UAM | UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Biblos-e Archivo
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workFrequently Asked Questions

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Revistas
  • Journal of Supranational Policies of Education
  • Journal of Supranational Policies of Education. Número 09. 2019
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Revistas
  • Journal of Supranational Policies of Education
  • Journal of Supranational Policies of Education. Número 09. 2019
  • View Item

Estudio comparado del rendimiento académico del alumnado nativo e inmigrante en la Unión Europea en PISA 2015

Title (trans.)
Comparative study of academy perfomance of native and inmigrants students in the European Union in PISA 2015
Author
Neubauer Esteban, Adriánuntranslated
Publisher
Universidad Autónoma de Madrid. Grupo de Investigación sobre Políticas Educativas Supranacionales (GIPES)
Date
2019
Citation
10.15366/jospoe2019.9.003
Journal of Supranational Policies of Education 9 (2019): 95-116
 
 
 
ISSN
2340-6720 (online)
DOI
10.15366/jospoe2019.9.003
Editor's Version
http://doi.org/10.15366/jospoe2019.9.003
Subjects
Migrante; OCDE; Unión Europea; PISA; Igualdad; Educación
URI
http://hdl.handle.net/10486/690791

Abstract

Migration has turned as a new challenge for the European Union, as consequence of migration increasing in last years. Actually, quality is one of the most important objectives in educational agenda. However, this is not an easy question because governments need to find a balance between the quality and the universal access to education. Some researchers have been talked about this topic and they confirm the gap in the school performance between native and migrant students in the European Union. For that reason, this inquiry will compare school performance of native and migrant students in PISA 2015. It is important to highlight that we will differentiate between the immigrant of first and second generation to enrich the analysis. After we analyze the data about the competences in reading, mathematics and science, we will identify in which countries these differences are deeper or more superficial. Later, we will make some proposal to improve quality and equity in European´s educational systems
 
Los sistemas educativos europeos se enfrentan a un nuevo reto como consecuencia de las numerosas migraciones que están teniendo lugar en los últimos años. El debate político, educativo y social se centra en cómo garantizar una educación de calidad a y a la vez se desarrolla a ciudadanía europea y se fomenta la cohesión social de todos los actores sociales. Ante este desafío, numerosas investigaciones han alertado sobre la gran diferencia existente entre el rendimiento académico del alumnado nativo y el alumnado inmigrante en la Unión Europea. Para conocer en mayor profundidad qué factores influyen en esta cuestión, vamos a comparar y analizar los datos obtenidos por las dos poblaciones en el informe PISA 2015. Es importante destacar que diferenciaremos entre la primera y la segunda generación de inmigrantes para enriquecer el análisis. Una vez analicemos los datos en la competencia lectora, la científica y la matemática, identificaremos en qué países estas diferencias son más profundas o superficiales. Más tarde, llevaremos a cabo una serie de propuestas de mejora en aras de una mayor equidad socioeducativa y primando el interés superior del menor
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
JOSPOE_19_4.pdf
Size
516.5Kb
Format
PDF

Refworks Export

Google™ Scholar:Neubauer Esteban, Adrián

This item appears in the following Collection(s)

  • Journal of Supranational Policies of Education. Número 09. 2019 [7]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Educación de la infancia inmigrante en la Unión Europea: Análisis desde el Enfoque Supranacional de Derechos Educativos 

    Neubauer Esteban, AdriánAutoridad UAM
    2021-12-16
  • Reseña de: Guirao, F., y Pich J. (Eds.) (2019): ¿Una Unión Europea en crisis? Reflexiones para un debate urgente (Madrid: Catarata), 253 pp. ISBN: 978-84-9097-648-7 

    Neubauer Esteban, AdriánAutoridad UAM
    2020-07
  • La lucha de la Unión Europea contra la desinformación y las fake news durante la crisis del coronavirus 

    Neubauer Esteban, AdriánAutoridad UAM
    2020-10
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram
 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram