UAM | UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Biblos-e Archivo
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workFrequently Asked Questions

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Revistas
  • Citius, Altius, Fortius: Humanismo, Sociedad y Deporte. Investigaciones y ensayos
  • Citius, Altius, Fortius. Vol. 12, num. 2. 2019
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Revistas
  • Citius, Altius, Fortius: Humanismo, Sociedad y Deporte. Investigaciones y ensayos
  • Citius, Altius, Fortius. Vol. 12, num. 2. 2019
  • View Item

Los valores olímpicos en la reforma de la educación escolar propuesta por Pierre de Coubertin (1889-1937): Una educación para la paz, la libertad y la democracia

Title (trans.)
Olympic values in the school education reform proposed by Pierre de Coubertin (1889-1937): Education for peace, freedom and democracy
Author
Martínez Gorroño, María Eugeniauntranslated
Entity
UAM. Departamento de Educación Física, Deporte y Motricidad Humana
Publisher
Universidad Autónoma de Madrid. Centro de Estudios Olímpicos
Date
2019-11
Citation
10.15366/citius2019.12.2
Citius, Altius, Fortius: Humanismo, Sociedad y Deporte: Investigaciones y ensayos (CAF) 12.2 (2019): 3-13
 
 
 
ISSN
2340-9886
DOI
10.15366/citius2019.12.2
Editor's Version
http://doi.org/10.15366/citius2019.12.2
Subjects
Paz; Reforma de la educación; Pierre de Coubertin; Olimpismo; Movimiento Olímpico; Valores; Deportes
URI
http://hdl.handle.net/10486/690040
Note
El presente trabajo es la versión en español de la conferencia que fue presentada en francés por la autora en la 12ª Sesión Internacional para Directores y Presidentes de Academias Olímpicas celebrada en la Academia Olímpica Internacional en su sede de Olimpia (Grecia) en mayo del 2014

Abstract

El presente trabajo es resultado de la investigación histórica realizada en torno a las relaciones que el Olimpismo, la ideología Olímpica y el Movimiento Olímpico moderno han mantenido en torno a la paz. Pierre de Coubertin propuso una reforma de la educación que fomentaba en las escuelas valores como la paz, la libertad y la democracia. Proporcionó respuestas de orientación claramente pacifistas a los problemas de la sociedad de su tiempo y a la dirección beligerante que se estaba confiriendo a la Educación Física escolar. Coubertin estaba motivado por un temor al creciente resurgimiento del nacionalismo, el impulso al vigor de las «razas», el papel patriótico que se quería imponer a los hombres como significado del deber de la masculinidad, así como la manipulación política de esos aspectos. En su reforma educativa Coubertin trataba de ofrecer alternativas para una educación liberadora, pacífica y democrática, que diera respuesta a las necesidades de las personas, no a los intereses de los poderes fácticos de aquellos momentos
 
The present work is the result of historical research carried out around the relations that the Olympism, Olympic ideology and the modern Olympic Movement have maintained around peace. Pierre de Coubertin proposed a reform of education which encouraged values like peace, freedom and democracy in schools. He provided clearly pacifist guidance answers to the problems of society in his time and the bellicose direction of physical education; it was motivated by his fear of the growing reemergence of nationalism, the impact of the “races” power, the patriotic role that they wanted to impose on men such as the meaning of the duty of masculinity, as well as the manipulation of all its aspects. These were alternatives for a liberating, peaceful and democratic education, which responded to the needs of individuals as persons and not to the interests of the factual powers of these years
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
CAF_12_2_2.pdf
Size
277.7Kb
Format
PDF

Refworks Export

Google™ Scholar:Martínez Gorroño, María Eugenia

This item appears in the following Collection(s)

  • Citius, Altius, Fortius. Vol. 12, num. 2. 2019 [7]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • La Institución Libre de Enseñanza y Pierre de Coubertin: la educación fisica para una formación en libertad 

    Martínez Gorroño, María EugeniaAutoridad UAM; Hernández-Álvarez, Juan LuisAutoridad UAM
    2014-06
  • Presencia o ausencia de los valores del movimiento olímpico en el currículo español de educación secundaria obligatoria en educación física: Un estudio de dos casos 

    Calle Molina, María TeresaAutoridad UAM; Martínez Gorroño, María EugeniaAutoridad UAM
    2014-05
  • Los valores del ideario olímpico en la educación secundaria actual a partir de la labor docente de un profesor de educación física 

    Nieto Surdo, Andrea Edith; Martínez Gorroño, María EugeniaAutoridad UAM
    2021-06-26
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram
 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram