UAM | UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Biblos-e Archivo
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workFrequently Asked Questions

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Revistas
  • Revista Internacional de Educación para la Justicia Social
  • RIEJS. Vol. 08, num. 01. 2019
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Revistas
  • Revista Internacional de Educación para la Justicia Social
  • RIEJS. Vol. 08, num. 01. 2019
  • View Item

La Educación para la ciudadanía global: Una apuesta por la democracia

Title (trans.)
Education for global citizenship: Promoting democracy
Author
Mesa, Manuela
Publisher
Universidad Autónoma de Madrid. Grupo de Investigación "Cambio Educativo para la Justicia Social" (GICE); Red Iberoamericana de Investigación sobre Cambio y Eficacia Escolar (RINACE)
Date
2019
Citation
10.15366/riejs2019.8.1.001
Revista Internacional de Educación para la Justicia Social (RIEJS) 8.1 (2019): 15-26
 
 
 
ISSN
2254-3139
DOI
10.15366/riejs2019.8.1.001
Editor's Version
https://doi.org/10.15366/riejs2019.8.1.001
Subjects
Globalización; Educación para la ciudadanía global; Agenda 2030; Transformación social; Educación
URI
http://hdl.handle.net/10486/687626

Licencia de Creative Commons
Esta obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 Internacional.

Abstract

En este artículo se hace una reflexión sobre el papel de la educación en el actual contexto internacional, marcado por profundos cambios y por una situación de incertidumbre e inestabilidad y de retroceso en derechos. Se abordan los diversos marcos interpretativos que explican el mundo actual y que se articulan en torno al eje global-local y al eje identitario. En un mundo caracterizado por la complejidad y la rapidez de cambios es muy importante superar la compartimentalización del conocimiento en áreas estanco (matemáticas, sociales, lengua, etc.) para abordarlo de manera global. Desde el punto de vista cognitivo, se plantea la necesidad de superar la mera información aislada o la simple enumeración de datos, estableciendo conexiones causales entre los diversos acontecimientos y realidades y elaborando un discurso explicativo de la realidad que interrelacione la paz, los conflictos, los derechos humanos y la sostenibilidad ambiental, entre otros. Desde el punto de vista metodológico se proponen enfoques para aprehender la realidad, a partir de la utilización de herramientas que combinen aspectos racionales, visuales, emocionales y numéricos y que estimulen la creatividad y la “imaginación moral”. Y desde las estrategias de acción, la práctica educativa debe superar el marco escolar y tener en cuenta otros ámbitos educativos no formales y en estrecha colaboración con las organizaciones sociales, abordar los grandes problemas globales-locales. La educación como práctica transformadora no puede estar al margen de los grandes retos que enfrenta la humanidad en el ámbito nacional y multilateral. La Agenda 2030 y los Objetivos de Desarrollo Sostenible abre oportunidades para consolidar la educación para la ciudadanía global
 
This paper makes a reflection on the role of education in the current international context, marked by profound changes and by a situation of uncertainty and instability and reverse in rights. It discusses the various interpretative frameworks that explain the current world and that are articulated around the global-local axis and ethnic-national identities and multiple identities. In a world characterized by the complexity and speed of changes, it is very important to overcome the the compartmentalization of knowledge in areas such as mathematics, social, language, etc and look for global approaches. From the cognitive point of view, there is a need to modify the way of organizing the knowledge and put it in relation to new concepts. It's about creating emancipatory narratives that they put in the centre of the human person and the relationship between peace, development, human rights and justice. From a methodological point of view, it proposes strategies to apprehend reality, from the use of tools that combine rational aspects, visual, emotional and numeric and that stimulate creativity and the "moral imagination". And from the strategies of action, educational practice must overcome the school framework and taking into account other areas to non-formal education and in close collaboration with social organizations, to deal with the large global-local problems related to violence, inequality, environmental sustainability and global warming. Education as a transformative practice cannot be outside of the major challenges facing humanity at the national and multilateral. The 2030 Agenda and the Sustainable Development Goals gives opportunities for the consolidation of the Education for Global Citizenship
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
RIEJS_8_1_2.pdf
Size
244.3Kb
Format
PDF

Refworks Export

Google™ Scholar:Mesa, Manuela

This item appears in the following Collection(s)

  • RIEJS. Vol. 08, num. 01. 2019 [11]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • La Educación para la ciudadanía global y los objetivos de desarrollo sostenible: Una agenda para la transformación social 

    Mesa, Manuela
    2019
  • Actitudes en centros educativos respecto a la educación para la ciudadanía global 

    Blasco-Serrano, Ana Cristina; Dieste, Belén; Coma, Teresa
    2019-07
  • Justicia social, culturas de paz y competencias digitales: Comunicación para una ciudadanía crítica global en la educación superior 

    Nos Aldás, Eloísa; Farné, Alessandra; Al-Najjar Trujillo, Tamer
    2019-05
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram
 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram