UAM | UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Biblos-e Archivo
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workFrequently Asked Questions

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Revistas
  • RIEE: Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa
  • RIEE. Vol. 12, num. 02. 2019
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Revistas
  • RIEE: Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa
  • RIEE. Vol. 12, num. 02. 2019
  • View Item

Las competencias docentes y el portafolio digital: Crear espacios de aprendizaje y evaluación en la formación Inicial del profesorado. Un estudio de casos

Title (trans.)
Teaching competencies and the digital portfolio: Creating learning and evaluation spaces in the initial teacher training. A case study
Author
Muñoz González, Laura de la Concepción; Serván Núñez, Mª José; Soto Gómez, Encarnación
Publisher
Red Iberoamericana de Investigación sobre Cambio y Eficacia Escolar (RINACE)
Date
2019
Citation
10.15366/riee2019.12.2.006
RIEE. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa 12.2 (2019): 111-131
 
 
 
ISSN
1989-0397
DOI
10.15366/riee2019.12.2.006
Subjects
Enseñanza superior; Formación de profesores; Evaluación formativa; Competencias del docente; Estudio de caso.; Educación
URI
http://hdl.handle.net/10486/690032

Licencia de Creative Commons
Esta obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 Internacional.

Abstract

El propósito de este artículo es compartir las virtualidades educativas del portafolio digital como herramienta de aprendizaje y evaluación en la formación inicial del profesorado a fin de comprender cómo su uso, vinculado a una metodología activa, favorece el desarrollo de las competencias docentes para el siglo XXI. Un reto no exento de dificultades, pero ineludible para atender los nuevos desafíos pedagógicos. A través de un estudio de casos, se investiga la experiencia promovida por un grupo de docentes de la Universidad de Málaga en un conjunto de asignaturas de 1º de Educación Infantil. Un Proyecto innovador con nueve años de vida que sitúa el eje en el aprendizaje, transformando los procesos de enseñanza y evaluación. Tras un minucioso análisis de los datos, recogidos a partir de observaciones, cuestionarios, entrevistas y análisis documental del diario del alumnado, se descubrió que el uso del portafolio digital ayuda, en gran medida, a focalizar el proceso de enseñanza-aprendizaje en el alumnado, promover la reflexión y el desarrollo del espíritu crítico, favorecer la reconstrucción del conocimiento práctico y facilitar la evaluación educativa, formativa y auténtica. Los resultados de esta investigación cualitativa proporcionan información sobre una experiencia particular y, además, impulsan el estudio de buenas prácticas de evaluación en la universidad, así como la aplicación de estrategias metodológicas que favorezcan el desarrollo de competencias docentes adaptadas a los nuevos tiempos
 
The purpose of this article is to share the educational potentialities of the digital portfolio as a tool for learning and evaluation during the initial teacher training in order to understand how its use, linked to an active methodology, helps the development of new teaching skills for the century XXI. A challenge not without difficulties, but unavoidable in this change of time from which new pedagogical needs emerge. Through a case study, the experience promoted by a group of teachers from the University of Malaga is investigated in a set of subjects of 1st Child Education. An innovative project with nine years of life that places the axis in learning, transforming the teaching and evaluation processes. After a thorough analysis of the data, collected from observations, questionnaires, interviews and documentary analysis of the students' diary, it was discovered that the use of the digital portfolio helps, to a large extent, to focus the teaching-learning process on the students, promote reflection and development of the critical spirit, favor the reconstruction of practical knowledge and facilitate educational, formative and authentic evaluation. The results of this qualitative research provide information on a particular experience and, in addition, promote the study of good evaluation practices in the university, as well as the application of methodological strategies that favor the development of teaching skills adapted to the new times
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
RIEE_12_2_7.pdf
Size
1.214Mb
Format
PDF

Refworks Export

Google™ Scholar:Muñoz González, Laura de la Concepción - Serván Núñez, Mª José - Soto Gómez, Encarnación

This item appears in the following Collection(s)

  • RIEE. Vol. 12, num. 02. 2019 [11]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Análisis y evaluación de la competencia digital en la formación inicial del profesorado como elemento clave de mejora de la calidad educativa 

    González Montero, Arantxa
    2017-06-26
  • La evaluación formativa en la adquisición de competencias docentes en la formación inicial del profesorado de Educación Física 

    Cañadas Martín, LauraAutoridad UAM
    2018-06-18
  • Competencias docentes en la formación inicial del profesorado de educación física 

    Cañadas Martín, LauraAutoridad UAM; Santos Pastor, M. LuisaAutoridad UAM; Castejón Oliva, Francisco JavierAutoridad UAM
    2019
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad

 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad