Metas de logro 3x2, amistad y afecto en educación física: diferencias edad-sexo
Title (trans.)
3x2 Achievement Goals, Friendship and Affectivity in Physical Education: Age-Gender DifferencesPublisher
Universidad Autónoma de Madrid. Comunidad Virtual Ciencias del DeporteDate
2018-12Citation
10.15366/rimcafd2018.72.003
Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte 18.72 (2018) : 637-653
ISSN
1577-0354DOI
10.15366/rimcafd2018.72.003Editor's Version
http://doi.org/10.15366/rimcafd2018.72.003Subjects
Metas de logro; Edad; Sexo; Educación física; EducaciónRights
© 2018, Universidad Autónoma de Madrid y CV Ciencias del DeporteAbstract
Se persiguen tres objetivos: (a) analizar las diferencias relativas a la edad y sexo en las metas de logro 3x2, metas de amistad, y afectividad en Educación Física, (b) estudiar las relaciones entre esas variables, y (c) explorar el valor predictivo de las metas de logro 3x2 y amistad sobre la afectividad. La muestra estuvo formada por 1610 alumnos (855 varones y 755 mujeres) de 10 a 17 años. Se realizaron MANOVAS, análisis univariados (Scheffé), y regresiones lineales. Los resultados mostraron un descenso significativo de las metas de logro (excepto aproximación-otro), metas de amistad y afecto positivo debido al desarrollo. Los varones puntuaron más alto las metas de aproximación-tarea, aproximación-otro, y evitación-otro. Las metas de aproximación-tarea y aproximación-amistad fueron los principales predictores positivos del afecto positivo. La franja de 13 a 14 años muestra una gran sensibilidad a los tres estándares de competencia de logro, competencia social e inestabilidad afectiva The objectives of the study are three: (a) to analyze the differences related to age and sex in the 3x2 achievement goals, the friendship goals, and the affectivity in Physical Education, (b) to study the relationships between these variables, and c) to explore the predictive value of the 3x2 achievement goals and friendship on affectivity. The sample consisted of 1610 students (855 males and 755 females), aged between 10 and 17 years. MANOVAS, univariate analyzes (Scheffé), and linear regressions were performed. The results showed a significant decrease in achievement goals (except other-approach), friendship goals, and positive affect due to development. Males scored higher on task-approach, other-approach, and other-avoidance goals than women. Task-approach and friendship-approach were the main positive predictors of positive affect. The range of 13 to 14 years shows a great sensitivity to the three competences of achievement, social competence, and affective instability
Files in this item
Google Scholar:Méndez-Giménez, A.
-
García-Romero, C.
-
Cecchini-Estrada, J. A.
This item appears in the following Collection(s)
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
El modelo de Vallerand en adolescentes asturianos: implementación y extensión
Méndez Giménez, A.; Fernández Río, J.; Cecchini Estrada, J.A.
2016 -
Incorporación de las competencias básicas a la educación física en educación primaria
Méndez-Alonso, D.; Méndez-Giménez, A.; Fernández-Río, J.
2016 -
Genetic landscape of 6089 inherited retinal dystrophies affected cases in Spain and their therapeutic and extended epidemiological implications
Perea-Romero, Irene; Gordo, Gema; Iancu, Ionut F.; Del Pozo-Valero, Marta; Almoguera, Berta; Blanco-Kelly, Fiona; Carreño, Ester; Jimenez-Rolando, Belen; Lopez-Rodriguez, Rosario; Lorda-Sanchez, Isabel; Martin-Merida, Inmaculada; Pérez de Ayala, Lucia; Riveiro-Alvarez, Rosa; Rodriguez-Pinilla, Elvira; Tahsin-Swafiri, Saoud; Trujillo-Tiebas, Maria J.; Bustamante-Aragones, Ana; Cardero-Merlo, Rocio; Fernandez-Sanchez, Ruth; Gallego-Merlo, Jesus; Garcia-Vara, Ines; Gimenez-Pardo, Ascension; Horcajada-Burgos, Laura; Infantes-Barbero, Fernando; Lantero, Esther; Lopez-Martinez, Miguel A.; Martinez-Ramas, Andrea; Ondo, Lorena; Rodriguez de Alba, Marta; Sanchez-Jimeno, Carolina; Velez-Monsalve, Camilo; Villaverde, Cristina; Zurita, Olga; Aguilera-Garcia, Domingo; Aguirre-Lamban, Jana; Arteche, Ana; Cantalapiedra, Diego; Fernandez-San Jose, Patricia; Galbis-Martinez, Liliana; Garcia-Hoyos, Maria; Lombardia, Carlos; Lopez-Molina, Maria I.; Perez-Carro, Raquel; Da Silva, Luciana R.J.; Ramos, Carmen; Sanchez-Alcudia, Rocio; Sanchez-Navarro, Iker; Tatu, Sorina D.; Vallespin, Elena; Aller, Elena; Bernal, Sara; Gamundi, Maria J.; Garcia-Garcia, Gema; Hernan, Inmaculada; Jaijo, Teresa; Antiñolo, Guillermo; Baiget, Montserrat; Carballo, Miguel; Millan, Jose M.; Valverde, Diana; Allikmets, Rando; Banfi, Sandro; Cremers, Frans P.M.; Collin, Rob W.J.; De Baere, Elfride; Hakonarson, Hakon; Kohl, Susanne; Rivolta, Carlo; Sharon, Dror; Alonso-Cerezo, Maria C.; Ballesta-Martinez, Maria J.; Beltran, Sergi; Benito Lopez, Carmen; Català-Mora, Jaume; Catalli, Claudio; Cotarelo-Perez, Carmen; Fernandez-Burriel, Miguel; Fontalba-Romero, Ana; Galán-Gómez, Enrique; Garcia-Barcina, Maria; Garcia-Cruz, Loida M.; Gener, Blanca; Gil-Fournier, Belen; Govea, Nancy; Guillen-Navarro, Encarna; Hernando Acero, Ines; Irigoyen, Cristina; Izquierdo-Álvarez, Silvia; Llano-Rivas, Isabel; López-Ariztegui, Maria A.; Lopez-Gonzalez, Vanesa; Lopez-Grondona, Fermina; Martorell, Loreto; Mendez-Perez, Pilar; Moreno-Igoa, Maria; Oancea-Ionescu, Raluca; Palau-Martinez, Francesc; Perez de Nanclares, Guiomar; Ramos-Fuentes, Feliciano J.; Rodriguez-Lopez, Raquel; Ayuso García, María del Carmen Tomasa
2021-12-01