En este trabajo se explica una práctica de docencia sobre Oriente Próximo en la Antigüedad ejercida
durante los pasados veinte años. Partiendo de que la estrecha relación entre Historia y Arqueología es
tanto herencia de la mejor tradición científica como reacción necesaria a los excesos disgregantes -que han
llevado a especialidades estériles hoy en liquidación, como todas las Humanidades-, el autor explica cómo
se ha llevado a la práctica una docencia que, sin dejar de atenerse a los programas específicos de Historia
Antigua, ha intentado que la relación tradicional entre Historia/Arqueología, sumada a la imprescindible
interdisciplinariedad con las ciencias Físicas y Naturales redunde en una Historia Antigua integral, que modifique nuestra forma de ver el pasado
This paper explains a teaching practice on the Near East in Antiquity that was exercised over the past twenty
years. Understanding that the close relationship between History and Archaeology is both an inheritance
of the best scientific tradition and a necessary reaction to the disintegrating excesses -which today have
led to the elimination of sterile specializations, as in all Humanities -, the author explains how he has
implemented a teaching method which, while still adhering to the specific programs in Ancient History,
has tried that the traditional relationship between History / Archaeology, with the addition of the essential
interdisciplinary studies in Physical and Natural Sciences, results in a comprehensive Ancient History, that modifies our way of seeing the past.