La valoración de las aulas Tea en la educación infantil: La voz de docentes y familias
Title (trans.)
The assessment of the ASD (Autism Spectrum Disorder) classrooms in early children's education: The voice of teachers and familiesPublisher
Ediciones Universidad de SalamancaDate
2018-07-01Citation
10.14201/scero20184935573
Siglo Cero 49.3 (2018): 55-73
ISSN
0210-1696 (print); 2530-0350 (online)DOI
10.14201/scero20184935573Editor's Version
http://dx.doi.org/10.14201/scero20184935573Subjects
Early childhood education; Inclusion; Inclusive policies; Inclusive practices; Students with ASD; Voices; EducaciónNote
Investigación desarrollada en el marco de la tesis doctoral: La inclusión del alumnado con Trastorno del Espectro del autismo (TEA) en Educación Infantil: análisis de buenas prácticas en la Comunidad de MadridRights
© Ediciones Universidad de SalamancaEsta obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 Internacional.
Abstract
It is well known that progress towards more inclusive cultures, policies and practices is a complex and dilemmatic process. The obstacles increase when dealing with students with greater difficulties as is the case of Autism Spectrum Disorder (ASD). The Community of Madrid, like other Autonomous Communities, has developed a preferential schooling program for these students, in an attempt to include students with ASD, which until now was located in specific centers, in ordinary educational centers. The research developed aims to identify and analyze the concretion of the dimensions of inclusion in Early Childhood Education (Booth and Ainscow, 2006) within the framework of the educational proposal developed by these centers. For this, a necessary strategy is to keep in mind "the voices" (Susinos and Ceballos, 2012) of families and teachers as an expression of their desires and expectations, and also of their achievements, difficulties and proposals for improvement that underlie the work they perform daily. The fact of knowing the perception by families and teachers in relation to the characteristics that define inclusion in the centers, the importance of a pedagogical leadership in the management teams, teacher's high commitment and satisfaction with the work they develop, as well as the high rates in the participation of families in the centers are some of the results that are shown in the article as key indicators to favor the processes of educational inclusion. Es sabido que el avance hacia culturas, políticas y prácticas más inclusivas es un proceso complejo y dilemático. Los obstáculos se acrecientan cuando se trata de alumnado con mayores dificultades como es el caso del Trastorno del Espectro del Autismo (TEA). La Comunidad de Madrid, al igual que otras comunidades autónomas, viene desarrollando un programa de escolarización preferente para este alumnado, en un intento de incluir al alumnado con TEA, que hasta el momento se situaba en centros específicos, en centros educativos ordinarios. La investigación desarrollada trata de identificar y analizar la concreción de las dimensiones de la inclusión en Educación Infantil (Booth y
Ainscow, 2006) en el marco de la propuesta educativa que desarrollan estos centros. Para
ello, una estrategia necesaria es tener muy presentes “las voces” (Susinos y Ceballos,
2012) de familias y docentes como expresión de sus anhelos y expectativas, y también
de sus logros, dificultades y propuestas de mejora que subyacen en la labor que realizan
diariamente. Conocer la percepción por parte de familias y docentes en relación a las
características que definen la inclusión en los centros, la importancia de un liderazgo
pedagógico en los equipos directivos, el alto compromiso y satisfacción del profesorado
con el trabajo que desarrolla, así como los altos índices en la participación de las familias
en los centros son algunos de los resultados que se muestran en el artículo como indicadores clave para favorecer los procesos de inclusión educativa
Files in this item
Google Scholar:Torre González, Belén de la
