UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Universidad Autónoma de Madrid
Biblos-e Archivo
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workI want to submit my doctoral thesisFrequently Asked QuestionsCopyrightsFinancial Agencies and OA policy

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Revistas
  • Journal of Supranational Policies of Education
  • Journal of Supranational Policies of Education. Número 08. 2018
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Revistas
  • Journal of Supranational Policies of Education
  • Journal of Supranational Policies of Education. Número 08. 2018
  • View Item

El sistema educativo paraguayo ante los desafíos sociales del siglo XXI: Una evolución histórica hacia el Programa Metas Educativas 2021

Title (trans.)
The paraguayan educational system facing the social challenges of the 21st century: A historical evolution towards the Educational Goals Program 2021
Author
Novella García, Carlos
Publisher
Universidad Autónoma de Madrid. Grupo de Investigación sobre Políticas Educativas Supranacionales (GIPES)
Date
2018
Citation
10.15366/jospoe2018.8.004
Journal of Supranational Policies of Education 8 (2018): 50-70
 
 
 
ISSN
2340-6720 (online)
DOI
10.15366/jospoe2018.8.004
Editor's Version
http://dx.doi.org/10.15366/jospoe2018.8.004
Subjects
Metas educativas 2021; Historia; Sistema educativo; Docencia; Evaluación; Educación
URI
http://hdl.handle.net/10486/688348

Abstract

In 2011, the Organization of Ibero-American States for Education and Culture assumed the responsibility of coordinating actions and monitoring a very ambitious educational program called "Educational Goals 2021: the education we want for the bicentennial generation". This article pretends to know the historical evolution of the Paraguayan educational system towards this program and analyze the progress and achievements of Paraguay, one of the signatory countries of this project. For this analysis we use national and international reports that allow us to know in detail and reliability the results of the application and development of the eleven goals of the educational program in the Paraguayan educational context. However, by extension of this article we focus on three of these eleven goals achieving very relevant results regarding the achievements and absences of the objectives of the goals analyzed. The data reflect a considerable advance in educational policies from 2011 to the present, although there are still notable shortcomings in aspects related, mainly, to the training, selection and strengthening of the teaching profession. It is necessary to point out that the educational statistical data to which we have had access was very limited since the last accessible MEC report from Paraguay is from 2011, so we had to resort to external reports
 
En el año 2011 la Organización de Estados Iberoamericanos para la Educación y la Cultura asumió la responsabilidad de coordinar las acciones y realizar el seguimiento de un programa educativo muy ambicioso llamado “Metas Educativas 2021: la educación que queremos para la generación de los bicentenarios”. Este artículo pretende conocer la evolución histórica del sistema educativo paraguayo hacia este programa y analizar los avances y logros alcanzados por Paraguay, uno de los países firmantes de este proyecto. Para dicho análisis nos servimos de informes nacionales e internacionales que nos permitieran conocer con detalle y fiabilidad los resultados de la aplicación y desarrollo de las once metas del programa en materia educativa en el contexto educativo paraguayo. No obstante, por extensión de este artículo nos centramos en tres de estas once metas consiguiendo resultados muy relevantes respecto a los logros y a las ausencias de los objetivos de las metas analizadas. Los datos reflejan un avance considerable de las políticas educativas desde el 2011 hasta la actualidad aunque siguen existiendo carencias notables en aspectos relacionados, principalmente, con la formación, la selección y el fortalecimiento de la profesión docente. Es necesario apuntar que los datos estadísticos educativos a los que hemos tenido acceso fueron muy limitados ya que el último informe del MEC de Paraguay accesible es del 2011 por lo que tuvimos que recurrir a informes externos
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
JOSPOE_8_5.pdf
Size
280.9Kb
Format
PDF

Refworks Export

Delicious Save this on Delicious

Google™ Scholar:Novella García, Carlos

This item appears in the following Collection(s)

  • Journal of Supranational Policies of Education. Número 08. 2018 [6]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Descentralización educativa y evolución de sistemas educativos: Conceptualización y análisis del caso español 

    Álvarez López, GabrielAutoridad UAM
    2017
  • Análisis psicosocial de la donación de órganos. Hacia el diseño de programas de información educativa 

    Martínez García, José ManuelAutoridad UAM
    1994
  • Hacia un programa de educación docente para la justicia social 

    Krichesky, Gabriela J.; Martínez Garrido, Cynthia; Martínez Peiret, Ana María; García Barrera, Alba; Castro Zapata, Adriana; González Bustamante, Anita
    2011
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram
 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram