UAM | UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Biblos-e Archivo
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workFrequently Asked Questions

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • 1 - Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • 1 - Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • View Item

Trastorno por déficit de atención/hiperactividad: Hábitos de estudio

Title (trans.)
Attention deficit/hyperactivity disorde: Study habits
Author
Calleja-Pérez, Beatriz; Párraga, Juan L.; Albert, Jacobo; López-Martín, Sara; Jiménez de Domingo, Ana; Fernández-Perrone, Ana L.; Fernández-Mayoralas, Daniel M.; Tirado, Pilar; Suárez-Guinea, Rebeca; López-Arribas, Sonia; Fernández-Jaén, Alberto
Entity
UAM. Departamento de Psicología Biológica y de la Salud
Publisher
Fundación Revista Medicina (Buenos Aires)
Date
2019
Citation
MEDICINA (Buenos Aires) 79. (Supl. I) (2019): 57-61
 
 
 
ISSN
0025-7680 (print); 1669-9106 (online)
Funded by
Este estudio fue financiado por el Ministerio de Economía, Industria y Competitividad (proyecto PSI2017-84922-R)
Project
Gobierno de España. PSI2017-84922-R
Subjects
Trastorno déficit de atención/hiperactividad; Hábitos de estudio; Fracaso escolar; Disfunción ejecutiva; Comorbilidad; Psicología
URI
http://hdl.handle.net/10486/691117

Licencia Creative Commons
Esta obra está bajo una Licencia Creative Commons Atribución 4.0 Internacional.

Abstract

El trastorno por déficit de atención/hiperactividad (TDAH) es uno de los trastornos más prevalentes en la población infanto-juvenil, con un impacto ya conocido sobre el aprendizaje y rendimiento escolar. La falta de atención, la disfunción ejecutiva asociada y los problemas comórbidos –particularmente los relacionados con el aprendizaje y la ansiedad–, condicionan marcadamente este dominio conceptual. Los jóvenes afectos, tienen más problemas para la toma de apuntes, finalización de trabajos, programación escolar y menor motivación al estudio. A pesar de una mayor dedicación al estudio y mayor uso de recursos de apoyo, el fracaso escolar y la no consecución de objetivos curriculares son más frecuentes en estos pacientes. El diagnóstico temprano del TDAH y sus comorbilidades, la intervención psicoeducativa y farmacológica adecuada e individualizada, han demostrado mejorar el pronóstico académico a corto y largo plazo. Para este propósito, es imprescindible la participación activa de profesionales de la salud y la educación
 
Attention deficit / hyperactivity disorder (ADHD) is one of the most prevalent disorders in the child-youth population, with a known impact on learning and school performance. Lack of attention, associated executive dysfunction and comorbid problems –particularly those related to learning and anxiety–, strongly determine this conceptual domain. Affected youths have more problems for taking notes, completion of homework, school programming and less motivation to study. Despite greater dedication to homework and greater use of support resources, school failure and nonachievement of curricular objectives are more frequent in these patients. The early diagnosis of ADHD and its comorbidities, the adequate and individualized psychoeducational and pharmacological intervention, have been shown to improve academic prognosis in the short and long term. For this purpose, the active participation of health and education professionals is essential.
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
trastorno_calleja_MEDICINA_2019.pdf
Size
161.4Kb
Format
PDF

Refworks Export

Google™ Scholar:Calleja-Pérez, Beatriz - Párraga, Juan L. - Albert, Jacobo - López-Martín, Sara - Jiménez de Domingo, Ana - Fernández-Perrone, Ana L. - Fernández-Mayoralas, Daniel M. - Tirado, Pilar - Suárez-Guinea, Rebeca - López-Arribas, Sonia - Fernández-Jaén, Alberto

This item appears in the following Collection(s)

  • Producción científica en acceso abierto de la UAM [16618]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Disfunción en el trastorno por déficit de atención/ hiperactividad: evaluación y respuesta al tratamiento 

    Fernández-Jaén, Alberto; Martín Fernández-Mayoralas, Daniel; Fernández-Perrone, Ana Laura; Calleja-Pérez, Beatriz; Albert, Jacobo; López-Martín, Sara; López Arribas, Sonia
    2016-01-22
  • Neuroanatomía del trastorno por déficit de atención/ hiperactividad: correlatos neuropsicológicos y clínicos 

    Albert, Jacobo; Fernández-Jaén, Alberto; Martín Fernández-Mayoralas, Daniel; López-Martín, Sara; Fernández-Perrone, Ana Laura; Calleja-Pérez, Beatriz; Jiménez- De la Peña, Mar; Recio-Rodríguez, Manuel
    2016-07-16
  • Genética aplicada a la práctica clínica en trastornos del neurodesarrollo 

    Fernández-Jaén, Alberto; Cigudosa, Juan C.; Martín Fernández-Mayoralas, Daniel; Suela, Javier; Fernández-Perrone, Ana Laura; Calleja-Pérez, Beatriz; López Martín, SaraAutoridad UAM
    2014
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram
 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram