Assessment of learning goals in university students from the perspective of ‘person-situation interaction’: the Situated Goals Questionnaire (SGQ-U)
Título (trad.)
Evaluación de las metas de aprendizaje en estudiantes universitarios desde la perspectiva de la ‘interacción persona-situación’: el Cuestionario de Metas Situadas (CMS-U)Entidad
UAM. Departamento de Psicología Básica; UAM. Departamento de Psicología Biológica y de la SaludEditor
Taylor & Francis GroupFecha de edición
2018-01-04Cita
10.1080/02109395.2017.1412707
Estudios en Psicología / Studies in Psychology 39.1 (2018): 20-57
ISSN
0210-9395 (print); 1579-3699 (online)DOI
10.1080/02109395.2017.1412707Financiado por
This work was carried out with funding from the Ministry of Economy and Competitiveness (Project EDU2012-37382)Proyecto
Gobierno de España. EDU2012-37382Versión del editor
http://doi.org/10.1080/02109395.2017.1412707Materias
Bi-factor model; Engagement; Learning goals; Motivation; Person-situation interaction; PsicologíaNota
This is an Accepted manuscript of an article published by Taylor and Francis in Estudios en Psicología / Studies in Psychology available online: http://www.tandfoline.com. Jesús Alonso-Tapia, Carmen Nieto, Enrique Merino-Tejedor, Juan A. Huertas & Miguel Ruiz (2018) Assessment of learning goals in university students from the perspective of ‘person-situation interaction’: the Situated Goals Questionnaire (SGQ-U) / Evaluación de las metas de aprendizaje en estudiantes universitarios desde la perspectiva de la ‘interacción persona-situación’: el Cuestionario de Metas Situadas (CMS-U), Estudios de Psicología, 39:1, 20-57, DOI: 10.1080/02109395.2017.1412707Derechos
© 2018 Fundacion Infancia y AprendizajeResumen
Academic behaviour takes place in a context in which the nature of class activities and interactions can influence the student’s motivation to learn. So, in order to study this influence, it is necessary to assess not only the personal variables that can motivate academic behaviour, but also the degree to which students are sensitive to different situational or task characteristics. In this case, the interaction person-situation is analysed using a new tool, the ‘situated-goal questionnaire’ for university students. Data of 770 students were analysed using confirmatory techniques, as well as Anova and regression techniques. According to results, the questionnaire has good psychometric characteristics. Besides, they showed the effect of the kinds of situation on the degree to which students declare the pursuit of different goals, as suggested by the person/situation interaction model, as well as the validity of both goals and sensitivity to situations for predicting engagement and self-estimated mean grade. La conducta académica tiene lugar en un contexto en el cual la naturaleza de las actividades e interacciones en el aula puede tener influencia en la motivación de los estudiantes por aprender. Por tanto, para estudiar esa influencia es necesario evaluar no solamente las variables personales que pueden motivar la conducta académica, sino también el grado de sensibilidad de los estudiantes a las diferentes características de las tareas o situaciones. En este caso, la interacción persona-situación es analizada utilizando una herramienta nueva, el ‘cuestionario de metas situadas’ para estudiantes universitarios. Se analizaron los datos de 770 estudiantes utilizando técnicas confirmatorias, así como también Anova y técnicas de regresión. Los resultados confirmaron que el cuestionario tiene características psicométricas adecuadas. Además mostraron el efecto del tipo de situación en el grado en que los estudiantes declaran que persiguen diferentes metas, tal y como sugiere el modelo persona-situación, así como la validez de ambas metas y sensibilidad a las situaciones — para predecir la implicación de los alumnos y la media del rendimiento autoestimado
Lista de ficheros
Google Scholar:Alonso-Tapia, Jesús
-
Nieto Vizcaíno, María del Carmen
-
Merino-Tejedor, Enrique
-
Huertas, Juan A.
-
Ruiz, Miguel
Lista de colecciones del ítem
Registros relacionados
Mostrando ítems relacionados por título, autor, creador y materia.
-
Academic engagement: assessment, conditions, and effects—a study in higher education from the perspective of the person-situation interaction
Alonso Tapia, Jesús; Merino Tejedor, Enrique; Huertas, Juan Antonio
2022-05-23