UAM | UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Biblos-e Archivo
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workFrequently Asked Questions

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • 1 - Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • 1 - Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • View Item

Public-private school segregation in Spain

Title (trans.)
Segregación escolar público-privada en España
Author
Murillo Torrecilla, Francisco Javieruntranslated; Belavi, Guillermina; Pinilla, Lina M.
Entity
UAM. Departamento de Didáctica y Teoría de la Educación
Publisher
Universitat Autònoma de Barcelona
Date
2018-01-01
Citation
10.5565/rev/papers.2392
Papers 103.3 (2018): 307-337
 
 
 
ISSN
0210-2862 (print); 2013-9004 (online)
DOI
10.5565/rev/papers.2392
Editor's Version
https://doi.org/10.5565/rev/papers.2392
Subjects
PISA; School partnership; School segregation; Secondary education; Socioeconomic status; Spain; Educación
URI
http://hdl.handle.net/10486/684848
Rights
© 2018 F. Javier Murillo, Guillermina Belavi, Lina Marcela Pinilla Rodríguez

Licencia de Creative Commons
Esta obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial 4.0 Internacional.

Abstract

More than 30 years ago, the double network of private and public schools was regulated in Spain. Today is time to inquire into what this has meant in terms of equity. This article addresses the differential contribution of public and private education to socioeconomic school segregation. It aims to estimate the magnitude of segregation by socioeconomic status in public and private compulsory secondary education schools and determine the contribution of both to global segregation in autonomous communities. For this purpose, a secondary analysis of PISA-2015 data was performed and the Hutchens square root segregation index and its decomposition in the public and private education subsystems were estimated for four groups of students: 10% and 25% of students from families with a lower socioeconomic status and 10% and 25% of students from families with a higher socioeconomic status. The results reveal a high variability in school segregation between communities in terms of both magnitude and public-private distribution. Secondly, a significant segregation of students with lower socioeconomic and cultural status at private schools and students with higher socioeconomic and cultural status at public schools was found. The results reveal the important contribution of private schools to global segregation by socioeconomic status.
 
Hace más de 30 años se reguló en España la doble red de centros públicos y privados. Es buen momento para preguntarse qué ha significado en términos de equidad. Este artículo aborda la aportación diferencial de la educación pública y privada a la segregación escolar de carácter socioeconómico. Más concretamente, tiene como objetivos, por un lado, estimar la magnitud de la segregación por nivel socioeconómico de los centros de Educación Secundaria Obligatoria de titularidad pública y de titularidad privada y, por otro, determinar la contribución diferencial de ambos a la segregación global en cada comunidad autónoma. Para ello, se realiza una explotación secundaria de los datos PISA-2015 y se estima el índice de segregación de raíz cuadrada de Hutchens y su descomposición en los subsistemas de educación pública y privada para cuatro colectivos de estudiantes: el 10% y el 25% de los estudiantes con familias con menor nivel socioeconómico, y el 10% y 25% de los de mayor nivel. Los resultados apuntan, en primer lugar, a una gran variabilidad en la segregación escolar entre comunidades, tanto en magnitud como en composición público-privada. En segundo término, se encuentra una notable segregación de los centros privados a los estudiantes de familias con menor nivel socioeconómico y cultural y de los centros públicos a los de mayor nivel, lo que apunta a la importante contribución que la educación privada realiza a la segregación escolar global por carácter socioeconómico
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
segregacion_murillo_PRS_2018.pdf
Size
516.8Kb
Format
PDF

Refworks Export

Google™ Scholar:Murillo Torrecilla, Francisco Javier - Belavi, Guillermina - Pinilla, Lina M.

This item appears in the following Collection(s)

  • Producción científica en acceso abierto de la UAM [16860]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Differential impact of school segregation in the performance of native and non-native students in Spain 

    Murillo Torrecilla, Francisco JavierAutoridad UAM; Belavi, Guillermina
    2021-01-15
  • Democracy and social justice in schools: Dimensions for thinking and improving educational practice 

    Belavi, Guillermina; Murillo Torrecilla, Francisco JavierAutoridad UAM
    2020-06-18
  • Profiles of school segregation by socioeconomic status in Spain and its Autonomous Communities 

    Murillo Torrecilla, Francisco JavierAutoridad UAM; Martínez Garrido, Cynthia AlmenaraAutoridad UAM
    2019-02-05
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad

 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad