnaires for assessing school climate quality 

    Alonso-Tapia, Jesús; Quijada, Ana; Ruiz, Miguel; Huertas, Juan A.; Ulate, María A.; Biehl, María L.
    2020-01-01
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad

 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad