Estrategias del marketing portuario: El caso español
Publisher
Elsevier España, S.L.U.Date
2019-04Citation
10.32826/cude.v42i118.112
Cuadernos de Economía 42.118 (2019): 1-12
ISSN
0210-0266DOI
10.32826/cude.v42i118.112Editor's Version
http://dx.doi.org/10.32826/cude.v42i118.112Subjects
Marketing portuario; Estrategias de marketing; Conectividad; Análisis de componentes principales; EconomíaRights
© 2019 Asociación Cuadernos de EconomíaAbstract
Traditional ports have modified their patterns of behaviour, and currently they are
working on strengthening their marketing strategies aiming to address a global market, where
increasing competition, demand for new infrastructures as well as easiness to access and to
operate are the new norms. This article sets out the news ways and processes to deal with the
tasks related to port corporate governance as regards to the promotion of their marketing.
The article analyses the quantitative structures in the specific case of the Spanish Ports, from
which two strategic lines are obtained: marketing focused on increasing cargo volumes, and
marketing focused on increasing connectivity. Finally, the article also quantifies the results of the efforts by the 28 Port Authorities on the marketing field, and presents their positioning using an analysis of the principal components of these indices Los puertos tradicionales han modificado sus hábitos y sus comportamientos y, actualmente,
tratan de potenciar sus estrategias de marketing en un mercado global donde
existe mayor competencia, y donde cada vez se exigen nuevas infraestructuras y mayores facilidades
para operar. En este artículo se describen las nuevas vías a través de las cuales se realizan
las tareas de gobernanza portuaria desde el punto de vista de la promoción del marketing
portuario. Se analiza la estructura cuantitativa del caso de los puertos españoles obteniéndose
dos líneas estratégicas: el marketing orientado hacia el aumento del volumen de carga, y el
orientado hacia el aumento de la conectividad. También, se cuantifican las actuaciones de las
28 Autoridades Portuarias en torno a su apuesta en el campo del marketing, y se presentan sus
posicionamientos aplicando un análisis de componentes principales a estos índices
Files in this item
Google Scholar:Freire Seoane, María Jesús
-
Pais Montes, Carlos
-
González Laxe, Fernando
This item appears in the following Collection(s)
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
El efecto del gasto público sanitario y educativo en la determinación del bienestar de los países de la OCDE: Un modelo con datos de panel
Rodríguez Sánchez, Miguel; Freire Seoane, María Jesús; Pais Montes, Carlos
2017-05-02 -
Effectiveness of a cognitive behavioral intervention in patients with medically unexplained symptoms: Cluster randomized trial
Lápez-García-Franco, Alberto; Del-Cura-González, Ma Isabel; Caballero Martínez, Luis; Sanz-Cuesta, Teresa; Díaz-García, Marta Isabel; Rodríguez Monje, Ma Teresa; Chahua, Marcela; Mũoz-Sanchez, Inmaculada; Serrano-González, Dolores; Rollán-Llanderas, Teresa; Nieto-Blanco, Esther; Losada-Cucco, Liliana; Caballero-Martínez, Fernando; Sanz-García, Nuria; Pose-García, Belén; Jurado-Sueiro, Montserrat; Rey, ManuelaLuque; De Blas González, Francisca García; Abanto, Ma Angeles Miguel; Bayona, Teresa Sanz; Ayllán-Camargo, Rafaela; Lopez, Inmaculada Santamaría; Hernando, María Luisa Santiago; Beltran-Alvarez, Rosario; Aguilar-Gutierrez, Ana Isabel; Mota-Rodriguez, Jose Luis; Cosculluela-Pueyo, Rafaél; Lápez-Martín-Aragán, Teresa; Bonilla-Sanchez, Rosa; Aritieda-González-Granda, Ma Carmen; Razola-Rincán, Raquel; Sanchez-de-la-Ventana, Ma Angeles; Martinez-Guinea, Concepcián; Huerta-Galindo, Luis; Barrio-Ovalle, Ana Belén; Miguel-Martín, Susana; Portero-Fraile, Paz; Pensado-Freire, Higinio; Herrera-Garcia, María Luisa; Azcoaga-Lorenzo, Amaya; Gámez-García, Inés; Llamas-Sandino, Nuria; Lápez-Borja, Isabel; Maldonado-Castro, Hortensia; Lumbreras-Villarán, Patricia; Ascanio-Durán, Carlos
2012-12-12 -
Los jóvenes y la flexibilidad laboral
Freire Seoane, María Jesús
2009