UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Universidad Autónoma de Madrid
Biblos-e Archivo
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workI want to submit my doctoral thesisFrequently Asked QuestionsCopyrightsFinancial Agencies and OA policy

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Revistas
  • Revista Educación, Política y Sociedad
  • Revista Educación, Política y Sociedad. Vol. 04, num. 01. 2019
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Revistas
  • Revista Educación, Política y Sociedad
  • Revista Educación, Política y Sociedad. Vol. 04, num. 01. 2019
  • View Item

Nocturnidad en la educación secundaria técnica: Análisis de una experiencia en la provincia de Santa Fe (Argentina)

Title (trans.)
Nocturnidad in technical secondary education: Analysis of an experience in Santa Fe province (Argentina)
Author
Saccone, Mercedes
Publisher
Asociación Investigación, Formación y Desarrollo de Proyectos Educativos
Date
2019-01
Citation
Revista Educación, Política y Sociedad 4.1 (2019): 109-123
 
 
 
ISSN
2445-4109
Subjects
Educación secundaria técnica; Políticas educativas; Semi-presencialidad; Educación
URI
http://hdl.handle.net/10486/686403
Note
El presente trabajo ha sido presentado al «Premio iberoamericano de ensayo, investigación y experiencias sobre calidad de la educación» y seleccionado en ese marco para su publicación. El mencionado premio fue convocado dentro de las actividades desarrolladas por el proyecto “Calidad de la Educación en Iberoamérica: Discursos, políticas y prácticas" (CEAL-AL/2017-12), aprobado en la «10ª Convocatoria de proyectos de cooperación interuniversitaria UAM-Santander con América Latina».

Licencia de Creative Commons
Esta obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial 4.0 Internacional.

Abstract

En este trabajo analizamos una propuesta que se está implementando en el turno noche de escuelas secundarias de modalidad técnico-profesional en la provincia de Santa Fe (Argentina), denominada Nocturnidad. Se trata de una “opción pedagógica y didáctica” que pretende reorganizar el cursado recurriendo a la semi-presencialidad mediada por materiales didácticos y TICs. Entendemos que la pregunta por la calidad de los aprendizajes a los que tienen acceso los jóvenes no debe dejar de interpelarnos al analizar estas políticas “novedosas” que proponen las administraciones locales para garantizar el cumplimiento de la obligatoriedad educativa en contextos de pobreza urbana
 
In this paper, we analyze a proposal that is being implemented in the night shift of technical-professional high schools in the province of Santa Fe (Argentina), called Nocturnidad. It is a "pedagogical and didactic option" that intends to reorganize the school time by introducing blended learning mediated by didactic materials and ICTs. We understand that the question of the quality of learning to which young people have access must not fail to interpellate us when we analyze these "novel" policies proposed by local administrations to guarantee the compulsory education in contexts of urban poverty
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
REPS_4_1_7.pdf
Size
274.8Kb
Format
PDF

Refworks Export

Delicious Save this on Delicious

Google™ Scholar:Saccone, Mercedes

This item appears in the following Collection(s)

  • Revista Educación, Política y Sociedad. Vol. 04, num. 01. 2019 [5]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • ¿Cómo mejorar la escuela secundaria para que sea más inclusiva?: Análisis del “Plan Vuelvo a Estudiar” de Santa Fe (Argentina) 

    Alucin, Silvia
    2018
  • Vida y trabajo como espacio de formación en la educación secundaria en la provincia de Córdoba, Argentina 

    Ferreyra, Horacio A.; Vidales, Silvia N,; Rimondino, Rubén; Bonelli, Edith
    2012
  • Progreso de aprendizaje en la educación secundaria básica de Argentina: un análisis multinivel de valor agregado 

    Cervini, Rubén
    2006
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram
 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram