Public-private school segregation in Spain
Title (trans.)
Segregación escolar público-privada en EspañaEntity
UAM. Departamento de Didáctica y Teoría de la EducaciónPublisher
Universitat Autònoma de BarcelonaDate
2018-01-01Citation
10.5565/rev/papers.2392
Papers 103.3 (2018): 307-337
ISSN
0210-2862 (print); 2013-9004 (online)DOI
10.5565/rev/papers.2392Editor's Version
https://doi.org/10.5565/rev/papers.2392Subjects
PISA; School partnership; School segregation; Secondary education; Socioeconomic status; Spain; EducaciónRights
© 2018 F. Javier Murillo, Guillermina Belavi, Lina Marcela Pinilla RodríguezAbstract
More than 30 years ago, the double network of private and public schools was regulated in Spain. Today is time to inquire into what this has meant in terms of equity. This article addresses the differential contribution of public and private education to socioeconomic school segregation. It aims to estimate the magnitude of segregation by socioeconomic status in public and private compulsory secondary education schools and determine the contribution of both to global segregation in autonomous communities. For this purpose, a secondary analysis of PISA-2015 data was performed and the Hutchens square root segregation index and its decomposition in the public and private education subsystems were estimated for four groups of students: 10% and 25% of students from families with a lower socioeconomic status and 10% and 25% of students from families with a higher socioeconomic status. The results reveal a high variability in school segregation between communities in terms of both magnitude and public-private distribution. Secondly, a significant segregation of students with lower socioeconomic and cultural status at private schools and students with higher socioeconomic and cultural status at public schools was found. The results reveal the important contribution of private schools to global segregation by socioeconomic status. Hace más de 30 años se reguló en España la doble red de centros públicos y privados. Es
buen momento para preguntarse qué ha significado en términos de equidad. Este artículo
aborda la aportación diferencial de la educación pública y privada a la segregación escolar de
carácter socioeconómico. Más concretamente, tiene como objetivos, por un lado, estimar la
magnitud de la segregación por nivel socioeconómico de los centros de Educación Secundaria
Obligatoria de titularidad pública y de titularidad privada y, por otro, determinar la
contribución diferencial de ambos a la segregación global en cada comunidad autónoma.
Para ello, se realiza una explotación secundaria de los datos PISA-2015 y se estima el índice
de segregación de raíz cuadrada de Hutchens y su descomposición en los subsistemas de
educación pública y privada para cuatro colectivos de estudiantes: el 10% y el 25% de los
estudiantes con familias con menor nivel socioeconómico, y el 10% y 25% de los de mayor
nivel. Los resultados apuntan, en primer lugar, a una gran variabilidad en la segregación
escolar entre comunidades, tanto en magnitud como en composición público-privada. En
segundo término, se encuentra una notable segregación de los centros privados a los estudiantes
de familias con menor nivel socioeconómico y cultural y de los centros públicos a
los de mayor nivel, lo que apunta a la importante contribución que la educación privada
realiza a la segregación escolar global por carácter socioeconómico
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Belavi, Guillermina
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Pinilla, Lina M.
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