UAM | UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Biblos-e Archivo
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workFrequently Asked Questions

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Revistas
  • Citius, Altius, Fortius: Humanismo, Sociedad y Deporte. Investigaciones y ensayos
  • Citius, Altius, Fortius. Vol. 12, num. 2. 2019
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Revistas
  • Citius, Altius, Fortius: Humanismo, Sociedad y Deporte. Investigaciones y ensayos
  • Citius, Altius, Fortius. Vol. 12, num. 2. 2019
  • View Item

Olimpismo y educación para la paz: Un análisis histórico

Title (trans.)
Olympism and peace education: A historical analysis
Author
Koulouri, Christina
Publisher
Universidad Autónoma de Madrid. Centro de Estudios Olímpicos
Date
2019-11
Citation
10.15366/citius2019.12.2.003
Citius, Altius, Fortius: Humanismo, Sociedad y Deporte: Investigaciones y ensayos (CAF) 12.2 (2019): 27-36
 
 
 
ISSN
2340-9886
DOI
10.15366/citius2019.12.2.003
Editor's Version
http://doi.org/10.15366/citius2019.12.2.003
Subjects
Paz; Educación para la paz; Olimpismo; Movimiento Olímpico; Deportes
URI
http://hdl.handle.net/10486/690042

Abstract

En este documento se ha intentado investigar los vínculos históricos entre el olimpismo y la búsqueda de la paz, tanto exitosa como sin éxito, y las formas en que la educación olímpica, como parte integrante del olimpismo, incorporó la educación para la paz. A finales del siglo XIX apareció un fuerte movimiento pacifista con la fundación de sociedades pacifistas nacionales en Europa occidental y central y la convocatoria de conferencias anuales por parte de los consejos nacionales de paz. La organización del Congreso Internacional de Paz en París y el establecimiento de la Oficina Internacional de Paz en 1889 fueron un punto de inflexión en el movimiento por la paz. Los principios primordiales del olimpismo y la estructura organizativa de los Juegos Olímpicos modernos pueden entenderse mediante la comparación con los esfuerzos internacionalistas contemporáneos, principalmente el «internacionalismo idealista». La estructura organizativa del movimiento olímpico se basó en el modelo de otros programas internacionalistas. El movimiento olímpico ha incorporado en sus valores el papel que debe desempeñar la educación a través del deporte y concede importancia a la función educativa del deporte. Los valores olímpicos evolucionaron en el siglo XX, para corresponder al modelo de ciudadano de una democracia moderna, sentando las bases de la educación olímpica. En una sociedad globalizada, donde la competencia por la distinción a cualquier costo se está haciendo más fuerte, la educación, no sólo la educación olímpica, debe desarrollar un espíritu de colaboración y espíritu de equipo en los niños desde una edad temprana. Los educadores pueden ser aquellos que están llamados principalmente a actuar como «embajadores de la paz», ya que se comprometen a preparar a las próximas generaciones para vivir en armonía, planeando un futuro donde la paz sea más probable que la guerra, en lugar de una sociedad utópica
 
In this paper I shall attempt to investigate the historical links between Olympism and the pursuit of peace, both successful and not, and the manners in which Olympic education, as an integral part of Olympism, incorporated peace education. A strong pacifist movement appeared at the end of the 19th century with the founding of national pacifist societies in Western and central Europe and the convening of annual conferences by national peace councils. The organization of the first International Peace Congress in Paris and the establishment of the International Peace Bureau in 1889 were a turning point in the peace movement. The main principles of Olympism and the organizational structure of the Modern Olympic Games can be understood through the comparison with contemporary internationalist endeavours, mainly “idealistic internationalism”. The organizational structure of the Olympic Movement was based on the model of other internationalist programmes. The Olympic Movement has incorporated these values as regards the role that education must play through sports and attaches importance to the educational function of sports. Olympic values evolved in the 20th century, so as to correspond to the model of a citizen of a modern democracy, laying the foundations of Olympic education. In a globalized society, where competition for distinction at any cost is becoming stronger, education – not solely Olympic education – must develop a spirit of collaboration and team spirit in children from a young age. Educators can be those that are chiefly called upon to act as “ambassadors of peace”, as they undertake to prepare the next generations to live in harmony, planning a future where peace is more likely than war, rather than a Utopian society
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
CAF_12_2_4.pdf
Size
311.1Kb
Format
PDF

Refworks Export

Google™ Scholar:Koulouri, Christina

This item appears in the following Collection(s)

  • Citius, Altius, Fortius. Vol. 12, num. 2. 2019 [7]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • ¿Cómo presentan la historia de la química los libros de texto de Educación Secundaria?: Un análisis desde la didáctica y los estudios históricos de la ciencia 

    Moreno Martínez, Luis; Araceli Calvo Pascual, M.
    2019-01-01
  • La teoría general de sistemas y el análisis histórico 

    Voltes i Bou, Pere
    1980
  • Análisis histórico y estructural del capitalismo: una aproximación a los casos del Japón y de Espana 

    Tokado, Kazuei
    1980
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad

 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad