UAM | UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Biblos-e Archivo
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workFrequently Asked Questions

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Revistas
  • Revista Internacional de Educación para la Justicia Social
  • RIEJS. Vol. 08, num. 01. 2019
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Revistas
  • Revista Internacional de Educación para la Justicia Social
  • RIEJS. Vol. 08, num. 01. 2019
  • View Item

Justicia social, culturas de paz y competencias digitales: Comunicación para una ciudadanía crítica global en la educación superior

Title (trans.)
Social justice, cultures of peace and digital competences: Communication for critical global citizenship in higher education
Author
Nos Aldás, Eloísa; Farné, Alessandra; Al-Najjar Trujillo, Tamer
Publisher
Universidad Autónoma de Madrid. Grupo de Investigación "Cambio Educativo para la Justicia Social" (GICE); Red Iberoamericana de Investigación sobre Cambio y Eficacia Escolar (RINACE)
Date
2019-05
Citation
10.15366/riejs2019.8.1.003
Revista Internacional de Educación para la Justicia Social (RIEJS) 8.1 (2019): 43-62
 
 
 
ISSN
2254-3139
DOI
10.15366/riejs2019.8.1.003
Editor's Version
https://doi.org/10.15366/riejs2019.8.1.003
Subjects
Cambio social; Comunicación; Cultura de paz; Educación superior; Justicia social; Educación
URI
http://hdl.handle.net/10486/687631

Licencia de Creative Commons
Esta obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 Internacional.

Abstract

Este artículo presenta una revisión de la fundamentación teórica, la implementación y la evaluación de propuestas de aprendizaje crítico basado en valores de paz, igualdad y justicia social global. Para ello, este trabajo aborda el caso de la Comunicación transgresora de Cambio Social en la educación superior por medio de metodologías participativas y cooperativas para la adquisición de competencias comunicativas y digitales orientadas a los Objetivos de Desarrollo Sostenible. Además, se plantean los principales retos educativos en el espacio universitario, teniendo en cuenta el papel que desempeñan las redes sociales digitales en los procesos de aprendizaje y en la construcción de identidades. En concreto, analizamos dos asignaturas de la Universitat Jaume I de Castellón (España): “Comunicación para la igualdad”, del Grado en Publicidad y Relaciones Públicas, y “Comunicación para la paz”, en el Máster Universitario en Estudios de Paz, Conflictos y Desarrollo. Los planteamientos que aquí se recogen están fundamentados en una concepción de la enseñanza superior como una comunidad de aprendizaje para una ciudadanía crítica y activa capaz de localizar las raíces de la violencia cultural para imaginar y promover otras realidades, mediante la creación de nuevos relatos. Basándonos en la tradición de una pedagogía crítica y de una comunicación de cambio social, nos centramos en detectar discursos transformadores exitosos para aprender a construir otras opciones políticas a través de la comunicación
 
This paper presents a revision of the theoretical grounding, implementation and evaluation of a proposal of critical learning based on values of peace, equality and global social justice. The article addresses the case of transgressive communication of social change in higher education through participatory and cooperative methodologies to acquire communicative and digital competences in the context of the Sustainable Development Goals. In addition, we address the main educational challenges in the university context considering the role played by the digital social media in the learning process and the configuration of identities. Specifically, we analyse two courses of the Universitat Jaume I of Castellón (Spain): “Communication towards equality”, in the undergraduate in Advertising and Public Relations, and “Communication for peace”, of the Master in International Studies in Peace, Conflict and Development. These proposals are grounded on a conception of higher education as a learning and communicative community as critical and active citizens able to trace the root causes of cultural violence in order to imagine and promote other realities, by creating alternative discourses. We rely on critical pedagogy and transgressive communication of social change to focus on detect successful transformative discourses to learn how to build other political options through communication
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
RIEJS_8_1_4.pdf
Size
612.4Kb
Format
PDF

Refworks Export

Google™ Scholar:Nos Aldás, Eloísa - Farné, Alessandra - Al-Najjar Trujillo, Tamer

This item appears in the following Collection(s)

  • RIEJS. Vol. 08, num. 01. 2019 [11]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • A la espera de un fructífero cruce de caminos entre quienes hoy circulan en paralelo por los caminos educativos de la equidad, la justicia social, la inclusión, la convivencia, la cultura de paz o la ciudadanía global 

    Echeita, Eduardo
    2019
  • Ciudadanía y justicia social: Una mirada etnográfica sobre la educación secundaria en Argentina 

    Alucin, Silvia
    2013
  • La educación para la ciudadanía: Nuevos retos y perspectivas desde el enfoque de la justicia social 

    Jacott Jiménez, Liliana del CarmenAutoridad UAM; Maldonado Rico, AntonioAutoridad UAM
    2013
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram
 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram