Creativity, complexity and training: A transdisciplinary approach
Title (trans.)
Creatividad, complejidad y formación: un enfoque transdisciplinarEntity
UAM. Departamento de Didáctica y Teoría de la EducaciónPublisher
Universidad Complutense de MadridDate
2015-01-01Citation
10.5209/rev_RCED.2015.v26.n3.43876
Revista Complutense de Educación 26.3 (2015): 505-526
ISSN
1130-2496 (print); 1988-2793 (online)DOI
10.5209/rev_RCED.2015.v26.n3.43876Editor's Version
http://dx.doi.org/10.5209/rev_RCED.2015.v26.n3.43876Subjects
Complexity; Creativity; Training; Transdisciplinarity; Creatividad; Formación; Complejidad; Transdiscipinariedad; EducaciónRights
© 2015, Universidad Complutense de MadridAbstract
La presente investigación se desarrolló en el contexto de la formación universitaria. Se centra
en las aplicaciones de la creatividad desde una visión transdisciplinar y de complejidad
evolutiva. Una de las intenciones del estudio es explorar el fenómeno de la creatividad desde la
complejidad en la práctica docente, con el fin de obtener una aproximación general al modo en
que se comprende y aplica por expertos que la investigan y enseñan. El objetivo específico se
refiere a identificar las tendencias en la aplicación didáctica de la creatividad en el contexto de
la enseñanza universitaria. La metodología utilizada se basó en la complementariedad
paradigmática (Hashimoto, 2013), con entrevistas en profundidad y encuesta a docentesinvestigadores
de creatividad de 14 países. Los instrumentos y técnicas utilizadas han sido
registros de observación, cuestionario validado, notas de campo, soporte para registro en audio,
validación de instrumentos y triangulación. Los resultados más destacados del objetivo de la
investigación llevan a concluir, según las tendencias más recientes en epistemología de la
creatividad, con que la transdisciplinariedad y el enfoque de complejidad evolutiva son potentes
referentes metodológicos y prácticos para las múltiples aplicaciones en la enseñanza
universitaria de la creatividad. Las conclusiones giran en torno a algunas características que
parece ir adoptando la enseñanza y la formación en creatividad universitaria, globalmente
asimilables a los enfoques transdisciplinares y con base en la complejidad y la conciencia This research was conducted in the context of university education. It focuses on the application of creativity from a transdisciplinary vision of evolutionary complexity. One of the aims of the study was to explore the phenomenon of creativity from the perspective of complexity in teaching, in order to obtain a general perception of how this concept is understood and applied by experts who investigate and teach it. The specific aim is to identify trends in the didactic application of creativity in the context of university education. The methodology used was based on paradigmatic complementarity (Hashimoto, 2013), with in-depth interviews and surveys administered to faculty researchers of creativity from 14 countries. The tools and techniques used were observation records, validated questionnaires, field notes, audio support or registration, validation of instruments and triangulation. The most important results of the study lead to the conclusion that, according to the latest trends in epistemology of creativity, the transdisciplinary approach and evolutionary complexity are powerful methodological and practical references for multiple applications in teaching creativity at the university level. The findings hinge around some features that education and college creativity training seem to be adopting, globally comparable to the cross-disciplinary approaches and based on the complexity and consciousness
Files in this item
Google Scholar:Cabrera, Jessica
-
Herrán Gascón, Agustín de la
This item appears in the following Collection(s)
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.