Texto y contexto. El Museo Nacional de Artes Decorativas como fuente en la investigación histórico-educativa
Title (trans.)
Text and context. The National Museum of Decorative Arts as a source for the research in the History of EducationEntity
UAM. Departamento de Didácticas EspecíficasPublisher
Universidad Nacional de Educación a DistanciaDate
2019Citation
10.5944/hme.10.2019.22829
Historia y Memoria de la Educación 10 (2019): 271-308
ISSN
2444-0043DOI
10.5944/hme.10.2019.22829Editor's Version
https://doi.org/10.5944/hme.10.2019.22829Subjects
Museo Nacional de Artes Decorativas; Museo Pedagógico Nacional; Artes decorativas; Museos industriales; Museos pedagógicos; Educación en museos; Historia del arte; EducaciónRights
Copyright (c) 2019 Historia y Memoria de la EducaciónAbstract
Este artículo estudia las correspondencias y paralelismos que existen
en el contexto de creación del Museo Nacional de Artes Decorativas,
antes Museo Nacional de Artes Industriales (MNAD), en la segunda mitad
del siglo XIX, con el Museo Pedagógico Nacional y los principios de
la Institución Libre de Enseñanza. Señala las conexiones y semejanzas
en cuanto a principios y actuaciones en los comienzos y en la misión de
las dos instituciones, así como los referentes en el contexto europeo y
español. Desde la constancia de numerosas coincidencias en planteamientos,
modos de proceder y elementos coincidentes en las colecciones,
se propone finalmente una vía de trabajo que ponga en valor la colección
del MNAD y las piezas custodiadas en instituciones relacionadas
con las artes aplicadas —bien sean museos o casas museo—, y las de los
museos pedagógicos, para el aprendizaje y la enseñanza de la Historia el
Arte y de la Historia de la Educación en España. Contemplar con la perspectiva
del paso del tiempo el paralelismo entre los dos museos, produce
una foto significativa de una parte de los intereses educativos y sociales
del primer tercio del siglo XX en España This article considers the parallels and the relationships between the
context of creation of the current National Museum of Decorative Arts
(Spain), formerly National Museum of Industrial Arts, in the second half
of the XIX century, together with the National Pedagogical Museum and
the principles of the Institución Libre de Enseñanza (Free Teaching Institution).
It highlights the connections and parallels with regard to the
principles and actions of the two institutions at their beginnings and in
their missions, as well as drawing comparisons with other cases in the
Spanish and European contexts. Based on the evidence that there are numerous
coincidences in many of the collections’ approaches, procedures
and elements, we propose a line of work that takes into account the collections
of institutions related to applied arts ―either museums or home
museums―, and those of the educational museums, in order to more effectively
teach Art History and the History of Education in Spain. Looking
back into the past to the parallels between the two museums can provide
a meaningful picture of part of the educational and social interests
of the first third of the XX century
Files in this item
Google Scholar:Villalba Salvador, María Piedad Josefa
This item appears in the following Collection(s)
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.