UAM | UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Biblos-e Archivo
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workFrequently Asked Questions

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • 1 - Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • 1 - Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • View Item

Apoyos para avanzar hacia una educación más inclusiva en los centros escolares: análisis de guías para la acción

Title (trans.)
Support in the advance towards more inclusive education in schools: an analysis of action guides
Author
Azorín Abellán, Cecilia; Sandoval Mena, Martauntranslated
Entity
UAM. Departamento de Psicología Evolutiva y de la Educación
Publisher
Ediciones Universidad de Salamanca
Date
2019
Citation
10.14201/scero2019503727
Siglo Cero 50.3 (2019): 7-27
 
 
 
ISSN
0210-1696
DOI
10.14201/scero2019503727
Editor's Version
http://dx.doi.org/10.14201/scero2019503727
Subjects
guías; educación inclusiva; mejora escolar; análisis documental; Educación
URI
http://hdl.handle.net/10486/691009
Rights
© Ediciones Universidad de Salamanca

Licencia de Creative Commons
Esta obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 Internacional.

Abstract

El objetivo del estudio que se presenta fue realizar una revisión de las guías que ofrece la literatura en el campo de la investigación educativa para apoyar a los centros escolares en el desarrollo de prácticas más inclusivas. Así pues, el texto recoge el análisis de contenido llevado a cabo sobre un compendio de trece guías (publicadas mayoritariamente en lengua inglesa) que trata los siguientes aspectos: el propósito por el que fueron creadas, la perspectiva de inclusión de la que parten, el colectivo al que se dirigen, la etapa en la que tienen mayor funcionalidad, las estrategias para la acción que proponen, la estructura básica sobre la que se asientan, las dimensiones y los indicadores sobre los que estimulan la reflexión y las herramientas e instrumentos que plantean para la evaluación. Esta aproximación de naturaleza cualitativa ha permitido indagar en los pasos que estos documentos recomiendan a los centros educativos para emprender el denominado viaje hacia la inclusión. Las conclusiones apuntan a la necesidad de utilizar y dar a conocer el contenido de este tipo de recursos en contextos de habla hispana, generando espacios de reflexión y debate que contribuyan al avance de este activo pedagógico innegociable
 
The aim of this study was to review the guides available in the educational research literature that support the development of more inclusive practices. The paper, therefore, reports on the analyses of a compendium of thirteen guides (mainly published in English) that address the following aspects: the purposes for which they were created, the perspective of inclusion they take as their starting point, the target readership, the stage at which they are most functional, the action strategies proposed, the basic structure on which they are founded, the dimensions and indicators used to stimulate reflection and the evaluation tools and instruments put forward. The approach is of a qualitative nature and enables us to enquire into the steps these papers recommend education centers should take in their journeys towards inclusion. The conclusions point to the need to make use of and to make known these types of resources in the Spanish speaking world by generating spaces for reflection and debate that will help to advance in this field
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
apoyos_.azorin_SC_2019.pdf
Size
501.1Kb
Format
PDF

Refworks Export

Google™ Scholar:Azorín Abellán, Cecilia - Sandoval Mena, Marta

This item appears in the following Collection(s)

  • Producción científica en acceso abierto de la UAM [16522]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Análisis y valoración crítica de las funciones del profesorado de apoyo desde la educación inclusiva 

    Sandoval Mena, MartaAutoridad UAM; Simón Rueda, CeciliaAutoridad UAM; Echeita, Gerardo
    2012
  • El desempeño profesional del profesorado de apoyo y sus aportaciones al desarrollo de una educación inclusiva 

    Sandoval Mena, MartaAutoridad UAM; Márquez Vázquez, María CarmenAutoridad UAM; Simón Rueda, CeciliaAutoridad UAM; Echeita Sarrionandia, GerardoAutoridad UAM
    2019-11-11
  • Reflexionando en voz alta sobre el sentido y algunos saberes proporcionados por la investigación en el ámbito de la educación inclusiva 

    Echeita, Gerardo; Muñoz, Yolanda; Sandoval Mena, MartaAutoridad UAM; Simón Rueda, CeciliaAutoridad UAM
    2014-09
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram
 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram