UAM | UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Biblos-e Archivo
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workFrequently Asked Questions

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Revistas
  • Revista Internacional de Educación para la Justicia Social
  • RIEJS. Vol. 08, num. 01. 2019
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Revistas
  • Revista Internacional de Educación para la Justicia Social
  • RIEJS. Vol. 08, num. 01. 2019
  • View Item

Construcción y validación de un instrumento para evaluar las características de la responsabilidad social universitaria en estudiantes universitarios

Title (trans.)
Construction and validation of an instrument to evaluate the characteristics of University social responsibility in university students
Author
Bolio Domínguez, Valentina; Pinzón Lizarraga, Leny Michele
Publisher
Universidad Autónoma de Madrid. Grupo de Investigación "Cambio Educativo para la Justicia Social" (GICE); Red Iberoamericana de Investigación sobre Cambio y Eficacia Escolar (RINACE)
Date
2019-05
Citation
10.15366/riejs2019.8.1.005
Revista Internacional de Educación para la Justicia Social (RIEJS) 8.1 (2018): 79-96
 
 
 
ISSN
2254-3139
DOI
10.15366/riejs2019.8.1.005
Editor's Version
https://doi.org/10.15366/riejs2019.8.1.005
Subjects
Responsabilidad social; Instrumento de medición; Autoevaluación; Cambio social; Transformación social; Educación
URI
http://hdl.handle.net/10486/687633

Licencia Creative Commons
Esta obra está bajo una Licencia Creative Commons Atribución 4.0 Internacional.

Abstract

En este artículo se presentan los resultados obtenidos del diseño, construcción y validación estadística de un instrumento para la autoevaluación de las características vinculadas de los estudiantes a la Responsabilidad Social Universitaria (RSU). Aunque se tienen propuestas teóricas diferentes sobre RSU, apenas existe un desarrollo incipiente en la construcción de instrumentos de evaluación que permitan a las Universidades reflexionar si sus esfuerzos en la formación de estudiantes socialmente responsables dan como resultados profesionales con las características necesarias para incidir en la transformación social. La construcción de un instrumento que conjuntara las características de RSU se hizo en cinco etapas: el trabajo de diseño y construcción estuvo conformado por tres, mientras que el de pilotaje, validación e instrumento final por dos. La revisión bibliográfica permitió crear una escala final de 47 reactivos agrupados en siete características de un alumno socialmente responsable: conciencia, compromiso, controversia con civilidad, respeto a la diversidad, ciudadanía, justicia social y cambio. Asimismo, los reactivos se distribuyen en cuatro dimensiones que responden al Modelo de Cambio Social de Retolaza (2010), a saber: transformación personal, transformación de relaciones, transformación de patrones culturales y transformación estructural. El instrumento fue sometido a la validación de contenido a través de ocho jueces expertos y, posteriormente, aplicado a una muestra piloto de 102 estudiantes de dos universidades privadas. El análisis estadístico arrojó un alto índice de consistencia interna en las 7 características y en cada una de las cuatro dimensiones. El análisis factorial mostró consistencia con el Modelo de Retolaza
 
The present article show results obtained from the construction and statistical validation of an instrument designed for the analysis of University Social Responsibility (RSU) characteristics in university students. Despite of the different theoretical proposals available about RSU, the development of measuring instrument related to social responsibility and their influence among students for social change is on its early stages of development. The construction of the instrument including different RSU characteristics was done in five stages: three were related to designing and construction and two were related to the application, validation, and development of the final version. Literature review allowed the creation of a scale of 47 items divided into seven characteristics of a socially responsible student: consciousness, commitment, controversy with civility, respect to diversity, citizenship, social justice and change. The previous items can be grouped in four dimensions corresponding to Retolaza's Model of Social Change: personal transformation, transformation of relationships, transformation of cultural patterns, and structural transformation. The instrument was analyzed by eight experts in order to assess its content and validity followed by its evaluation in a pilot test with a sample including 102 students from two private universities. The statistical analysis showed high internal consistency in all seven characteristics and in each four dimensions. The factorial analysis showed consistency in all four dimensions found in the Retolaza model. The content validity of the instrument was analyzed by eight expert judges and subsequently the instrument was applied to a pilot sample of 102 students from two private universities. The statistical analysis showed a high general internal consistency and also high internal consistency in each of the dimensions. The factor analysis showed consistency in all four dimensions found in the Retolaza Model
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
RIEJS_8_1_6.pdf
Size
396.2Kb
Format
PDF

Refworks Export

Google™ Scholar:Bolio Domínguez, Valentina - Pinzón Lizarraga, Leny Michele

This item appears in the following Collection(s)

  • RIEJS. Vol. 08, num. 01. 2019 [11]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Diferencias por género en una validación inicial de un instrumento en construcción para evaluar la inteligencia emocional en una muestra de alumnos de secundaria 

    Pulido Acosta, Federico; Herrera Clavero, Francisco
    2016
  • Afrontamiento y resiliencia en estudiantes universitarios : desarrollo y validación de instrumentos de evaluación 

    Morales Courbis, Hortensia Soledad
    2017-05-11
  • Diseño de un instrumento para evaluar el valor social subjetivo de la educación en estudiantes, docentes y familias: Resultados de un ensayo piloto 

    Sancho-Álvarez, Carlos; Jornet Meliá, José Miguel; González-Such, José
    2017
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad

 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad