Personal assistants in the promotion of independent living for persons with intellectual disability: A basic and applied investigation
Title (trans.)
Asistencia personal en la promoción de vida independiente para personas con discapacidad intelectual: una investigación básica y aplicadaEntity
UAM. Departamento de PedagogíaPublisher
Ediciones Universidad de SalamancaDate
2019Citation
10.14201/scero20195021938
Siglo Cero 50.2 (2019): 19-38
ISSN
0210-1696DOI
10.14201/scero20195021938Editor's Version
http://dx.doi.org/10.14201/scero20195021938Subjects
discapacidad intelectual; familias; asistente personal; autonomía; vida independiente; EducaciónRights
© Ediciones Universidad de Salamanca
Esta obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 Internacional.
Abstract
Background: The personal assistant is a support figure aimed at improving the autonomy and independence of persons with intellectual disability, and is coherent with the new models of intervention with such groups. Method: Two sub-studies were conducted. The first one, comprising 120 persons with intellectual disability and 147 relatives, was aimed at identifying perceptions on support needs for independent living. The second was a case study with 4 participants who received support from personal assistants. Results: In the first sub-study, persons with intellectual disability showed a clear preference for a greater degree of autonomy and self-determination in their life projects. The second one highlights the effect of personal assistance on the individuals’ empowerment and the improvement of their autonomy. Discussion: The
results are used to suggest a competency profile of the personal assistant, including ten
key competencies, and a critical analysis of the most relevant findings is made Planteamiento del problema: El asistente personal es una figura de apoyo
a la mejora de la autonomía y la vida independiente, coherente con los nuevos modelos
de intervención con personas con discapacidad intelectual. Método: Se desarrollan dos
subestudios. El primero cuantitativo, con 120 personas con discapacidad intelectual y
147 familiares, tiene el objetivo de conocer la percepción de las necesidades de apoyo
para la vida independiente. La segunda fase es un estudio de casos con 4 participantes,
en los que se aplica la figura del asistente personal. Resultados: Destaca del primer
subestudio la clara disposición de las personas con discapacidad intelectual a tener más
autonomía y autodeterminación en sus proyectos de vida. En el segundo subestudio
resalta el impacto de la asistencia personal en el empoderamiento y en la mejora de la
autonomía. Conclusiones: Con base en los resultados, se propone un perfil competencial
del asistente personal con diez competencias clave y se realiza un análisis crítico de los
hallazgos más relevantes
Files in this item
Google Scholar:Ruiz Amit, Sandra
-
Rodríguez Herrero, Pablo
-
Izuzquiza Gasset, María Dolores
This item appears in the following Collection(s)
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.