UAM | UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Biblos-e Archivo
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workFrequently Asked Questions

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • 1 - Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • 1 - Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • View Item

Entre el derecho a la educación inclusiva y la realidad: Análisis del III Plan de acción para personas con discapacidad de la Comunidad de Madrid y propuestas

Title (trans.)
Between the right to inclusive education and reality: Analysis the III action Plan for persons with disabilities in the Community of Madrid and proposals
Author
Simón Rueda, Ceciliauntranslated; Fernández-Blázquez, María Luz de los Milagros; Pérez-de la Merced, Helena; Márquez Vázquez, María Carmenuntranslated; Echeita Sarrionandia, Gerardountranslated; Moreno Hernández, Amparountranslated
Entity
UAM. Departamento de Psicología Evolutiva y de la Educación
Publisher
UNED, Universidad Nacional de Educación a Distancia
Date
2019
Citation
10.5944/reop.vol.30.num.1.2019.25194
Revista Española de Orientación y Psicopedagogía 30.1 (2019): 57-74
 
 
 
ISSN
1989-7448
DOI
10.5944/reop.vol.30.num.1.2019.25194
Editor's Version
https://doi.org/10.5944/reop.vol.30.num.1.2019.25194
Subjects
Educación inclusiva; Derecho a la educación; Planes de acción; Voces de profesionales; Promoción de políticas; Educación
URI
http://hdl.handle.net/10486/691825
Rights
© AEOP - desde 2012

Abstract

La presente investigación se incluye en un proyecto más amplio denominado “Madrid sin barreras: discapacidad e inclusión social” cuyo principal objetivo es analizar el éxito del III Plan de Acción para Personas con Discapacidad 2012-2015 de la Comunidad de Madrid y contribuir a la elaboración de un marco para un futuro Plan. La finalidad del estudio que aquí se presenta es conocer la opinión de profesionales de diferentes ámbitos educativos sobre este Plan, así como analizar las acciones que, desde su punto de vista, son prioritarias para facilitar la transformación de los centros educativos para ser más inclusivos. Un referente fundamental del trabajo ha sido el Comentario nº 4 al artículo 24 de la Convención sobre los derechos de las Personas con Discapacidad (UN.CDP, 2016). Se ha contado con la participación de 103 profesionales de la Comunidad de Madrid, que han respondido a un cuestionario con preguntas abiertas y cerradas. Los resultados muestran los aspectos positivos y negativos del Plan percibidos por los profesionales (difusión, coherencia y aportación a un sistema educativo más inclusivo). Las propuestas de acción formuladas más inmediatas se relacionan con aspectos vinculados a la normativa, la transformación de los centros y la sensibilización social
 
This research is included in a larger project called "Madrid without barriers: disability and social inclusion" whose main objective is to analyze the III Plan of Action for Persons with Disabilities 2012-2015 in the Community of Madrid and contribute to the development of a future Plan. The objective of the study presented here is to collect the opinions of professionals from different educational areas regarding this III Plan, as well as to highlight the actions that, from their point of view, are priorities to facilitate the transformation of schools so as to be more inclusive. A fundamental reference for this work is General comment Nº. 4, Art. 24 of the Convention on the Rights of Persons with Disabilities (UN.CDP, 2016). 103 professionals from the Community of Madrid have participated in this study, and they have answered a questionnaire with open and closed questions. The results show the positive and negative aspects of the Plan perceived by these professionals (e.g. related to their dissemination, coherence and contribution to a more inclusive education system) and the action proposals related to the regulations, the support given to the centres and social awareness
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
entre_simon_REOP_2019.pdf
Size
358.5Kb
Format
PDF

Refworks Export

Google™ Scholar:Simón Rueda, Cecilia - Fernández-Blázquez, María Luz de los Milagros - Pérez-de la Merced, Helena - Márquez Vázquez, María Carmen - Echeita Sarrionandia, Gerardo - Moreno Hernández, Amparo

This item appears in the following Collection(s)

  • Producción científica en acceso abierto de la UAM [16522]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Análisis y valoración del área de educación del III Plan de Acción para personas con discapacidad en la Comunidad de Madrid (2012-2015) 

    Echeita, Gerardo; Simón Rueda, CeciliaAutoridad UAM; Márquez Vázquez, María CarmenAutoridad UAM; Fernández Blázquez, M. Luz de los MilagrosAutoridad UAM; Pérez de la Merced, Helena; Moreno Hernández, AmparoAutoridad UAM
    2017
  • El desempeño profesional del profesorado de apoyo y sus aportaciones al desarrollo de una educación inclusiva 

    Sandoval Mena, MartaAutoridad UAM; Márquez Vázquez, María CarmenAutoridad UAM; Simón Rueda, CeciliaAutoridad UAM; Echeita Sarrionandia, GerardoAutoridad UAM
    2019-11-11
  • La educación (inclusiva) del alumnado con (dis)capacidad: ¿Derecho o desecho? 

    Echeita Sarrionandia, GerardoAutoridad UAM; Simón Rueda, CeciliaAutoridad UAM
    2019
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram
 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram