UAM | UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Biblos-e Archivo
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workFrequently Asked Questions

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Revistas
  • Revista Internacional de Educación para la Justicia Social
  • RIEJS. Vol. 08, num. 02. 2019
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Revistas
  • Revista Internacional de Educación para la Justicia Social
  • RIEJS. Vol. 08, num. 02. 2019
  • View Item

Equidad, educación inclusiva y educación para la justicia social. ¿Llevan todos los caminos a la misma meta?

Title (trans.)
Equity, Inclusive Education and Education for Social Justice. Do all Paths Lead to the Same Goal?
Author
Simón, Cecilia; Barrios, Ángela; Gutiérrez Rodríguez, Héctoruntranslated; Muñoz, Yolanda
Entity
UAM. Departamento de Psicología Evolutiva y de la Educación
Publisher
Universidad Autónoma de Madrid. Grupo de Investigación "Cambio Educativo para la Justicia Social" (GICE; Red Iberoamericana de Investigación sobre Cambio y Eficacia Escolar (RINACE)
Date
2019-11
Citation
10.15366/riejs2019.8.2.001
Revista Internacional de Educación para la Justicia Social (RIEJS) 8.2 (2019): 17-32
 
 
 
ISSN
2254-3139
DOI
10.15366/riejs2019.8.2.001
Editor's Version
https://doi.org/10.15366/riejs2019.8.2.001
Subjects
Educación inclusiva; Derecho a la educación; Educación para todos; Equidad; Justicia social; Educación
URI
http://hdl.handle.net/10486/690151

Abstract

El trabajo que se presenta trata de contribuir a la reflexión en torno a las sinergias y diferencias entre educación inclusiva, equidad y educación para la justicia social. Al hablar de una educación para todas las personas sin exclusiones, el punto de partida será el de los derechos humanos, lo que se ha convertido en un reto internacional como se recoge en la Agenda 2030 para el Desarrollo Sostenible. Se precisa un marco de referencia que sea capaz de orientar y evaluar el desarrollo de las políticas y prácticas educativas. Las miradas desde la equidad, la educación inclusiva y la justicia social pueden contribuir a su construcción. Se prestará una atención especial a las consecuencias de los diferentes discursos y formas de entender la educación inclusiva, para tratar de delimitar de quién hablamos cuando hablamos de inclusión, qué dimensiones la configuran, cómo es su naturaleza y qué lugar debe ocupar en la transformación de los sistemas educativos. Las diferentes perspectivas comparten principios y aspiraciones, y todas ellas resultan inspiradoras para construir un diálogo común en torno a qué educación queremos
 
The work presented is about contributing to reflection around synergies and differences between inclusive education, equity and education for social justice. When talking about an education for all people without exclusions, the starting point will be human rights, which has become an international challenge as reflected in the 2030 Agenda for Sustainable Development. A reference framework that is capable of guiding and evaluating the development of educational policies and practices is needed. The perspectives from equity, inclusive education and social justice can contribute to it. Special attention will be given to the consequences of the different discourses and ways of understanding inclusive education, to try to define who we are talking about when we talk about inclusion, what dimensions make it up, how its nature is and what place it should occupy in the transformation of Educational systems Different perspectives share principles and aspirations, and all of them are inspiring to build a common dialogue around what education we want
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
RIEJS_8_2_2.pdf
Size
305.9Kb
Format
PDF

Refworks Export

Google™ Scholar:Simón, Cecilia - Barrios, Ángela - Gutiérrez Rodríguez, Héctor - Muñoz, Yolanda

This item appears in the following Collection(s)

  • RIEJS. Vol. 08, num. 02. 2019 [13]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Las familias en el corazón de la educación inclusiva 

    Simón Rueda, CeciliaAutoridad UAM; Barrios Fernández, ÁngelaAutoridad UAM
    2019
  • Reflexionando en voz alta sobre el sentido y algunos saberes proporcionados por la investigación en el ámbito de la educación inclusiva 

    Echeita, Gerardo; Muñoz, Yolanda; Sandoval Mena, MartaAutoridad UAM; Simón Rueda, CeciliaAutoridad UAM
    2014-09
  • Guía para la educación inclusiva. Promoviendo el aprendizaje y la participación en las escuelas: Nueva edición revisada y ampliada 

    Booth, Tony; Simón Rueda, CeciliaAutoridad UAM; Sandoval Mena, MartaAutoridad UAM; Echeita, Gerardo; Muñoz Martínez, Yolanda
    2015
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad

 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad