UAM | UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Biblos-e Archivo
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workFrequently Asked Questions

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Revistas
  • Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y del Deporte
  • Rev.int.med.cienc.act.fis.deporte. Número 76. 2019
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Revistas
  • Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y del Deporte
  • Rev.int.med.cienc.act.fis.deporte. Número 76. 2019
  • View Item

Metodología cooperativa disminuye las actitudes disruptivas en educación física

Title (trans.)
Cooperative methodologies decrease disruptive attitudes in physical education
Author
Ferriz Valero, A.; García Martínez, S.; Arroyo Botella, J. M.
Publisher
Universidad Autónoma de Madrid. Comunidad Virtual Ciencias del Deporte
Date
2019
Citation
10.15366/rimcafd2019.76.002
Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y del Deporte 19.75 (2019):599-615
 
 
 
ISSN
1577-0354
DOI
10.15366/rimcafd2019.76.002
Editor's Version
https://doi.org/10.15366/rimcafd2019.76.002
Subjects
Conductas disruptivas; Nuevas metodologías; Convivencia escolar; Cooperación; Trabajo en equipo; Buenas actitudes; Bullying.; Educación
URI
http://hdl.handle.net/10486/689623
Rights
© 2018, Universidad Autónoma de Madrid y CV Ciencias del Deporte

Licencia de Creative Commons
Esta obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 Internacional.

Abstract

Las actitudes disruptivas suponen un gran problema para el profesorado en el transcurso de sus clases. Por ello, la finalidad del estudio es conocer y analizar las posibilidades que ofrece la metodología cooperativa como modelo pedagógico en la mejora de dichas actitudes. Se ha utilizado el cuestionario en su versión española validada de la versión corta original del Physical Education Classroom Instrument para la evaluación de conductas disruptivas en alumnado de secundaria. Se ha tomado una muestra de 114 sujetos de primer y segundo ciclo de ESO. Se realizaron dos sesiones de retos cooperativos en EF con un grupo (COOP); y con el otro grupo (CONTROL) se siguió la clase con normalidad. Tras la intervención, a diferencia del grupo control, se observan mejoras estadísticamente significativas en diversas variables tales como agresividad, desobediencia, irresponsabilidad y perturbación del ambiente de clase, favoreciendo así las relaciones interpersonales del grupo, tan sólo del grupo COOP
 
Disruptive attitudes are frequently an important issue to be manage for teachers during their classes. In the study, we will try to analyse the possibilities offered by cooperative learning as a pedagogical model for the decrease in these disruptive attitudes. We used the validated Spanish version of the questionnaire of the original short version of the Physical Education Classroom Instrument for the evaluation of disruptive behaviour in high school students. It was taken a sample of 114 subjects studying 1st, 2nd, 3rd or 4th grade. The study consisted on performing two sessions of cooperative challenges in a PE class with an experimental group (COOP); and with the other group (CONTROL) the classes were performed as usually. After the performance of these sessions, we found statistically significant improvement of the COOP group regarding several variables such as aggression, disobedience, irresponsibility and disruption of the classroom environment, encouraging the interpersonal relations of the COOP group, unlike the CONTROL group in which no improvement were found
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
RIMCAFD_76_2.pdf
Size
415.5Kb
Format
PDF
Thumbnail
Name
RIMCAFD_76_2_version_ingles.pdf
Size
379.9Kb
Format
PDF

Refworks Export

Google™ Scholar:Ferriz Valero, A. - García Martínez, S. - Arroyo Botella, J. M.

This item appears in the following Collection(s)

  • Rev.int.med.cienc.act.fis.deporte. Número 76. 2019 [12]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Anales de los niveles de acoso entre iguales y su relación con el nivel de actividad física en Educación Primaria 

    Serrano Díaz, Antonio; Sánchez-Alcaraz Martínez, Bernardino; Courel-Ibáñez, Javier; Gómez-Mármol, Alberto; Valero-Valenzuela, Alfonso
    2018-11
  • Brecha de género en educación física: actitudes del profesorado hacia la igualdad 

    Piedra, J.; García-Pérez, R.; Fernández-García, E.; Rebollo, M.A.
    2014
  • Programa de Educación Física para jóvenes universitarios con discapacidad intelectual desde la metodología de aprendizaje-servicio 

    Santos Pastor, M. LuisaAutoridad UAM; Cañadas Martín, LauraAutoridad UAM; Martínez Muñoz, Luis FernandoAutoridad UAM; Calle Molina, María TeresaAutoridad UAM; Garoz Puerta, IgnacioAutoridad UAM; Sanz Arribas, IsmaelAutoridad UAM; Álvarez Barrio, María JoséAutoridad UAM; Ponce Garzarán, AndrésAutoridad UAM
    2018-05
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram
 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram