El médico frente a la COVID-19: lecciones de una pandemia
Title (trans.)
The doctor and COVID-19: lessons from a pandemicEntity
UAM. Departamento de Medicina Preventiva y Salud Pública y MicrobiologíaPublisher
ElsevierDate
2020-06-18Citation
10.1016/j.edumed.2020.06.002
Educación Médica 21.4 (2020): 265-271
ISSN
1575-1813DOI
10.1016/j.edumed.2020.06.002Editor's Version
https://doi.org/10.1016/j.edumed.2020.06.002Subjects
COVID-19; Investigación; Bioética; Telemedicina; Ensayos clínicos; Equidad; MedicinaRights
© 2020 Elsevier España, S.L.U.
Esta obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 Internacional.
Abstract
Aparte de su enorme impacto sanitario y económico, la pandemia de COVID-19 ha
modificado la forma de practicar la medicina y la educación médica. Es probable que dicho
efecto acelere la transformación que están experimentando ambas actividades. El presente
trabajo, escrito en el momento más álgido de la crisis, plantea algunas reflexiones sobre cuatro
temas: 1) la publicación de noticias falsas y sensacionalistas; 2) los riesgos de la toma de
decisiones médicas no basadas en evidencias; 3) las implicaciones bioéticas cuando no hay
suficientes recursos para todos, y 4) los posibles efectos de la crisis en la ense˜nanza de la
medicina.
Esta crisis debería servir a médicos, docentes y estudiantes de medicina para extraer conclusiones
y estar mejor preparados para el futuro. En primer lugar, es esencial mantener un
pensamiento crítico que proteja contra la «infodemia». Además, no deberían rebajarse, sino
mantener íntegros, los estándares científicos y éticos aprendidos en la facultad. Por último,
debe recordarse que, en una pandemia tan devastadora como la actual, aparte de la medicina
científica, la que se practica con el cerebro, debe ejercerse también esa otra medicina que se
practica con el corazón Apart from its enormous health and economic impact, the COVID-19 pandemic has
changed the way of practicing medicine and medical education. It is likely that this effect
may accelerate the transformation that both activities are experiencing. The present article,
written at the peak of the crisis, sets out some thoughts on four topics: 1) the publication of
false and sensationalist news; 2) the risks of taking medical decisions not based on the evidence;
3) the bioethical implications when there are sufficient resources available for everybody and;
4) the possible effects of the crisis on the teaching of medicine. This crisis should enable doctors, teachers and, students of medicine to draw conclusionsand be better prepared for the future. Firstly, it is essential to maintain critical thinking thatmay protect against the ‘infodemic’. Furthermore, the scientific and ethical standards learnedin the faculty, should not be forgotten. Lastly, it should be remembered that, in a devastatingpandemic like the current one, apart from scientific medicine, which is practised with the brain,the other medicine that is practiced with the heart must also be practised
Files in this item
Google Scholar:Sacristán, José Antonio
-
Millán, Jesús
This item appears in the following Collection(s)
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Gender-based differences by age range in patients hospitalized with covid-19: A spanish observational cohort study
Josa-Laorden, Claudia; Crestelo-Vieitez, Anxela; Del Mar García Andreu, María; Rubio-Rivas, Manuel; Sánchez, Marcos; Toledo Samaniego, Neera; Arnalich Fernández, Francisco; Iguaran Bermudez, Rosario; Fonseca Aizpuru, Eva Ma; Núñez, Juan Antonio Vargas; Fontan, Paula Maria Pesqueira; Ballesteros, Jorge Serrano; Castro, Santiago Jesús Freire; Fernández, Melani Pestaña; García, Alba Viana; Rodriguez, Victoria Nuñez; Giner-Galvañ, Vicente; Sánchez, Francisco Javier Carrasco; Milián, Almudena Hernández; Cobos-Siles, Marta; Lecumberri, Jose Javier Napal; García, Virginia Herrero; Pérez, Maria de los Reyes Pascual; Núñez-Cortés, Jesús Millán; Rojo, José Manuel Casas
2021-02-25