UAM | UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Biblos-e Archivo
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workFrequently Asked Questions

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • 1 - Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • 1 - Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • View Item

Análisis funcional de un protocolo validado para la enseñanza de la desigualdad numérica en waterpolo en jugadores de categoría alevín

Title (trans.)
Efficacy comparative of a validated power play training protocol in water polo U12 players
Author
Argudo Iturriaga, Francisco Manueluntranslated; Borges, Pablo José; Ruiz Lara, Encarnación; Prieto Bermejo, Jaime
Entity
UAM. Departamento de Educación Física, Deporte y Motricidad Humana
Publisher
Federación Española de Asociaciones de Docentes de Educación Física (FEADEF)
Date
2019
Citation
Retos 35 (2019): 374-377
 
 
 
ISSN
1579-1726 (print); 1988-2041 (online)
Subjects
1579-1726 (print); 1988-2041 (online); Educación
URI
http://hdl.handle.net/10486/688383
Rights
© 2019 Federación Española de Asociaciones de Docentes de Educación Física (FEADEF)

Licencia Creative Commons
Esta obra está bajo una Licencia Creative Commons Atribución 4.0 Internacional.

Abstract

El presente estudio pretende comprobar la eficacia de un protocolo para la enseñanza de las situaciones de juego en desigualdad numérica temporal simple en waterpolo con jugadores alevines. Se diseñaron y aplicaron 20 sesiones teóricas y prácticas sobre las acciones correctas a realizar. Se utilizó la metodología observacional mediante un diseño descriptivo y correlacional de carácter longitudinal. Se analizaron las diferencias entre un grupo experimental y un grupo control en 160 microsituaciones de juego en relación a la consecución de gol, fallo, interceptación y duración de la jugada. Hallando diferencias significativas entre los grupos (÷²(2)=16.99; p<.001; TE=.23), más goles y menos interceptaciones en el grupo experimental. Se concluye que el protocolo utilizado con el grupo experimental es válido, fiable y útil para la enseñanza de las jugadas en desigualdad numérica temporal simple con y sin posesión del balón en waterpolo
 
The present study aims to test the efficacy of a protocol for teaching situations of play in simple temporary numerical inequality in water polo U12 player. 20 theoretical and practical sessions were designed and applied on the correct actions to be taken. Observational methodology was used through a descriptive and correlational longitudinal design. The differences between an experimental group and a control group were analyzed in 160 playing microsituations in relation to the achievement of goal, failure, interception and duration of the play. There were significant differences between groups (÷²(2)=16.99, p<.001; TE=.23), finding more goals and fewer interceptions in the experimental group. It is concluded that the protocol used with the experimental group is valid, reliable and useful for the teaching of plays in simple temporary numerical inequality with and without ball possession in water polo
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
analisis_argudo_Retos_2019.pdf
Size
37.88Kb
Format
PDF

Refworks Export

Google™ Scholar:Argudo Iturriaga, Francisco Manuel - Borges, Pablo José - Ruiz Lara, Encarnación - Prieto Bermejo, Jaime

This item appears in the following Collection(s)

  • Producción científica en acceso abierto de la UAM [16607]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Análisis de la ansiedad competitiva en jugadores jóvenes de waterpolo en función del género y rendimiento 

    Borges Hernández, Pablo José; Argudo Iturriaga, Francisco ManuelAutoridad UAM; Ruiz Barquín, RobertoAutoridad UAM; Ruiz Lara, Encarnación
    2020
  • Comparación de dos metodologías de enseñanza-aprendizaje en waterpolo 

    Borges Hernández, Pablo José; Ruiz Lara, Encarnación; Argudo Iturriaga, Francisco ManuelAutoridad UAM
    2019
  • Repercusión del estilo de enseñanza sobre el aprendizaje del lanzamiento en waterpolo en escolares 

    Argudo Iturriaga, Francisco ManuelAutoridad UAM; Ruiz Lara, Encarnación; Borges Hernández, P. J.; García Marín, Pablo
    2021-11-07
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram
 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram