UAM | UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Biblos-e Archivo
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workFrequently Asked Questions

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Revistas
  • Revista Internacional de Educación para la Justicia Social
  • RIEJS. Vol. 08, num. 01. 2019
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Revistas
  • Revista Internacional de Educación para la Justicia Social
  • RIEJS. Vol. 08, num. 01. 2019
  • View Item

Educación para la paz, creatividad atenta y desarrollo sostenible

Title (trans.)
Peace Education, attentive creativity and sustainable development
Author
París Albert, Sonia
Publisher
Universidad Autónoma de Madrid. Grupo de Investigación "Cambio Educativo para la Justicia Social" (GICE); Red Iberoamericana de Investigación sobre Cambio y Eficacia Escolar (RINACE)
Date
2019
Citation
10.15366/riejs2019.8.1.002
Revista Internacional de Educación para la Justicia Social (RIEJS) 8.1 (2019): 27-41
 
 
 
ISSN
2254-3139
DOI
10.15366/riejs2019.8.1.002
Editor's Version
https://doi.org/10.15366/riejs2019.8.1.002
Subjects
Educación formal; Paz; Educación alternativa; Creatividad; Desarrollo sostenible; Educación
URI
http://hdl.handle.net/10486/687627

Licencia de Creative Commons
Esta obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 Internacional.

Abstract

Las sociedades actuales demandan un mayor compromiso ético, crítico y creativo, este texto reivindica un mayor cultivo de la educación para la paz, la cual ha de hacer posible, también, la reflexión sobre contenidos que van más allá de los currículums más clásicos y que atañen, por ejemplo, al desarrollo sostenible. En este sentido, se concibe la educación para la paz como una herramienta fundamental para la consecución de los Objetivos del Desarrollo Sostenible que se exponen en la Agenda 2030. Una educación para la paz que reclama, de manera muy especial, el cultivo de una creatividad atenta a la hora de abordar todas las cuestiones que afectan al desarrollo sostenible y, con ello, a la construcción, establecimiento y mantenimiento de paces creativas para un desarrollo sostenible. El carácter prioritario de la creatividad atenta en la educación para la paz se aborda, aquí también, desde la cotidianidad y la sencillez, y desde el reconocimiento a los rasgos de la intersubjetividad y performatividad como dos de sus atributos esenciales
 
Current societies demand a greater commitment to Peace Education. Using pedagogical methodologies alternative to the classic narratives of teachers, with which students’ active participation is promoted as well as their ethical, critical and creative thinking, this text claims a greater cultivation of Peace Education, which should also make possible the reflection on contents that go beyond the classic curricula and that are related, for example, to sustainable development. In this sense, Peace Education is conceived as a fundamental tool for the achievement of the Sustainable Development Goals that are set out in the Agenda 2030. A Peace Education that demands, in a very special way, the cultivation of an attentive creativity to approach the issues related to the sustainable development and, therefore, the construction, establishment and maintenance of creative peace(s) for a sustainable development. The priority of attentive creativity in Peace Education is approached, here also, from everydayness and simplicity, and from recognition to the features of intersubjectivity and performativity as two of its essential attributes
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
RIEJS_8_1_3.pdf
Size
279.3Kb
Format
PDF

Refworks Export

Google™ Scholar:París Albert, Sonia

This item appears in the following Collection(s)

  • RIEJS. Vol. 08, num. 01. 2019 [11]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • La incorporación de la educación ambiental para el desarrollo sostenible a la didáctica de las ciencias de la naturaleza, en la educación primaria de Villa Clara, Cuba: alternativas para su evaluación 

    Moré, Mavel
    2013
  • Evaluación del grado de inclusión de la educación para el desarrollo sostenible en educación formal 

    García García, Isabel
    2021-10-01
  • “Dejando huella a nuestro paso”: propuesta de indagación para trabajar la Educación Ambiental y el Desarrollo Sostenible a través del suelo en Educación Infantil 

    Fernández Peris, Marta; Conde, María Jené; Navas Ten, Marta
    2022
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad

 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad