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dc.contributor.authorMurillo Torrecilla, Francisco Javier 
dc.contributor.authorBelavi, Guillermina
dc.contributor.authorPinilla, Lina M.
dc.contributor.otherUAM. Departamento de Didáctica y Teoría de la Educaciónes_ES
dc.date.accessioned2018-09-14T16:56:23Z
dc.date.available2018-09-14T16:56:23Z
dc.date.issued2018-01-01
dc.identifier.citationPapers 103.3 (2018): 307-337en_US
dc.identifier.issn0210-2862 (print)es_ES
dc.identifier.issn2013-9004 (online)es_ES
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10486/684848
dc.description.abstractMore than 30 years ago, the double network of private and public schools was regulated in Spain. Today is time to inquire into what this has meant in terms of equity. This article addresses the differential contribution of public and private education to socioeconomic school segregation. It aims to estimate the magnitude of segregation by socioeconomic status in public and private compulsory secondary education schools and determine the contribution of both to global segregation in autonomous communities. For this purpose, a secondary analysis of PISA-2015 data was performed and the Hutchens square root segregation index and its decomposition in the public and private education subsystems were estimated for four groups of students: 10% and 25% of students from families with a lower socioeconomic status and 10% and 25% of students from families with a higher socioeconomic status. The results reveal a high variability in school segregation between communities in terms of both magnitude and public-private distribution. Secondly, a significant segregation of students with lower socioeconomic and cultural status at private schools and students with higher socioeconomic and cultural status at public schools was found. The results reveal the important contribution of private schools to global segregation by socioeconomic status.en_US
dc.description.abstractHace más de 30 años se reguló en España la doble red de centros públicos y privados. Es buen momento para preguntarse qué ha significado en términos de equidad. Este artículo aborda la aportación diferencial de la educación pública y privada a la segregación escolar de carácter socioeconómico. Más concretamente, tiene como objetivos, por un lado, estimar la magnitud de la segregación por nivel socioeconómico de los centros de Educación Secundaria Obligatoria de titularidad pública y de titularidad privada y, por otro, determinar la contribución diferencial de ambos a la segregación global en cada comunidad autónoma. Para ello, se realiza una explotación secundaria de los datos PISA-2015 y se estima el índice de segregación de raíz cuadrada de Hutchens y su descomposición en los subsistemas de educación pública y privada para cuatro colectivos de estudiantes: el 10% y el 25% de los estudiantes con familias con menor nivel socioeconómico, y el 10% y 25% de los de mayor nivel. Los resultados apuntan, en primer lugar, a una gran variabilidad en la segregación escolar entre comunidades, tanto en magnitud como en composición público-privada. En segundo término, se encuentra una notable segregación de los centros privados a los estudiantes de familias con menor nivel socioeconómico y cultural y de los centros públicos a los de mayor nivel, lo que apunta a la importante contribución que la educación privada realiza a la segregación escolar global por carácter socioeconómicoes_ES
dc.format.extent31 pag.es_ES
dc.format.mimetypeapplication/pdfen
dc.language.isospaen
dc.publisherUniversitat Autònoma de Barcelonaes_ES
dc.relation.ispartofPapersen_US
dc.rights© 2018 F. Javier Murillo, Guillermina Belavi, Lina Marcela Pinilla Rodríguezes_ES
dc.subject.otherPISAes_ES
dc.subject.otherSchool partnershipen_US
dc.subject.otherSchool segregationen_US
dc.subject.otherSecondary educationen_US
dc.subject.otherSocioeconomic statusen_US
dc.subject.otherSpainen_US
dc.titlePublic-private school segregation in Spainen_US
dc.title.alternativeSegregación escolar público-privada en Españaes_ES
dc.typearticleen
dc.subject.ecienciaEducaciónes_ES
dc.relation.publisherversionhttps://doi.org/10.5565/rev/papers.2392es_ES
dc.identifier.doi10.5565/rev/papers.2392es_ES
dc.identifier.publicationfirstpage307es_ES
dc.identifier.publicationissue3es_ES
dc.identifier.publicationlastpage337es_ES
dc.identifier.publicationvolume103es_ES
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionen
dc.rights.ccReconocimiento – NoComerciales_ES
dc.rights.accessRightsopenAccessen
dc.authorUAMBelavi, Guillermina (278900)
dc.facultadUAMFacultad de Formación de Profesorado y Educación


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