-
Martín Ortega, Elena
-
Pérez García, Eva María
This item appears in the following Collection(s)
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Genetic landscape of 6089 inherited retinal dystrophies affected cases in Spain and their therapeutic and extended epidemiological implications
Perea-Romero, Irene; Gordo, Gema; Iancu, Ionut F.; Del Pozo-Valero, Marta; Almoguera, Berta; Blanco-Kelly, Fiona; Carreño, Ester; Jimenez-Rolando, Belen; Lopez-Rodriguez, Rosario; Lorda-Sanchez, Isabel; Martin-Merida, Inmaculada; Pérez de Ayala, Lucia; Riveiro-Alvarez, Rosa; Rodriguez-Pinilla, Elvira; Tahsin-Swafiri, Saoud; Trujillo-Tiebas, Maria J.; Bustamante-Aragones, Ana; Cardero-Merlo, Rocio; Fernandez-Sanchez, Ruth; Gallego-Merlo, Jesus; Garcia-Vara, Ines; Gimenez-Pardo, Ascension; Horcajada-Burgos, Laura; Infantes-Barbero, Fernando; Lantero, Esther; Lopez-Martinez, Miguel A.; Martinez-Ramas, Andrea; Ondo, Lorena; Rodriguez de Alba, Marta; Sanchez-Jimeno, Carolina; Velez-Monsalve, Camilo; Villaverde, Cristina; Zurita, Olga; Aguilera-Garcia, Domingo; Aguirre-Lamban, Jana; Arteche, Ana; Cantalapiedra, Diego; Fernandez-San Jose, Patricia; Galbis-Martinez, Liliana; Garcia-Hoyos, Maria; Lombardia, Carlos; Lopez-Molina, Maria I.; Perez-Carro, Raquel; Da Silva, Luciana R.J.; Ramos, Carmen; Sanchez-Alcudia, Rocio; Sanchez-Navarro, Iker; Tatu, Sorina D.; Vallespin, Elena; Aller, Elena; Bernal, Sara; Gamundi, Maria J.; Garcia-Garcia, Gema; Hernan, Inmaculada; Jaijo, Teresa; Antiñolo, Guillermo; Baiget, Montserrat; Carballo, Miguel; Millan, Jose M.; Valverde, Diana; Allikmets, Rando; Banfi, Sandro; Cremers, Frans P.M.; Collin, Rob W.J.; De Baere, Elfride; Hakonarson, Hakon; Kohl, Susanne; Rivolta, Carlo; Sharon, Dror; Alonso-Cerezo, Maria C.; Ballesta-Martinez, Maria J.; Beltran, Sergi; Benito Lopez, Carmen; Català-Mora, Jaume; Catalli, Claudio; Cotarelo-Perez, Carmen; Fernandez-Burriel, Miguel; Fontalba-Romero, Ana; Galán-Gómez, Enrique; Garcia-Barcina, Maria; Garcia-Cruz, Loida M.; Gener, Blanca; Gil-Fournier, Belen; Govea, Nancy; Guillen-Navarro, Encarna; Hernando Acero, Ines; Irigoyen, Cristina; Izquierdo-Álvarez, Silvia; Llano-Rivas, Isabel; López-Ariztegui, Maria A.; Lopez-Gonzalez, Vanesa; Lopez-Grondona, Fermina; Martorell, Loreto; Mendez-Perez, Pilar; Moreno-Igoa, Maria; Oancea-Ionescu, Raluca; Palau-Martinez, Francesc; Perez de Nanclares, Guiomar; Ramos-Fuentes, Feliciano J.; Rodriguez-Lopez, Raquel; Ayuso García, María del Carmen Tomasa
2021-12-01 -
A cluster-randomised clinical trial comparing two cardiovascular health education strategies in a child population: The Savinghearts project
Sánchez-Gómez, Luis María; Fernández Luque, María Jesús; Ruiz Díaz, Lourdes; Sánchez-Alcalde, Rosa; Sierra-García, Belén; Mayayo-Vicente, Soledad; Ruiz-López, Marta; Loeches-Belinchón, Pilar; López-Gónzález, Javier; González-Gamarra, Amelia; Gallego Arenas, Angela; Cubillo-Serna, Ana; Gil-Juberias, Gema; Pérez-Cayuela, Pilar; Arana Cañedo-Arguelles, Celina; García Pascual, Julia Natividad; Ruiz-Chércoles, Esther; Suárez Fernández, M. Carmen; García-Polo, Iluminada; Abad Pérez, Daniel; Ballesteros-Arribas, Juan Manuel; Izquierdo Martínez, Maravillas; Salvador-Alcaide, Elena; Arribas-Vela, Ana B.; Alonso-Pérez, Juan M.; Veja-Piris, Lorena; Rodríguez-Salvanés, Francisco J.; Novella Arribas, Blanca
2012-11-27 -
Nurses’ perceptions and demands regarding COVID-19 care delivery in critical care units and hospital emergency services
González Gil, María Teresa; González Blázquez, Cristina; Parro Moreno, Ana Isabel; Pedraz Marcos, María Azucena; Palmar Santos, Ana María; Otero García, Laura; Navarta Sánchez, María Victoria; Alcolea Cosín, María Teresa; Argüello López, María Teresa; Canalejas Pérez, Coro; Carrillo Camacho, María Elena; Casillas Santana, María Lourdes; Díaz Martínez, María Luisa; García González, Asunción; García Perea, María Eva; Martínez Marcos, María Mercedes; Martínez Martín, María Luisa; Palazuelos Puerta, María del Pilar; Sellán Soto, María Carmen; Oter Quintana, Cristina
2020-10