UAM | UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Biblos-e Archivo
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workFrequently Asked Questions

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Revistas
  • Revista Educación, Política y Sociedad
  • Revista Educación, Política y Sociedad. Vol. 04, num. 01. 2019
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Revistas
  • Revista Educación, Política y Sociedad
  • Revista Educación, Política y Sociedad. Vol. 04, num. 01. 2019
  • View Item

Relación entre repetición de curso, rendimiento académico e igualdad en educación: Las aportaciones de PISA

Title (trans.)
Relation between repetition of school year, academic performance and equality in education: The contributions of PISA
Author
García Perales, Ramón; Jiménez Fernández, Carmen
Publisher
Asociación Investigación, Formación y Desarrollo de Proyectos Educativos
Date
2019-01
Citation
Revista Educación, Política y Sociedad 4.1 (2019): 84-108
 
 
 
ISSN
2445-4109
Subjects
Desigualdad; Educación inclusiva; Evaluaciones internacionales; Factores determinantes del rendimiento; Repetición de curso; Educación
URI
http://hdl.handle.net/10486/686402

Licencia de Creative Commons
Esta obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial 4.0 Internacional.

Abstract

El cuerpo de este artículo lo constituye el análisis de las investigaciones realizadas por la Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económico (OCDE) desde el año 2000, fecha del primer informe PISA, al último, publicado en 2015, a fin de rastrear las evidencias aportadas sobre el valor educativo de la repetición de curso y las circunstancias que concurren en dicha repetición. Las evaluaciones PISA se han convertido en referente internacional dado el elevado número de países y de alumnos y alumnas participantes, su periodicidad y la complejidad de sus análisis. Sus conclusiones aportan datos que influyen en el establecimiento de políticas, innovaciones y prácticas educativas más inclusivas, particularmente en los países de Europa. Del análisis de los resultados de dichas evaluaciones se constata que la repetición de curso no es la medida más idónea para contrarrestar los desajustes escolares de los estudiantes pertenecientes a grupos socialmente vulnerables, y parece estar contribuyendo a la desigualdad en educación durante la escolaridad obligatoria. España aparece entre los países con un alto número de estudiantes repetidores. En definitiva, se puede y debe prever desde la propia escuela la vulnerabilidad escolar y social de los estudiantes repetidores y combatirla con prácticas innovadoras, exigentes e inclusivas, que sustituyan o minimicen la repetición de curso
 
The body of this article is the analysis of research conducted by the Organization for Economic Cooperation and Development (OECD) since 2000, the date of the first PISA report, the last, published in 2015, in order to track the evidence provided about the educational value of the grade repetition and the circumstances that concur in this repetition. PISA assessments have become an international benchmark given the large number of countries and participating students, their frequency and the complexity of their analyzes. Their findings provide information that influence the setting of more inclusive educational policies, innovations and educational practices, particularly in European countries. The analysis of the results of these assessments shows that the grade repetition is not the most adequate measure to counteract the school misadaptations of the students belonging to socially vulnerable groups, and seem to be contributing to the inequality in education during compulsory schooling. Spain appears among the countries with a high number of repetitive students. In short, the school and social vulnerability of repetitive students can and must be predicted from the school itself and be combated with innovative, demanding and inclusive practices that substitute or minimize grade repetition
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
REPS_4_1_6.pdf
Size
794.7Kb
Format
PDF

Refworks Export

Google™ Scholar:García Perales, Ramón - Jiménez Fernández, Carmen

This item appears in the following Collection(s)

  • Revista Educación, Política y Sociedad. Vol. 04, num. 01. 2019 [5]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Educación, género e igualdad de oportunidades 

    Jiménez Fernández, Carmen
    2011
  • Estrategias de aprendizaje y su relación con el rendimiento académico en la formación de ingenieros civiles: Caso de la FES Aragón, UNAM 

    Torres García, Karen Guadalupe; Benítez Giles, Susana
    2017
  • Asociación entre disfrute, autoeficacia motriz, actividad física y rendimiento académico en educación física 

    Fraile García, JavierAutoridad UAM; Tejero González, Carlos M.Autoridad UAM; Esteban-Cornejo, Irene; Veiga Núñez, Óscar LuisAutoridad UAM
    2019
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad

 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad