UAM | UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Biblos-e Archivo
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workFrequently Asked Questions

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Revistas
  • Revista Internacional de Educación para la Justicia Social
  • RIEJS. Vol. 08, num. 01. 2019
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Revistas
  • Revista Internacional de Educación para la Justicia Social
  • RIEJS. Vol. 08, num. 01. 2019
  • View Item

Adaptando los ODS a lo local mediante la Educación para el desarrollo: La experiencia de la estrategia de la ciudad de Valencia

Title (trans.)
Localizing SDGs through development Education. The experience of the Valencian city strategy
Author
Boni, Alejandra; Belda-Miquel, Sergio; Calabuig-Tormo, Carola; Millán-Franco, María Alejandra; Talón-Villacañas, Alba
Publisher
Universidad Autónoma de Madrid. Grupo de Investigación "Cambio Educativo para la Justicia Social" (GICE); Red Iberoamericana de Investigación sobre Cambio y Eficacia Escolar (RINACE)
Date
2019-05
Citation
10.15366/riejs2019.8.1.007
Revista Internacional de Educación para la Justicia Social (RIEJS) 8.1 (2019): 117-134
 
 
 
ISSN
2254-3139
DOI
10.15366/riejs2019.8.1.007
Editor's Version
https://doi.org/10.15366/riejs2019.8.1.007
Subjects
Educación para el desarrollo; Educación para la ciudadanía global; Objetivos de desarrollo sostenible; Estrategia; Política pública; Educación
URI
http://hdl.handle.net/10486/687635

Licencia de Creative Commons
Esta obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 Internacional.

Abstract

Este artículo presenta la propuesta de Educación para el Desarrollo que se recoge en la Estrategia para la Educación no formal de la ciudad de Valencia y su relación con los Objetivos de Desarrollo Sostenible (ODS). El contenido de la Estrategia se basa en tres ejes fundamentales: 1) un enfoque territorial en el barrio o distrito; 2) la importancia de la coordinación entre actores municipales y las ONGD para desarrollar las propuestas educativas y 3) una serie de temáticas y metodologías prioritarias. La correspondencia de la Estrategia con los ODS ha sido interpretada empleando un marco de análisis pensado para la innovación transformadora. Esta interpretación distingue entre ODS que definen los sistemas sociotécnicos o áreas de aplicación, los que definen la direccionalidad y los que indican las condiciones de contexto. Esta interpretación puede contribuir a aumentar la reflexión sobre los objetivos de transformación de las acciones educativas de una manera sinérgica, evitando perspectivas compartimentadas. Por otro lado, pone de manifiesto la importancia de las redes y coordinación entre actores y la ciudad y sus barrios. Estos son los espacios que necesitan ser transformados y a partir de los cuales pueden partir las transformaciones
 
This article presents the relationship between the Strategy of Non-Formal Development Education of the city of Valencia and the Sustainable Development Goals (SDG). The content of the Strategy is based on three fundamental axes: 1) a territorial approach in the neighbourhood or district; 2) the importance of coordination between municipal actors and NGDOS to develop educational proposals and 3) a series of priority themes and methodologies. The correspondence of the Strategy with the SDGS has been interpreted using an analytical framework designed for transformative innovation. This interpretation distinguishes between SDGS that define socio-technical systems or areas of application; those that define directionality and those that indicate context conditions. This interpretation can contribute to increase the reflection on the transformatory potential of educational actions in a synergic way, avoiding compartmentalized perspectives. On the other hand, it highlights the importance of networks and coordination between actors in the city and its neighbourhoods. These are the spaces that need to be transformed and from which transformations can start
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
RIEJS_8_1_8.pdf
Size
1.629Mb
Format
PDF

Refworks Export

Google™ Scholar:Boni, Alejandra - Belda-Miquel, Sergio - Calabuig-Tormo, Carola - Millán-Franco, María Alejandra - Talón-Villacañas, Alba

This item appears in the following Collection(s)

  • RIEJS. Vol. 08, num. 01. 2019 [11]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • La arquitectura de la ciudad de Valencia en la encrucijada del siglo XV: lo moderno, lo antiguo y lo romano 

    Marías Franco, FernandoAutoridad UAM
    2000
  • Educación ambiental en Puerto Rico: desarrollo de una estrategia nacional de educación ambiental a partir de un proceso de investigación-acción 

    Fernández Arribas, María
    2011
  • Evaluación de la inclusión en educación superior mediante indicadores 

    Márquez Vázquez, María CarmenAutoridad UAM; Sandoval Mena, MartaAutoridad UAM; Sánchez Fuentes, SergioAutoridad UAM; Simón Rueda, CeciliaAutoridad UAM; Morgado Camacho, Beatriz María; Moreno Medina, IreneAutoridad UAM; García Gamuz, José Antonio; Díaz Gandasegui, Vicente; Elizalde San Miguel, Begoña
    2021-06-29
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram
 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram