UAM | UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Biblos-e Archivo
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workFrequently Asked Questions

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Revistas
  • Revista Internacional de Educación para la Justicia Social
  • RIEJS. Vol. 08, num. 02. 2019
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Revistas
  • Revista Internacional de Educación para la Justicia Social
  • RIEJS. Vol. 08, num. 02. 2019
  • View Item

Investigación participativa con jóvenes con discapacidad visual: Cuando los relatos de exclusión e inclusión salen a la calle

Title (trans.)
Participatory Research with Young People with Visual Disabilities: When the Exclusion and Inclusion Stories Take to the Streets
Author
Sierra Martínez; Fiuza Asorey; Parrilla, Ángeles
Publisher
Universidad Autónoma de Madrid. Grupo de Investigación "Cambio Educativo para la Justicia Social" (GICE); Red Iberoamericana de Investigación sobre Cambio y Eficacia Escolar (RINACE)
Date
2019-12
Citation
10.15366/riejs2019.8.2.003
Revista Internacional de Educación para la Justicia Social (RIEJS) 8.2 (2019): 49-64
 
 
 
ISSN
2254-3139
DOI
10.15366/riejs2019.8.2.003
Editor's Version
https://doi.org/10.15366/riejs2019.8.2.003
Subjects
Investigación participativa; Ceguera; Exclusión social; Educación para todos; Justicia social; Educación
URI
http://hdl.handle.net/10486/690153

Abstract

El propósito de este estudio es visibilizar la realidad de personas con discapacidad visual, se lleva a cabo una Biblioteca Humana o Human Library como una estrategia metodológica de carácter innovador y participativo. Participan en la misma un grupo de adolescentes con alguna discapacidad visual, quiénes a través de sus narraciones comparten con distintos agentes sociales sus experiencias y vivencias vinculadas a la discapacidad y la respuesta social a la misma. En este trabajo, se analizan las voces de dos de esos jóvenes que eligen para su relato oral la narración de su trayectoria escolar desde la infancia hasta la enseñanza post-obligatoria. Las estrategias de investigación participativa utilizadas durante la celebración de la Biblioteca Humana, así como los registros de los grupos de discusión previos y la observación participante. El análisis permite identificar las barreras educativas más recurrentes de los jóvenes, relacionadas con el clima de los centros, las metodologías y el papel de los docentes, pero también permite identificar algunas palancas de cambio que invitan a repensar las prácticas educativas de inclusión y exclusión escolar
 
In order to visibilize the reality of people with visual disabilities, a Human Library is carried out as an innovative and participatory methodological strategy. A group of adolescents with some visual disability, participate sharing through their narratives their experiences and experiences related to disability and the social response. In this work, the voices of two teenagers with blindness who choose for their oral story the narration of their school career from childhood to postcompulsory education are analyzed. The participatory research strategies used during the celebration of the Human Library as well as the records of the previous discussion groups and the participant observation. The analysis make possible to identify the more recurrent educational barriers in the history of young people related to the climate of the educational centers, the methodologies and the role of teachers, but also makes possible identify levers of change that invite us to rethink the educational practices of school inclusion and exclusion
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
RIEJS_8_2_4.pdf
Size
403.9Kb
Format
PDF

Refworks Export

Google™ Scholar:Sierra Martínez - Fiuza Asorey - Parrilla, Ángeles

This item appears in the following Collection(s)

  • RIEJS. Vol. 08, num. 02. 2019 [13]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Dar la voz en la investigación inclusiva: debates sobre inclusión y exclusión desde un enfoque biográfico-narrativo 

    Susinos, Teresa; Parrilla Latas, Ángeles
    2008
  • Aplicación de técnicas de la investigación-acción participativa para mejorar las estrategias educativas en la superación de la pobreza y la exclusión de la juventud en la República Dominicana 

    Escolar Arévalo, Mercedes
    2004
  • El valor de la inclusión educativa de jóvenes con discapacidad intelectual en las instituciones de educación superior: el programa Promentor 

    Izuzquiza Gasset, María DoloresAutoridad UAM
    2012
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad

 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad