UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Universidad Autónoma de Madrid
Biblos-e Archivo
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workI want to submit my doctoral thesisFrequently Asked QuestionsCopyrightsFinancial Agencies and OA policy

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Revistas
  • Journal of Supranational Policies of Education
  • Journal of Supranational Policies of Education. Número 09. 2019
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Revistas
  • Journal of Supranational Policies of Education
  • Journal of Supranational Policies of Education. Número 09. 2019
  • View Item

Equity within the European Union education systmes: A study based in Pisa 2015

Title (trans.)
Equidad en los sistemas educativos de la Unión Europea: Un estudio basado en PISA 2015
Author
Feskens, Remco; Van Oort, Floor; Sluijter, Cor
Publisher
Universidad Autónoma de Madrid. Grupo de Investigación sobre Políticas Educativas Supranacionales (GIPES)
Date
2019
Citation
10.15366/jospoe2019.9.004
Journal of Supranational Policies of Education 9 (2019): 117-136
 
 
 
ISSN
2340-6720 (online)
DOI
10.15366/jospoe2019.9.004
Editor's Version
http://doi.org/10.15366/jospoe2019.9.004
Subjects
PISA; Equidad; Educación inclusiva; Economía
URI
http://hdl.handle.net/10486/690792

Abstract

Equity in education has recently become a hot topic for international debate and it has gained much interest in the Netherlands as well the last years. In this study, we evaluate and compare equity across the educational systems of European Union member states with a focus on the Dutch context by using PISA 2015 data. PISA 2015 considers inclusive education and fairness as important aspects of equity. Inclusive education is reflected in the segment of students that are 15 years of age and are still in school as well as those students who obtain a basic level to function well in society. Fairness relates to how well countries manage to achieve education outcomes independent of the background characteristics of students. EU countries are compared with one another on these categories using effect sizes derived from differences in PISA scores in science, reading and mathematics. Particular attention is paid to equity results in the Netherlands. Although there is still room for improvement, for many aspects of equity, the Dutch education system scores well when compared to other EU countries
 
La equidad en educación se ha convertido recientemente en un tema central para los debates internacionales y en los Países Bajos también ha adquirido mucho interés en los últimos años. En este estudio evaluamos y comparamos la equidad en los sistemas educativos de los Estados miembros de la Unión Europea en la base de resultados de PISA 2015 haciendo hincapié en el contexto neerlandés. PISA 2015 considera la educación inclusiva y la justicia como unos aspectos importantes de la equidad. La educación inclusiva está reflejada en un segmento de estudiantes de 15 años que siguen estudiando en colegio o ya han obtenido un nivel básico de educación para funcionar en la sociedad. La justicia se relaciona con lo como los países consiguen lograr los resultados buenos de enseñanza independientemente de las características del entorno de los estudiantes. Se comparan los países de la UE entre sí, en estas categorías utilizando los tamaños de efecto derivados de las diferencias en los resultados obtenidos en las evaluaciones de PISA en ciencia, lectura y matemáticas. Se presta una atención especial a los resultados de equidad en los Países Bajos. Aunque todavía queda margen de mejora, el sistema educativo neerlandés tiene una buena puntuación comparando con otros países de la UE.
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
JOSPOE_19_5.pdf
Size
529.4Kb
Format
PDF

Refworks Export

Delicious Save this on Delicious

Google™ Scholar:Feskens, Remco - Van Oort, Floor - Sluijter, Cor

This item appears in the following Collection(s)

  • Journal of Supranational Policies of Education. Número 09. 2019 [7]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Ensuring the comparability of cross-national survey data on intimate partner violence against women: A cross-sectional, population-based study in the European Union 

    Martín-Fernández, Manuel; Gracia, Enrique; Lila, Marisol
    2020-03-04
  • Preparedness and response against diseases with epidemic potential in the European Union: A qualitative case study of Middle East Respiratory Syndrome (MERS) and poliomyelitis in five member states 

    Kinsman, John; Angrén, John; Elgh, Fredrik; Furberg, Maria; Mosquera, Paola A.; Otero García, LauraAutoridad UAM; Snacken, René; Derrough, Tarik; Carrillo Santisteve, Paloma; Ciotti, Massimo; Tsolova, Svetla
    2018-07-06
  • European Union. (2014). Preparing for life. How the European Commission supported education, youth, culture and sport (2010-2014). Luxembourg: Publications Office of the European Union. ISBN: 978-92-79-38243-7 

    Matarranz, María; Políticas Educativas Supranacionales (SOC PR-020)
    2015-07
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram
 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram