Show simple item record

dc.contributor.authorNovella García, Carlos
dc.date.accessioned2019-08-07T17:28:58Z
dc.date.available2019-08-07T17:28:58Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.citationJournal of Supranational Policies of Education 8 (2018): 50-70en_US
dc.identifier.issn2340-6720 (online)es_ES
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10486/688348
dc.description.abstractIn 2011, the Organization of Ibero-American States for Education and Culture assumed the responsibility of coordinating actions and monitoring a very ambitious educational program called "Educational Goals 2021: the education we want for the bicentennial generation". This article pretends to know the historical evolution of the Paraguayan educational system towards this program and analyze the progress and achievements of Paraguay, one of the signatory countries of this project. For this analysis we use national and international reports that allow us to know in detail and reliability the results of the application and development of the eleven goals of the educational program in the Paraguayan educational context. However, by extension of this article we focus on three of these eleven goals achieving very relevant results regarding the achievements and absences of the objectives of the goals analyzed. The data reflect a considerable advance in educational policies from 2011 to the present, although there are still notable shortcomings in aspects related, mainly, to the training, selection and strengthening of the teaching profession. It is necessary to point out that the educational statistical data to which we have had access was very limited since the last accessible MEC report from Paraguay is from 2011, so we had to resort to external reportsen_US
dc.description.abstractEn el año 2011 la Organización de Estados Iberoamericanos para la Educación y la Cultura asumió la responsabilidad de coordinar las acciones y realizar el seguimiento de un programa educativo muy ambicioso llamado “Metas Educativas 2021: la educación que queremos para la generación de los bicentenarios”. Este artículo pretende conocer la evolución histórica del sistema educativo paraguayo hacia este programa y analizar los avances y logros alcanzados por Paraguay, uno de los países firmantes de este proyecto. Para dicho análisis nos servimos de informes nacionales e internacionales que nos permitieran conocer con detalle y fiabilidad los resultados de la aplicación y desarrollo de las once metas del programa en materia educativa en el contexto educativo paraguayo. No obstante, por extensión de este artículo nos centramos en tres de estas once metas consiguiendo resultados muy relevantes respecto a los logros y a las ausencias de los objetivos de las metas analizadas. Los datos reflejan un avance considerable de las políticas educativas desde el 2011 hasta la actualidad aunque siguen existiendo carencias notables en aspectos relacionados, principalmente, con la formación, la selección y el fortalecimiento de la profesión docente. Es necesario apuntar que los datos estadísticos educativos a los que hemos tenido acceso fueron muy limitados ya que el último informe del MEC de Paraguay accesible es del 2011 por lo que tuvimos que recurrir a informes externoses_ES
dc.format.extent20 págs.es_ES
dc.format.mimetypeapplication/pdfen
dc.language.isospaen
dc.publisherUniversidad Autónoma de Madrid. Grupo de Investigación sobre Políticas Educativas Supranacionales (GIPES)es_ES
dc.relation.ispartofJournal of Supranational Policies of Educationen_US
dc.subject.otherMetas educativas 2021es_ES
dc.subject.otherHistoriaes_ES
dc.subject.otherSistema educativoes_ES
dc.subject.otherDocenciaes_ES
dc.subject.otherEvaluaciónes_ES
dc.titleEl sistema educativo paraguayo ante los desafíos sociales del siglo XXI: Una evolución histórica hacia el Programa Metas Educativas 2021es_ES
dc.title.alternativeThe paraguayan educational system facing the social challenges of the 21st century: A historical evolution towards the Educational Goals Program 2021en_US
dc.typearticleen
dc.subject.ecienciaEducaciónes_ES
dc.relation.publisherversionhttp://dx.doi.org/10.15366/jospoe2018.8.004es_ES
dc.identifier.doi10.15366/jospoe2018.8.004es_ES
dc.identifier.publicationfirstpage50es_ES
dc.identifier.publicationissue8es_ES
dc.identifier.publicationlastpage70es_ES
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionen
dc.rights.accessRightsopenAccessen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record