Traffic noise pollution does not influence habitat selection in the endangered little bustard
Title (trans.)
La contaminación sonora debida al tráfico rodado no influye en la selección de hábitat del sisón comúnEntity
UAM. Departamento de EcologíaPublisher
Sociedad Española de OrnitologiaDate
2018-07-01Citation
10.13157/arla.65.2.2018.ra5
Ardeola: Revista Española de Ornitología 65.2 (2018): 261-270
ISSN
0570-7358DOI
10.13157/arla.65.2.2018.ra5Funded by
Funding was provided by the Spanish Ministry of Science (CGL2009- 13029/BOS); and the networks of the Madrid region REMEDINAL2 (S-2009/AMB/1783) and REMEDINAL 3CM (S2013/MAE-2719). RT was supported by a postdoctoral fellowship funded by REMEDINAL3 (S2013/MAE-2719)Project
Gobierno de España. CGL2009-13029/BOS; Comunidad de Madrid. S-2009/AMB/1783/REMEDINAL 2; Comunidad de Madrid. S2013/MAE-2719/REMEDINAL 3 CM; Comunidad de Madrid. S2013/MAE-2719/REMEDINAL 3Editor's Version
https://doi.org/10.13157/arla.65.2.2018.ra5Subjects
Disturbance; Ecological trap; Noise pollution; Road traffic; Spain; Steppe birds; Tetrax tetrax; Medio AmbienteRights
© 2018 SEO/ Birdlife. All rights reserved.; © 2018 Imagen Juan VarelaAbstract
Traffic noise is an associated effect of roads, potentially impacting wildlife. In the case of birds, it may alter spatial distribution, behavioural responses and physiological status, frequently masking the acoustic signals of conspecifics and predators. We analyse how road traffic noise affects habitat selection of Little Bustard males during the breeding season, when they produce brief territorial snort calls. The study site is in a typical agrarian area in central Spain, markedly affected by traffic noise. A noise map was built using specific environmental noise modelling software. The habitat in the territories of 26 individually-recognisable males (62% of the male population in the study year) was characterised in relation to noise levels, agrarian substrate composition and distance to nearest males. Habitat selection models were performed using MaxEnt, and an averaged model of the first 20 significant ones was generated. The noise map revealed high noise pollution levels for the whole study area (range: 50.13-62.35 dB). Distance to the nearest male was the most important variable in habitat selection models, so that as distance increased suitability decreased, while the effect of traffic noise was nearly negligible. This lack of traffic noise effect on the habitat selection of Little Bustard males might be explained by the low overlap between their snort call frequency and that of traffic noise, but it also suggests a poor capacity by this bird to cope with recent, anthropogenic disturbance. In this respect, noisy but otherwise suitable habitats could be functioning as ecological traps for this rapidly declining species El ruido del tráfico es un efecto asociado a la presencia de carreteras con un impacto
potencialmente importante sobre la fauna. En el caso de las aves, puede alterar la distribución espacial de los individuos, su comportamiento y su condición fisiológica, con frecuencia enmascarando las
señales emitidas por coespecíficos y depredadores. Analizamos cómo el ruido del tráfico rodado afecta
a la selección de hábitat de los machos de sisón común durante la época reproductora, cuando emiten
su breve canto territorial. El área de estudio se enmarca en el paisaje agrario típico del centro de España y está notablemente afectada por el ruido del tráfico rodado. Se elaboró un mapa de ruido usando
un programa específico para el modelado del ruido ambiental. A partir de los niveles de ruido proporcionados por este modelo, el sustrato agrario y la distancia al vecino más cercano, se caracterizó el
hábitat ocupado por 26 machos territoriales de sisón común (el 62% de la población local) individualmente identificados. Se empleó el algoritmo MaxEnt para elaborar modelos de selección de hábitat para
los machos de sisón, obteniendo un promedio de los 20 primeros modelos significativos. El mapa de
ruido reveló niveles elevados de contaminación sonora en toda el área de estudio (rango 50,13-62,35 db).
La distancia al macho más cercano fue la variable con mayor importancia en los modelos, de forma
que la adecuación del hábitat disminuyó a medida que esa distancia aumentaba, mientras que el peso
del ruido ambiental fue marginal. Esta falta de efecto del ruido del tráfico en la selección de hábitat de
los machos de sisón común podría ser explicada por el reducido solapamiento del rango de frecuencia sonora de su canto con el del ruido, pero también sugiere una escasa capacidad en esta especie para
adaptarse a una perturbación de origen antrópico reciente. En este contexto, hábitats ruidosos, pero, por
lo demás, adecuados podrían funcionar como trampas ecológicas para esta especie amenazada en rápido declive
Files in this item

Google Scholar:Martínez-Marivela, Irene
-
Morales, Manuel B.
-
Iglesias-Merchán, Carlos
-
Delgado, María Paula
-
Tarjuelo, Rocío
-
Traba, Juan
This item appears in the following Collection(s)
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Effects of human activity on physiological and behavioral responses of an endangered steppe bird
Tarjuelo, Rocío; Barja, Isabel; Morales, Manuel B.; Traba, Juan; Benítez-López, Ana; Casas, Fabián; Arroyo, Beatriz; Delgado, M. Paula; Mougeot, Francois
2015-04-03 -
Can current farmland landscapes feed declining steppe birds? Evaluating arthropod abundance for the endangered little bustard (Tetrax tetrax) in cereal farmland during the chick-rearing period: Variations between habitats and localities
González del Portillo, David; Arroyo, Beatriz; García Simon, Guillermo; Morales, Manuel B.
2021-12-30 -
Resource partitioning and niche segregation in a steppe bird assemblage
Traba, J.; Morales, Manuel B.; Carmona, C. P.; Delgado, M. Paula
2015-12-01