UAM | UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Biblos-e Archivo
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workFrequently Asked Questions

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Revistas
  • REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación
  • REICE. Vol. 18, num. 01. 2020
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Revistas
  • REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación
  • REICE. Vol. 18, num. 01. 2020
  • View Item

Exclusión educativa de personas con discapacidad: Un problema pedagógico

Title (trans.)
Educational exclusion of people with disability: A pedagogical problem
Author
Cobeñas, Pilar
Publisher
Red Iberoamericana de Investigación sobre Cambio y Eficacia Escolar (RINACE)
Date
2020-02
Citation
10.15366/reice2020.18.1.004
REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación 18.1 (2020): 65-81
 
 
 
ISSN
1696-4713
DOI
10.15366/reice2020.18.1.004
Editor's Version
https://doi.org/10.15366/reice2020.18.1.004
Subjects
Integración escolar; Discapacidad; Exclusión social; Segregación escolar; Educación
URI
http://hdl.handle.net/10486/690063
Rights
© 2020 REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación

Abstract

La educación inclusiva ha irrumpido en la agenda educativa global hace por lo menos tres décadas, produciendo que los sistemas educativos mundiales estén siendo revisados en torno a sus principios pedagógicos. Esta forma educativa surgió debido al reconocimiento en muchos países, incluida Argentina, de que los sistemas educativos estaban dejando a muchos niños y niñas fuera de la escuela o recibiendo una educación más pobre que el resto (Miles y Ainscow, 2008). El grupo de personas con discapacidad es uno de los grupos más perjudicados, por lo que, si bien la educación inclusiva hace referencia a todos los grupos marginados de los sistemas educativos, en este artículo nos ocuparemos especialmente de dicho colectivo. Se ha utilizado un método cualitativo con enfoque etnográfico que pone en el centro las narrativas de jóvenes con discapacidad en contexto escolar. El estudio se ha desarrollado en cuatro escuelas comunes y cuatro especiales de la región bonaerense de Argentina. En nuestro estudio pudimos identificar al menos tres grados de incumplimiento del derecho a la educación inclusiva en la escolarización de las personas con discapacidad: exclusión escolar, segregación e integración o exclusión en la inclusión. Asimismo, intentamos analizar los supuestos pedagógicos que atraviesan dichas formas educativas, tensionándolas con la perspectiva de educación inclusiva, comprendida tanto como una concepción pedagógica, así como un derecho
 
Inclusive education burst onto the global educational agenda at least three decades ago, making the world's education systems to revise its pedagogical principles. This educational form arose due to the recognition in many countries, including Argentina, that the educational systems were leaving many children out of school or giving a poorer education than the rest (Miles and Ainscow, 2008). The group of people with disabilities is one of the most disadvantaged groups, so, although inclusive education refers to all marginalized groups of education systems, in this article we will take special care of this group. A qualitative method with an ethnographic approach has been used to put the narratives of young people with disability in the school context. The study has been developed in four regular schools and four special schools in the Buenos Aires region of Argentina. In our study, we were able to identify at least three degrees of non-compliance with the right to inclusive education in the schooling of people with disability: exclusion, segregation and integration or exclusion in inclusion. Likewise, we try to analyze the pedagogical assumptions that these educational forms go through, viewing them through the perspective of inclusive education, understood as much as a pedagogical conception, as well as a right
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
REICE_18_1_4.pdf
Size
314.9Kb
Format
PDF

Refworks Export

Google™ Scholar:Cobeñas, Pilar

This item appears in the following Collection(s)

  • REICE. Vol. 18, num. 01. 2020 [6]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Historias de vida de personas con discapacidad intelectual: Entre el acoso y exclusión en la escuela como moduladores de la identidad 

    Mañas Olmo, Moisés; González Alba, Blas; Cortés González, Pablo
    2020-01
  • La guarda de las personas con discapacidad intelectual a la luz de la convención sobre los derechos de las personas con discapacidad 

    Mondéjar Peña, María IsabelAutoridad UAM
    2015
  • Investigación participativa con jóvenes con discapacidad visual: Cuando los relatos de exclusión e inclusión salen a la calle 

    Sierra Martínez; Fiuza Asorey; Parrilla, Ángeles
    2019-12
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad

 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad