UAM | UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Biblos-e Archivo
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workFrequently Asked Questions

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • 1 - Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • 1 - Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • View Item

El médico frente a la COVID-19: lecciones de una pandemia

Title (trans.)
The doctor and COVID-19: lessons from a pandemic
Author
Sacristán, José Antonio; Millán, Jesús
Entity
UAM. Departamento de Medicina Preventiva y Salud Pública y Microbiología
Publisher
Elsevier
Date
2020-06-18
Citation
10.1016/j.edumed.2020.06.002
Educación Médica 21.4 (2020): 265-271
 
 
 
ISSN
1575-1813
DOI
10.1016/j.edumed.2020.06.002
Editor's Version
https://doi.org/10.1016/j.edumed.2020.06.002
Subjects
COVID-19; Investigación; Bioética; Telemedicina; Ensayos clínicos; Equidad; Medicina
URI
http://hdl.handle.net/10486/691653
Rights
© 2020 Elsevier España, S.L.U.

Licencia de Creative Commons
Esta obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 Internacional.

Abstract

Aparte de su enorme impacto sanitario y económico, la pandemia de COVID-19 ha modificado la forma de practicar la medicina y la educación médica. Es probable que dicho efecto acelere la transformación que están experimentando ambas actividades. El presente trabajo, escrito en el momento más álgido de la crisis, plantea algunas reflexiones sobre cuatro temas: 1) la publicación de noticias falsas y sensacionalistas; 2) los riesgos de la toma de decisiones médicas no basadas en evidencias; 3) las implicaciones bioéticas cuando no hay suficientes recursos para todos, y 4) los posibles efectos de la crisis en la ense˜nanza de la medicina. Esta crisis debería servir a médicos, docentes y estudiantes de medicina para extraer conclusiones y estar mejor preparados para el futuro. En primer lugar, es esencial mantener un pensamiento crítico que proteja contra la «infodemia». Además, no deberían rebajarse, sino mantener íntegros, los estándares científicos y éticos aprendidos en la facultad. Por último, debe recordarse que, en una pandemia tan devastadora como la actual, aparte de la medicina científica, la que se practica con el cerebro, debe ejercerse también esa otra medicina que se practica con el corazón
 
Apart from its enormous health and economic impact, the COVID-19 pandemic has changed the way of practicing medicine and medical education. It is likely that this effect may accelerate the transformation that both activities are experiencing. The present article, written at the peak of the crisis, sets out some thoughts on four topics: 1) the publication of false and sensationalist news; 2) the risks of taking medical decisions not based on the evidence; 3) the bioethical implications when there are sufficient resources available for everybody and; 4) the possible effects of the crisis on the teaching of medicine. This crisis should enable doctors, teachers and, students of medicine to draw conclusionsand be better prepared for the future. Firstly, it is essential to maintain critical thinking thatmay protect against the ‘infodemic’. Furthermore, the scientific and ethical standards learnedin the faculty, should not be forgotten. Lastly, it should be remembered that, in a devastatingpandemic like the current one, apart from scientific medicine, which is practised with the brain,the other medicine that is practiced with the heart must also be practised
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
medico_sacristan_EM_2020.pdf
Size
324.6Kb
Format
PDF

Refworks Export

Google™ Scholar:Sacristán, José Antonio - Millán, Jesús

This item appears in the following Collection(s)

  • Producción científica en acceso abierto de la UAM [16630]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Gender-based differences by age range in patients hospitalized with covid-19: A spanish observational cohort study 

    Josa-Laorden, Claudia; Crestelo-Vieitez, Anxela; Del Mar García Andreu, María; Rubio-Rivas, Manuel; Sánchez, Marcos; Toledo Samaniego, Neera; Arnalich Fernández, FranciscoAutoridad UAM; Iguaran Bermudez, Rosario; Fonseca Aizpuru, Eva Ma; Núñez, Juan Antonio Vargas; Fontan, Paula Maria Pesqueira; Ballesteros, Jorge Serrano; Castro, Santiago Jesús Freire; Fernández, Melani Pestaña; García, Alba Viana; Rodriguez, Victoria Nuñez; Giner-Galvañ, Vicente; Sánchez, Francisco Javier Carrasco; Milián, Almudena Hernández; Cobos-Siles, Marta; Lecumberri, Jose Javier Napal; García, Virginia Herrero; Pérez, Maria de los Reyes Pascual; Núñez-Cortés, Jesús Millán; Rojo, José Manuel Casas
    2021-02-25
  • El tratamiento de datos personales durante la pandemia por COVID-19. Algunas reflexiones y lecciones aprendidas 

    Minero Alejandre, Gemma MaríaAutoridad UAM
    2021
  • Derecho en y tras la pandemia. Los mecanismos de apoyo de la UE para hacer frente a la crisis de la covid-19: el alcance de la solidaridad entre estados miembros de la UE 

    Marco Peñas, EsterAutoridad UAM
    2021
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram
 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram