UAM | UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Biblos-e Archivo
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workFrequently Asked Questions

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Revistas
  • REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación
  • REICE. Vol. 17, num. 02. 2019
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Revistas
  • REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación
  • REICE. Vol. 17, num. 02. 2019
  • View Item

Factores de resiliencia y afrontamiento como predictores del rendimiento académico de los estudiantes en universidades privadas

Title (trans.)
Resilience factors and coping as predictors of academic performance of the students in private universities
Author
Tipismana, Orlando
Publisher
Red Iberoamericana de Investigación sobre Cambio y Eficacia Escolar (RINACE)
Date
2019-04
Citation
10.15366/reice2019.17.2.008
REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación 17.2 (2019): 147-185
 
 
 
ISSN
1696-4713
DOI
10.15366/reice2019.17.2.008
Editor's Version
https://doi.org/10.15366/reice2019.17.2.008
Subjects
Rendimiento escolar; Estudiante universitario; Perú; Calidad de la educación; Enseñanza privada; Educación
URI
http://hdl.handle.net/10486/687193
Rights
© 2019 REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación

Abstract

Predecir el rendimiento académico en estudiantes universitarios peruanos es una garantía para cumplir las exigencias de licenciamiento y acreditación. Se realiza un diseño transversal, comparativo y explicativo para establecer los factores de resiliencia y afrontamiento que predicen el rendimiento académico, en dos muestras probabilísticas estratificadas de universidades privadas de Lima. El RESI-, CAE, Smilkstein, CP-LS y estimadores DWLS, GLS, demostraron que el modelo predictivo de resiliencia y promedio ponderado tienen efecto en la percepción de rendimiento académico y un efecto mínimo en el promedio ponderado. Ambos factores predicen de manera directa, indirecta y relacional el rendimiento académico. Destacan los factores confianza en sí mismo, capacidad social, estrategias de autofocalización emocional abierta, exposición emocional abierta y apoyo familiar social como predictores relevantes en expectativa de logro, aprendizaje percibido y satisfacción global. El funcionamiento familiar, es un predictor indirecto a través de la resiliencia del rendimiento académico. Factores de afrontamiento activo, predicen mejor la percepción del rendimiento que factores de protección y riesgo. Muestras homogéneas grandes con valor psicométrico pueden mejorar los modelos predictivos, identificar perfiles, diseñar estudios causales, desarrollar programas de aprendizaje de talento y estrategias activas que mejorarían la calidad del aprendizaje universitario.
 
Predicting academic performance in Peruvian university students is a guarantee to meet licensing and accreditation requirements. A transversal, comparative and explanatory (predictive) design was used to establish the resilience and coping factors that predict academic performance, in two stratified probabilistic samples from private universities in Lima. The RESI-, CAE, Smilkstein, CP-LS and DWLS estimators, GLS, showed that the predictive model of resilience and weighted average have an effect on the perception of academic performance and a minimal effect on the weighted average. Both factors predict academic performance directly, indirectly and relationally. The self-confidence factor, social capacity, open emotional self-targeting strategies, open emotional exposure and social family support are highlighted as relevant predictors in expectation of achievement, perceived learning and overall satisfaction. Family functioning is an indirect predictor through the resilience of academic performance. Factors of active coping better predict the perception of performance than protection and risk factors. Large homogeneous samples with psychometric value can improve predictive models, identify profiles, design causal studies, develop talent learning programs and active strategies that would improve the quality of university learning
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
REICE_17_2_8.pdf
Size
772.9Kb
Format
PDF

Refworks Export

Google™ Scholar:Tipismana, Orlando

This item appears in the following Collection(s)

  • REICE. Vol. 17, num. 02. 2019 [7]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Factores relacionados con el rendimiento académico en estudiantes de Medicina: Estudio de casos y controles 

    Merchán-Galvis, Ángela María; Saavedra López, Harold Felipe; García Robledo, Juan Esteban; Ospina Patiño, Juan Nicolás; Aragón Guerrero, Cristian Camilo; Martínez, Juan José
    2017
  • Factores asociados al rendimiento académico de estudiantes de Paraguay: Un análisis de los resultados del TERCE 

    Suárez Enciso, Sonia; Elías, Rodolfo; Zarza, Dalila
    2016
  • Afrontamiento y resiliencia en estudiantes universitarios : desarrollo y validación de instrumentos de evaluación 

    Morales Courbis, Hortensia Soledad
    2017-05-11
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad

 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad