UAM | UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Biblos-e Archivo
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workFrequently Asked Questions

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • 1 - Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • 1 - Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • View Item

De la iniciación al manejo tolerado de tecnologías. La competencia digital de los estudiantes madrileños antes de la educación secundaria

Title (trans.)
From the initiation to tolerated use of technologies. The digital competence of Madrid students before high school
Author
Paredes-Labra, Joaquín; Freitas-Cortina, Ada; Sánchez-Antolín, Pablo
Entity
UAM. Departamento de Pedagogía
Publisher
Universidad de Murcia. Servicio de Publicaciones
Date
2019-11-30
Citation
10.6018/red/61/03
RED. Revista Educación a Distancia 61 (2019): 3
 
 
 
ISSN
1578-7680; 1131-8783
DOI
10.6018/red/61/03
Funded by
El Proyecto de Investigación “Competencia digital en estudiantes de educación obligatoria. Entornos sociofamiliares, procesos de apropiación y propuestas de e-inclusión” (CDEPI) está financiado por el Ministerio de Economía y Competitividad (EDU2015-67975-C3-1-P) y por el Fondo Europeo de Desarrollo Regional (FEDER).
Project
Gobierno de España. EDU2015-67975-C3-1-P
Editor's Version
http://dx.doi.org/10.6018/red/61/03
Subjects
Competencia digital; Educación primaria; Entornos 1x1; Educación
URI
http://hdl.handle.net/10486/691530

Licencia de Creative Commons
Esta obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 Internacional.

Abstract

En el presente trabajo se analizan los resultados en competencia digital de los estudiantes de la comunidad de Madrid (España) de último curso de educación primaria (11 años) en centros que facilitan la inmersión en tecnología (1x1). Los estudiantes fueron 206 estudiantes del último curso de educación primaria, sobre un total de cerca de dos mil de todo el territorio nacional. Proceden de escuelas públicas que han introducido dispositivos tecnológicos para el desarrollo de sus clases. Participaron en la resolución de una prueba organizada al efecto, de ámbito nacional, dividida en cinco bloques, tantos como dimensiones del concepto de competencia digital manejado. Entre los resultados se observa un bajo dominio en prácticamente las cinco dimensiones, en concreto algunos aspectos de la búsqueda de información, creación de contenidos y resolución de problemas con los dispositivos. Estos resultados hacen plantearse las dificultades de estos estudiantes para enfrentarse al manejo tolerado de dispositivos tecnológicos en su vida cotidiana el próximo curso académico, cuando accedan a educación secundaria
 
This paper analyzes the results of the digital competence of students from Madrid (Spain) of the last course of primary school (about 11 years old) through immersion technology programs in education such the one laptop per child (1x1) initiative. The students were 206 of the last course of primary education, over a total of about two thousand of the entire national territory. They come from public schools that have introduced technological devices for the development of their classes. The students answered a national test organized for this purpose, divided into five sections that correspond to the dimensions of the conceptualization of digital competence. Among the results, there is a low level of mastery of digital competence in all five dimensions, especially a few aspects of information search, content creation and problem-solving through devices. These results raise the difficulties of these students to face the tolerated use of technological devices in their daily lives for the next educational stage in secondary school or high school.
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
iniciacion_paredes_RED_2019.pdf
Size
801.5Kb
Format
PDF

Refworks Export

Google™ Scholar:Paredes-Labra, Joaquín - Freitas-Cortina, Ada - Sánchez-Antolín, Pablo

This item appears in the following Collection(s)

  • Producción científica en acceso abierto de la UAM [16606]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Los espacios intermedios de la relación entre familia y escuela en contextos de inmersión tecnológica en Educación Primaria 

    Freitas Cortina, Ada CristinaAutoridad UAM; Paredes Labra, Joaquín A.Autoridad UAM; Sánchez-Antolín, Pablo
    2019
  • La organización de las escuelas que acogen programas de un ordenador por niño y el papel de los estudiantes excluidos: Análisis de 5 casos en España 

    Freitas Cortina, Ada CristinaAutoridad UAM; Boumadan Hamed, MoussaAutoridad UAM; Paredes-Labra, Joaquín
    2019
  • El trabajo en el aula y la competencia digital en el modelo 1A1 de la Comunidad de Madrid 

    Sánchez Antolín, Pablo; Muñoz Álvarez, Tania; Paredes Labra, Joaquín A.Autoridad UAM
    2015
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram
 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram