UAM | UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Biblos-e Archivo
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workFrequently Asked Questions

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • 1 - Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • 1 - Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • View Item

«Parténope Santa»: Nápoles en el teatro de Lope de Vega, un acercamiento por géneros

Author
Piqueras Flores, Manuel; Santos De La Morena, Blanca
Entity
UAM. Departamento de Filología Española
Publisher
Universidad Autónoma de Barcelona
Date
2019-01-01
Citation
10.5565/rev/anuariolopedevega.307
Anuario Lope de Vega. Texto, literatura, cultura 25 (2019): 103-121
 
 
 
ISSN
2014-8860
DOI
10.5565/rev/anuariolopedevega.307
Editor's Version
https://doi.org/10.5565/rev/anuariolopedevega.307
Subjects
El caballero de Illescas; El ganso de oro; Historic comedy; La reina Juana; Las cuentas del Gran Capitán; Los esclavos libres; Palatine comedy; Patronage; Filología
URI
http://hdl.handle.net/10486/688361
Rights
© 2019 Universitat Autonoma de Barcelona. All rights reserved.

Licencia Creative Commons
Esta obra está bajo una Licencia Creative Commons Atribución 4.0 Internacional.

Abstract

This paper explores how the representation of Naples in Lope de Vega's drama varies significantly depending on the genre of the play. In the historic works, the appearance of the city is linked to campaigns of war and Spanish presence. It causes frequent exaltation of political and military figures, which should be understood as an effort by the Fénix to establish or enhance patronage relationships. This component can also be observed in Amor con vista, an urban comedy, or in Los esclavos libres, a comedy of captivity with byzantine characteristics. Naples turns out to be the optimal place for the pícaro to carry out his deceit of pretending to be a knight in El caballero de Illescas, as a distant city in the universe of unreality of palatine comedies, and as a mythical city in El ganso de oro.
 
Este trabajo muestra cómo la representación de Nápoles en el teatro de Lope varía notablemente según el género. En las obras de tipo histórico, la urbe aparece vinculada a las campañas bélicas y a la presencia española, lo que hace que sea frecuente la exaltación de personalidades político-militares, que hemos de entender como un intento del Fénix por establecer o afianzar ciertos mecenazgos; este componente lo encontramos también en Amor con vista, una comedia urbana, o en Los esclavos libres, comedia de cautiverio con rasgos bizantinos. Nápoles aparece como la oportunidad del pícaro para transformase en caballero en El caballero de Illescas, como una ciudad lejana dentro del universo de irrealidad de las comedias palatinas y como una urbe mítica en El ganso de oro
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
partenope_piqueras_ALV_2019.pdf
Size
665.3Kb
Format
PDF

Refworks Export

Google™ Scholar:Piqueras Flores, Manuel - Santos De La Morena, Blanca

This item appears in the following Collection(s)

  • Producción científica en acceso abierto de la UAM [16607]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Cervantes y el teatro breve más allá de la representación: un entremés intranovelesco en La ilustre fregona 

    Santos de la Morena, Blanca; Piqueras Flores, Manuel
    2013
  • La Circe, la Filomena y las Novelas a Marcia Leonarda en el contexto editorial de las colecciones de ficciones y metaficciones 

    Piqueras Flores, Manuel; Santos de la Morena, Blanca
    2018
  • La construcción de Laurencia y Frondoso en Fuente Ovejuna, de Lope de Vega 

    Santos de la Morena, Blanca; Piqueras Flores, Manuel
    2013
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram
 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram