UAM | UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Biblos-e Archivo
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workFrequently Asked Questions

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Revistas
  • Revista Internacional de Educación para la Justicia Social
  • RIEJS. Vol. 08, num. 01. 2019
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Revistas
  • Revista Internacional de Educación para la Justicia Social
  • RIEJS. Vol. 08, num. 01. 2019
  • View Item

Conflict matters. Peace and conflict Education practices towards SDG16

Title (trans.)
Conflict matters. Prácticas de Educación para la paz y en el conflicto hacia el ODS16
Author
Barbeito, Cécile
Publisher
Universidad Autónoma de Madrid. Grupo de Investigación "Cambio Educativo para la Justicia Social" (GICE); Red Iberoamericana de Investigación sobre Cambio y Eficacia Escolar (RINACE)
Date
2019-05
Citation
10.15366/riejs2019.8.1.011
Revista Internacional de Educación para la Justicia Social (RIEJS) 8.1 (2019): 181-200
 
 
 
ISSN
2254-3139
DOI
10.15366/riejs2019.8.1.011
Editor's Version
https://doi.org/10.15366/riejs2019.8.1.011
Subjects
Peace education; Evaluation; Violence; Conflict research; School community relationship; Educación
URI
http://hdl.handle.net/10486/687639

Licencia de Creative Commons
Esta obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 Internacional.

Abstract

SDG16 aims at fostering peaceful and inclusive societies and accountable and inclusive institutions. (How) can this be achieved through peace education? The article evaluates the extent in which 25 European peace education practices succeed contributing to the accomplishment of SDG16 regarding the decrease of violence and the improvement of democratic institutions. Taking into account peacebuilding literature that highlights the importance of institutionalizing peace education initiatives, the article analyses the objectives, target, approaches, results and impacts of the 25 initiatives, and assesses to what extent they address the micro, meso, and macro level. Results show that a relatively high proportion of objectives (23,9%) focus on the institutional-school level, that most of them target multipliers (as teachers and school staff) and that many practices prioritise a preventive approach. Regarding results and impacts, outstanding results are reached in skills development for conflict transformation, but that this does not imply significant reductions of violent situations. While most of the practices aim at more comprehensive results than violence contention –but rather a broader conception of peaceful coexistence– very few take action to foster the participation of students in the school system. Further research is needed to identify indicators of structural and cultural violence at schools, to assess the effectiveness of mainstreaming peace and conflict education principles in the school institution to decrease violence, and about the educational policies that better contribute to effective peace and conflict education programs
 
El ODS16 tiene como objetivo fomentar sociedades pacíficas e inclusivas e instituciones responsables e inclusivas. ¿(Cómo) se puede lograr esto a través de la educación para la paz? El artículo evalúa hasta qué punto 25 prácticas europeas de educación para la paz contribuyen al logro del ODS16 en relación con la disminución de la violencia y la mejora de las instituciones democráticas. Partiendo de literatura de construcción de paz que resalta la importancia de institucionalizar las iniciativas de educación para la paz, el artículo analiza los objetivos, participantes, enfoques metodológicos, resultados e impactos de esas 25 iniciativas, y evalúa en qué medida abordan los niveles micro, meso y macro. Los resultados muestran que una proporción relativamente alta de objetivos (23,9%) se centra en el nivel institucional-de centro escolar, que la mayoría de estas prácticas se dirigen a actores multiplicadores (como maestros y equipo directivo de los centros) y que muchas prácticas priorizan un enfoque preventivo. Con respecto a los resultados e impactos, se alcanzan resultados sobresalientes en el desarrollo de habilidades para la transformación de conflictos, pero esto no implica una reducción significativa de las situaciones de violencia. Si bien la mayoría de las prácticas apuntan a resultados más amplios que la mera contención de la violencia si no, en cambio, una concepción más comprehensiva, de convivencia, muy pocas actúan para fortalecer la participación del estudiantado en el sistema escolar. Es necesaria más investigación para identificar indicadores de violencia estructural y cultural en las escuelas, para evaluar la efectividad de la integración de los principios de educación para la paz y los conflictos en la institución escolar para disminuir la violencia, y sobre las políticas educativas que contribuyen mejor a los programas efectivos de educación para la paz y los conflictos
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
RIEJS_8_1_12.pdf
Size
702.7Kb
Format
PDF

Refworks Export

Google™ Scholar:Barbeito, Cécile

This item appears in the following Collection(s)

  • RIEJS. Vol. 08, num. 01. 2019 [11]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Toward a clinical practice guide in pharmacogenomics testing for functional polymorphisms of drug-metabolizing enzymes. Gene/drug pairs and barriers perceived in Spain 

    García-Agúndez, José Augusto; Abad Santos, FranciscoAutoridad UAM; Aldea, Ana; Alonso-Navarro, Hortensia; Bernal, María Luisa; Borobia Pérez, Alberto M.Autoridad UAM; Borràs, Emma; Carballo, Miguel; Carvajal, Alfonso; García-Muñiz, José D.; Gervasini, Guillermo; Jiménez-Jiménez, Félix Javier; Lucena, María Isabel; Martínez, Carmen; Sacristán, José A.; Salado, Inés; Sinués, Blanca; Vicente, Jorge; García-Martín, Elena
    2012-12-01
  • Towards a more rigorous treatment of uncertainties on the velocity distribution of dark matter particles for capture in stars 

    Lopes, Jose; Lacroix, ThomasAutoridad UAM; Lopes, Ilidio
    2021-01-29
  • Towards a more rigorous treatment of uncertainties on the velocity distribution of dark matter particles for capture in stars 

    Lopes, Jose; Lacroix, ThomasAutoridad UAM; Lopes, Ilidio
    2021-01-29
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram
 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram