Show simple item record

dc.contributor.authorAlonso-Tapia, Jesús
dc.contributor.authorNieto Vizcaíno, María del Carmen 
dc.contributor.authorMerino-Tejedor, Enrique
dc.contributor.authorHuertas, Juan A.
dc.contributor.authorRuiz, Miguel
dc.contributor.otherUAM. Departamento de Psicología Básicaes_ES
dc.contributor.otherUAM. Departamento de Psicología Biológica y de la Saludes_ES
dc.date.accessioned2018-09-13T12:33:47Z
dc.date.available2018-09-13T12:33:47Z
dc.date.issued2018-01-04
dc.identifier.citationEstudios en Psicología / Studies in Psychology 39.1 (2018): 20-57es_ES
dc.identifier.issn0210-9395 (print)en_US
dc.identifier.issn1579-3699 (online)en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10486/684844
dc.descriptionThis is an Accepted manuscript of an article published by Taylor and Francis in Estudios en Psicología / Studies in Psychology available online: http://www.tandfoline.com. Jesús Alonso-Tapia, Carmen Nieto, Enrique Merino-Tejedor, Juan A. Huertas & Miguel Ruiz (2018) Assessment of learning goals in university students from the perspective of ‘person-situation interaction’: the Situated Goals Questionnaire (SGQ-U) / Evaluación de las metas de aprendizaje en estudiantes universitarios desde la perspectiva de la ‘interacción persona-situación’: el Cuestionario de Metas Situadas (CMS-U), Estudios de Psicología, 39:1, 20-57, DOI: 10.1080/02109395.2017.1412707en_US
dc.description.abstractAcademic behaviour takes place in a context in which the nature of class activities and interactions can influence the student’s motivation to learn. So, in order to study this influence, it is necessary to assess not only the personal variables that can motivate academic behaviour, but also the degree to which students are sensitive to different situational or task characteristics. In this case, the interaction person-situation is analysed using a new tool, the ‘situated-goal questionnaire’ for university students. Data of 770 students were analysed using confirmatory techniques, as well as Anova and regression techniques. According to results, the questionnaire has good psychometric characteristics. Besides, they showed the effect of the kinds of situation on the degree to which students declare the pursuit of different goals, as suggested by the person/situation interaction model, as well as the validity of both goals and sensitivity to situations for predicting engagement and self-estimated mean grade.en_US
dc.description.abstractLa conducta académica tiene lugar en un contexto en el cual la naturaleza de las actividades e interacciones en el aula puede tener influencia en la motivación de los estudiantes por aprender. Por tanto, para estudiar esa influencia es necesario evaluar no solamente las variables personales que pueden motivar la conducta académica, sino también el grado de sensibilidad de los estudiantes a las diferentes características de las tareas o situaciones. En este caso, la interacción persona-situación es analizada utilizando una herramienta nueva, el ‘cuestionario de metas situadas’ para estudiantes universitarios. Se analizaron los datos de 770 estudiantes utilizando técnicas confirmatorias, así como también Anova y técnicas de regresión. Los resultados confirmaron que el cuestionario tiene características psicométricas adecuadas. Además mostraron el efecto del tipo de situación en el grado en que los estudiantes declaran que persiguen diferentes metas, tal y como sugiere el modelo persona-situación, así como la validez de ambas metas y sensibilidad a las situaciones — para predecir la implicación de los alumnos y la media del rendimiento autoestimadoes_ES
dc.description.sponsorshipThis work was carried out with funding from the Ministry of Economy and Competitiveness (Project EDU2012-37382)en_US
dc.format.extent18 pag.es_ES
dc.format.mimetypeapplication/pdfen
dc.language.isoengen
dc.publisherTaylor & Francis Groupen_US
dc.relation.ispartofEstudios de Psicologia / Studies in Psychologyes_ES
dc.rights© 2018 Fundacion Infancia y Aprendizajees_ES
dc.subject.otherBi-factor modelen_US
dc.subject.otherEngagementen_US
dc.subject.otherLearning goalsen_US
dc.subject.otherMotivationen_US
dc.subject.otherPerson-situation interactionen_US
dc.titleAssessment of learning goals in university students from the perspective of ‘person-situation interaction’: the Situated Goals Questionnaire (SGQ-U)en_US
dc.title.alternativeEvaluación de las metas de aprendizaje en estudiantes universitarios desde la perspectiva de la ‘interacción persona-situación’: el Cuestionario de Metas Situadas (CMS-U)es_ES
dc.typearticleen
dc.subject.ecienciaPsicologíaes_ES
dc.date.embargoend2019-01-04
dc.relation.publisherversionhttp://doi.org/10.1080/02109395.2017.1412707es_ES
dc.identifier.doi10.1080/02109395.2017.1412707es_ES
dc.identifier.publicationfirstpage20es_ES
dc.identifier.publicationissue1es_ES
dc.identifier.publicationlastpage57es_ES
dc.identifier.publicationvolume39es_ES
dc.relation.projectIDGobierno de España. EDU2012-37382es_ES
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/acceptedVersionen
dc.rights.accessRightsopenAccessen
dc.authorUAMNieto Vizcaíno, María Del Carmen (260797)
dc.facultadUAMFacultad de Psicología


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record